Dachmarke Literatur
Die Literaturvermittlungsinstitution Literaturhaus in Deutschland und Skandinavien
Literature under one Roof
Houses of Literature in Germany and Scandinavia
von Carolin Löher
Datum der mündl. Prüfung:2019-04-15
Erschienen:2020-03-09
Betreuer:Prof. Dr. Karin Hoff
Gutachter:Prof. Dr. Karin Hoff
Gutachter:Prof. Dr. Simone Winko
Gutachter:Dr. Anja Johannsen
Dateien
Name:Dachmarke_Literatur_CLoeher_E-Diss_2020.pdf
Size:8.31Mb
Format:PDF
Description:Dissertation
Zusammenfassung
Englisch
In 1986, the first House of Literature (Literaturhaus) opened in Berlin, a literary mediation actor with a year-round offer and a permanent location. Further foundations followed in other cities – from 2005 also in Scandinavia. The concept is expanded, varied and modified. The transfer is the reason for this comparative work, which is at the same time one of the first comprehensive investigations of the Literaturhaus. In eight case studies from Germany and Scandinavia – in Berlin, Hamburg, Frankfurt am Main, Göttingen, Copenhagen, Oslo, Bergen and Gothenburg – the dissertation portrays the Houses in their own peculiarities and displays the abstract version: the institution Literaturhaus. On a broad material basis, it analyses a dynamic institution, which is by no means history, and places it in its context. Very different yet always interlinked and entangled aspects are presented in this way and provide numerous connecting points for subsequent works. The Literature houses’ balancing between for instance financial concerns and aesthetic demands, between socio-political intentions and artistic motivations, or between 'classical' moderated readings and innovative event formats is a central momentum. One focus is on the detailed analysis of the programmes and programme brochures. The study contributes to the academic research of cultural institutions such as Houses of Literature, their practices and their impact on contemporary literature (mediation). In addition, it addresses practitioners, who deal with the House of Literature in their working life or who themselves leadingly develop it further.
Keywords: House of Literature; Literaturehouse; dissemination of literature; mediation; event; reading; moderation; live; presence; meeting; book market; audience; podcast; cultural politics; debate; programme analysis; programme brochure; booklet; institution; organisation; comparative studies; Scandinavian studies; empirical literary studies; praxeology; literary practice; case study; contemporary literature studies
Deutsch
1986 eröffnete in Berlin das erste Literaturhaus, ein Literaturvermittlungsakteur mit ganzjährigem Angebot und festem Ort. Weitere Gründungen folgten in anderen Städten – ab 2005 auch in Skandinavien. Das Konzept wird dabei ausgeweitet, variiert und modifiziert. Der Transfer ist Anlass für diese komparative Arbeit, die zugleich eine der ersten umfassenden Untersuchungen des Literaturhauses ist. An acht Fallstudien aus Deutschland und Skandinavien – in Berlin, Hamburg, Frankfurt am Main, Göttingen, Kopenhagen, Oslo, Bergen und Göteborg – stellt sie die Einrichtungen in ihren Eigenarten dar und trifft Aussagen über die abstrakte Variante: die Institution Literaturhaus. Auf breiter Materialbasis analysiert sie eine dynamische Institution, die keinesfalls Geschichte ist, und ordnet sie in ihren Kontext ein. Sehr unterschiedliche und doch immer wieder miteinander verknüpfte Aspekte werden so anschaulich präsentiert und liefern zahlreiche Anknüpfungspunkte für nachfolgende Arbeiten. Das Balancieren des Literaturhauses etwa zwischen finanziellen Belangen und ästhetischen Ansprüchen, zwischen gesellschaftspolitischen Absichten und künstlerischen Motivationen oder zwischen ‚klassischen‘ moderierten Lesungen und innovativen Vermittlungsformaten bildet ein zentrales Moment. Ein Schwerpunkt liegt auf der detaillierten Analyse der Programme und Programmhefte. Die Studie leistet einen Beitrag zur (literatur-)wissenschaftlichen Auseinandersetzung mit Kulturinstitutionen wie Literaturhäusern, ihren Praktiken und ihrem Einfluss auf die Literatur(-vermittlung) der Gegenwart. Außerdem richtet sie sich an Akteur*innen des Literaturbetriebs, die alltäglich mit dem Literaturhaus zu tun haben oder es selbst maßgeblich weiterentwickeln.
Schlagwörter: Literaturhaus; Litteraturhuset; Literarisches Zentrum; Literaturvermittlung; Veranstaltung; Lesung; Formate; Reihen; Moderation; Zeitalter der Digitalisierung; Live; Präsenz; Begegnung; Literaturbetrieb; Buchmarkt; Literaturkritik; Publikum; Podcast; Kulturpolitik; Literaturveranstaltungsbetrieb; Kanon; Berlin; Hamburg; Frankfurt am Main; Göttingen; Kopenhagen; Oslo; Bergen; Göteborg; Programmanalyse; Selbstdarstellungstext; Programmheft; Komparatistik; Skandinavistik; Kulturtransfer; Institution; Organisation; kollektiver Akteur; Praxeologie; literarische Praktik; empirische Literaturwissenschaft; Fallstudie; Interdisziplinarität; Gegenwartsliteraturwissenschaft; Literaturbüro; Hören; Authentizität; Wasserglaslesung