Neurofeedback bei Kindern mit einer Aufmerksamkeitsdefizit-/Hyperaktivitätsstörung - Ergebnisse auf Verhaltens- und neurophysiologischer Ebene
Neurofeedback in children with ADHD: behavioral and neurophysiological effects
by Holger Gevensleben
Date of Examination:2012-03-19
Date of issue:2012-04-24
Advisor:Prof. Dr. Aribert Rothenberger
Referee:Prof. Dr. Marcus Hasselhorn
Referee:Prof. Dr. Birgit Kröner-Herwig
Files in this item
Name:gevensleben.pdf
Size:2.43Mb
Format:PDF
Abstract
English
The multicentre randomised controlled trial evaluated the efficacy of neurofeedback (NF) training in children with ADHD. An attention skills training, coupled with the training setting and demands made upon participants, served as control treatment. NF was superior to the control group at the behavioural level, concerning core ADHD symptomatology as well as associated domains. For the primary outcome measure (improvement in the FBB-HKS total score), the effect size was .60. A comparable pattern of results was obtained at the 6-month follow-up. Thus, NF may serve as an effective module in the treatment of children with ADHD. At the neurophysiological level (EEG, ERPs), specific effects of two distinct NF protocols (theta/beta training vs. training of slow cortical potentials) were demonstrated.
Keywords: Neurofeedback; EEG-Biofeedback; ADHS; treatment; theta; beta; slow cortical potentials
Other Languages
Die klinische Wirksamkeit eines
Neurofeedback-Trainings (NF) bei Kindern mit einer
Aufmerksamkeitsdefizit-/Hyperaktivitätsstörung (ADHS) wurde Im
Rahmen einer multizentrischen, randomisierten, kontrollierten
Studie untersucht. Als Kontrollgruppe fungierte ein
computergestütztes Aufmerksamkeitstraining, das der Durchführung
des Neurofeedback-Trainings in den wesentlichen Anforderungen und
Rahmenbedingungen vergleichbar gestaltet war.
Auf Verhaltensebene (Eltern- und Lehrerbeurteilung) zeigte sich das
NF-Training dem Kontrolltraining hinsichtlich der
ADHS-Kernsymptomatik sowie in assoziierten Bereichen überlegen. Für
das Hauptzielkriterium (Verbesserung im FBB-HKS Gesamtwert) ergab
sich eine mittlere Effektstärke (von 0.6). Sechs Monate nach
Trainingsende (follow-up) konnte ein vergleichbares Ergebnismuster
gefunden werden. Es ergaben sich darüber hinaus Hinweise auf
sepzifische neurophysiologische Wirkmechanismen.
Die Ergebnisse sprechen dafür, dass NF einen wirksamen
Therapiebaustein zur Behandlung von Kindern mit ADHS darstellen
kann.
Schlagwörter: Neurofeedback; EEG-Biofeedback; ADHS; Behandlung; theta; beta; langsame kortikale Potentiale