Tau- und S-100b-Protein in der Differenzialdiagnose der bakteriellen Meningitis
TAU and S-100b protein in the differential diagnosis of the bacterial Meningits
by Christoph Goerdt
Date of Examination:2012-10-08
Date of issue:2012-09-14
Advisor:PD Dr. Holger Schmidt
Referee:PD Dr. Holger Schmidt
Referee:Prof. Dr. Dr. Helmut Eiffert
Referee:Prof. Dr. Patricia Virsik-Köpp
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Abstract
English
In spite of intensive efforts towards an improved diagnostic and therapy the bacterial meningitis still shows a clinical picture to be taken seriously which ends for the affected patients not seldom with secondary damages or fatally. Under this point of view the indication is generously put to the untimely therapy with antibiotics which are often combined. Consequently many patients who have fallen ill with an often harmless viral meningitis are antibiotically treated for a long period. This causes on the one hand the possibility of serious side effects and on the other hand considerable costs in the health system. As the clinical examination results and the lab-chemical analyses in many cases show no clear results, the declaration of the genesis of the illness can be difficult. Aim of the study was to check the value of S-100b-protein and TAU-protein as a marker for glial and neuronal damage in patients with bacterial meningitis. The results being here point out to the fact that S-100b-protein is a good parametre in the diagnostics of the bacterial meningitis. Concerning sensitivity and specificity the relusts in comparison to the routine parameters are partly better and partly worse. In any case, more diagnostic security can be attained by the additional analysis of S-100b-protein. In addition turned out that a high S-100b-protein correlates with a bad score in the glasgow outcome scale. Besides, these examinations confirmed the information in the literature that the classical lab parametres on no account deliver perfect results in the diagnostics of the bacterial meningitis. No parametre could separate the group of the patients with viral meningitis from the group of patients with bacterial meningitis completely. TAU-protein as a neural destruction marker in the diagnostics of a bacterial meningitis shows poor results. The analyses pointed to a bad diagnostic value which joined behind all other examined parametres.
Keywords: S-100b; TAU; meningitis; diagnosis
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Trotz intensiver Bemühungen um eine
verbesserte Diagnostik und Therapie stellt die bakterielle
Meningitis nach wie vor ein ernst zu nehmendes Krankheitsbild dar,
welches für die betroffenen Patienten nicht selten mit Folgeschäden
oder tödlich endet. Unter diesem Gesichtspunkt wird die Indikation
zur frühzeitigen Therapie mit Antibiotika, die oftmals kombiniert
werden, großzügig gestellt. Folglich werden viele Patienten, die an
einer oft harmlosen Virusmeningitis erkrankt sind, über einen
langen Zeitraum antibiotisch behandelt. Dies zieht zum einen die
Möglichkeit folgenschwerer Nebenwirkungen und zum anderen
erhebliche Kosten im Gesundheitssystem nach sich. Da unter
Berücksichtigung der klinischen Untersuchungsergebnisse und der
laborchemischen Analysen einschließlich der Liquordiagnostik in
vielen Fällen keine eindeutige Aussage zur Genese der Erkrankung
gemacht werden kann, war das Ziel dieser Studie, die Parameter
Tau-Protein und S-100b-Protein als Marker für neuronalen
beziehungsweise glialen Zelluntergang bei bakterieller Meningitis
im Hinblick auf ihren diagnostischen Wert hin zu überprüfen. Die
hier vorliegenden Ergebnisse weisen darauf hin, dass S-100b-Protein
ein guter Parameter in der Diagnostik der bakteriellen Meningitis
ist. In Bezug auf Sensitivität und Spezifität schneidet es im
Vergleich mit den Routineparametern der Liquordiagnostik teils
besser und teils schlechter ab. In jedem Fall kann durch die
zusätzliche Bestimmung dieses Parameters mehr diagnostische
Sicherheit insofern erlangt werden, als durch die hohe ermittelte
Spezifität bei akzeptabler Sensitivität die Diagnose sicher
bestätigt werden kann. Zusätzlich stellte sich heraus, dass
S-100b-Protein mit dem klinischen Zustand nach stattgehabter
bakterieller Meningitis insofern korreliert, als hohe Messwerte mit
einem schlechteren klinischen Ausgang einhergehen. Zudem
bestätigten diese Untersuchungen die Angaben in der Literatur, dass
die klassischen Laborparameter in der Diagnostik der bakteriellen
Meningitis keinesfalls fehlerlose Ergebnisse liefern. Kein
Parameter konnte die Gruppe der Patienten mit Virusmeningitis von
der Gruppe der Patienten mit bakterieller Meningitis vollständig
trennen. Tau-Protein als neuronaler Destruktionsmarker zeigt sich
in der Diagnostik der bakteriellen Meningitis als wenig nützlich.
Die durchgeführten Analysen wiesen auf eine schlechte diagnostische
Genauigkeit hin, die sich hinter allen anderen untersuchten
Parametern einreihte.
Schlagwörter: S-100b; TAU; Meningitis; Diagnose