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Klinische und radiologische Ergebnisse nach operativ versorgter Patellafraktur

dc.contributor.advisorSchüttrumpf, Jan Philipp Dr.
dc.contributor.authorBehzadi, Cyrus
dc.date.accessioned2013-10-23T08:36:40Z
dc.date.available2013-11-11T23:50:04Z
dc.date.issued2013-10-23
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11858/00-1735-0000-0001-BBF6-A
dc.identifier.urihttp://dx.doi.org/10.53846/goediss-4098
dc.description.abstractDie Durchblutung der Patella beruht auf 2 Zuflüssen. Einerseits Gefäße, welche im mittleren Drittel von ventral über Foramina in die Patella eintreten und außerdem Gefäße, welche am distalen Pol zwischen dem Lig. Patellae und der Gelenkfläche in die Patella eintreten und nach proximal verlaufen. Patellafrakturen können in Längs-, Quer- und Trümmerfrakturen unterteilt werden. Bei Frakturen der Patella kann im Bereich des proximalen Pols eine arterielle Minderversorgung resultieren, wohingegen der distale Pol doppelt versorgt ist und nicht affektiert erscheint. Die arterielle Hypoperfusion kann zu lokalisierten Osteonekrosen führen. Diese lokalen osteonekrotischen Areale können sich radiographisch als hyperdense Areale manifestieren. Im Rahmen dieser Studie sollte das klinische und radiologische Ergebnis nach operativ versorgter Patellafraktur untersucht werden. Dabei wurden 100 Patienten untersucht, die im Zeitraum von 1998 – 2008 operativ versorgt wurden. Davon konnten 60 Patienten im Mittel nach 60.61 ( ± 33.88) Monaten mit einem durchschnittlichen Alter 45.48 ( ± 18.51) Jahren im Rahmen eines Follow-Ups untersucht werden. Dabei wurden mehrere klinische Scores, die Patientenzufriedenheit und die visuelle Analogskala Schmerz erhoben und die vorher angefertigten radiologischen Aufnahmen ausgewertet. Diese wurden auf eventuelle Stufenbildungen, Defekte oder hyperdense Areale hin untersucht. Es zeigte sich bei 9 Patienten (9%) ein hyperdenses Areal im Bereich des proximalen Pols welches durchschnittlich 1 – 2 Monate nach der operativen Versorgung nachgewiesen wurde. Bei 7 Patienten war dieses Areal nach 6 Monaten nicht mehr nachweisbar. Bei 2 Patienten mit bestehenden hyperdensen Arealen konnten diese im Verlauf mittels MRT respektive einer histologischen Untersuchung gesichert werden. Es zeigte sich insgesamt kein signifikanter Unterschied zwischen Patienten ohne radiologische Auffälligkeiten und mit hyperdensen Arealen. Jedoch wurden für die Gruppe mit hyperdensen Arealen im Vergleich tendentiell schlechtere Werte notiert. Radiologisch hyperdense Areale im Bereich des proximalen Pols bei Zustand nach operativer Versorgung einer Patellafraktur können eine Osteonekrose repräsentieren. Eine frühere operative Versorgung bzw. schonendere Operationstechniken könnten die Entstehung von osteonekrotischen Arealen verhindern. Zur Bestätigung dieser Hypothese sind weitere Untersuchungen notwendig.de
dc.language.isodeude
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/
dc.subject.ddc610de
dc.titleKlinische und radiologische Ergebnisse nach operativ versorgter Patellafrakturde
dc.typedoctoralThesisde
dc.title.translatedClinical and radiological results after surgical treatment of patella fracturesde
dc.contributor.refereeFrosch, Karl Heinz Prof. Dr.
dc.date.examination2013-11-04
dc.description.abstractengThe blood supply to the proximal patella is provided primarily via intraosseous vessels from the inferior patella. Two vascular systems within the patella are distinguished: Tiny arteries penetrate the middle third of the anterior patellar surface via vascular foramina and continue in a proximal direction. Additional vessels enter the patella at its distal pole, between the patellar ligament and the articular surface, and also run proximally. As a result of the double vascular supply to the distal portion and the vulnerable blood supply to the proximal part, localized osteonecroses subsequent to fracture may occur within the patella and nearly exclusively affect the upper portion of the patella. Such focal regions of osteonecrosis may appear radiographically as localized regions of hyperdensity within the patella. The aim of this study was to investigate the extent to which radiologically hyperdense areas, possibly representing localized osteonecrosis, may occur subsequent to surgical treatment of a patella fracture and the influence that they have on the outcome of the fracture. Retrospective analysis of 100 patients who had been treated operatively for a patella fracture from January 1998 to December 2008 was conducted. The subjective pain rating, clinical scores, and patient satisfaction scores were recorded. Existing X-rays were assessed with regard to possible increased radiological dense areas. After an average of 60.61 ( ± 33.88) months, it was possible to perform a clinical follow-up on 60 patients aged 45.48 ( ± 18.51) years. Radiographic follow-up of all patients revealed that nine patients (9%) exhibited a hyperdense area in the proximal patella portion. X-rays showed radiopaque areas between 1 and 2 months after surgery. In seven cases, the radiological finding disappeared after six months. In two patients with persisting radiologically dense areas, bone necrosis was verified by means of magnetic resonance imaging (MRI) examination and a histological assessment, respectively. The clinical outcome of these patients with a hyperdense area on the patella, in this small series, was not shown to be worse than those who demonstrated normal healing. Radiologically hyperdense areas subsequent to patella fracture may represent partial osteonecrosis caused by localized vascular compromise. This was confirmed by MRI and histological examinations in two patients with persistent hyperdense lesions. The clinical outcome of patients with hyperdense zones seems to be poorer than that of patients without such findings, but no statistical difference was shown in this small series. It is possible that earlier surgical treatment and thus a shorter ischemic period as well as tissue-conserving operative techniques could prevent the occurrence of partial necrosis. This hypothesis would require further study.de
dc.contributor.coRefereeEngelke, Christoph Prof. Dr.
dc.subject.gerOsteonekrosede
dc.subject.gerPatellafrakturde
dc.subject.engblood supplyde
dc.subject.engosteonecrosisde
dc.subject.engpatella fracturede
dc.identifier.urnurn:nbn:de:gbv:7-11858/00-1735-0000-0001-BBF6-A-1
dc.affiliation.instituteMedizinische Fakultätde
dc.subject.gokfullChirurgie - Allgemein- und Gesamtdarstellungen (PPN619875968)de
dc.description.embargoed2013-11-11
dc.identifier.ppn77044122X


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