Überprüfung eines Serumproteinprofils für die Diagnostik von Glioblastomen
Review of a serum protein profile in the diagnosis of glioblastoma
by Peter Nawka
Date of Examination:2013-11-20
Date of issue:2013-11-07
Advisor:PD Dr. Florian Stockhammer
Referee:Prof. Dr. Christof Kramm
Referee:Prof. Dr. Christine Stadelmann-Nessler
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Format:PDF
Abstract
English
The diagnosis of glioblastoma (GBM ) is currently supported by diagnostic imaging and histological examination in addition to clinical symptoms. In the past years, an increasing number of serum proteins, which are associated with GBM disease, have been described and analyzed. In 2011, Elstner, Stockhammer and colleagues identified a serum protein profile consisting of CXCL10/IP-10, BMP-2 and HSP70 and possessing a sensitivity of 89% and a specificity of 96% in a cohort of 23 GBM patients and 9 healthy subjects. This profile was then reviewed in a single-center clinical study in 35 GBM patients and 37 patients with relevant differential diagnoses (especially brain metastases and primary CNS lymphoma). The preoperatively removed blood samples were analyzed by the ELISA detection method and the respective concentrations were used in the rule developed by Elstner et al. (2011). In this collective, the profile could not distinguish between a GBM and its differential diagnoses (sensitivity 31%, specificity 54%). It is not suited as a tool for the diagnosis of glioblastoma.
Keywords: glioblastoma; serum protein profile; CXCL10/IP-10; BMP-2; HSP70
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Die Diagnostik eines Glioblastoms (GBM) stützt sich z.Z. neben klinischer Symptomatik auf bildgebende Diagnostik sowie die histologische Untersuchung. In letzter Zeit werden zuneh-mend Serumproteine beschrieben und untersucht, die mit einer GBM-Erkrankung assoziiert sind. Elstner, Stockhammer und Kollegen haben 2011 ein Serumproteinprofil identifiziert, das aus CXCL10/IP-10, BMP-2 und HSP70 besteht und in einem Kollektiv von 23 GBM-Erkrankten und 9 Gesunden eine Sensitivität von 89% und eine Spezifität von 96% besaß. Dieses Profil wurde nun in einer unizentrischen klinischen Studie an 35 GBM-Erkrankten und 37 Patienten mit differenzialdiagnostisch relevanten Erkrankungen (v. a. Hirnmetastasen und primären ZNS-Lymphomen) überprüft. Dabei wurden die präoperativ abgenommenen Blut-proben mittels des ELISA-Nachweisverfahrens untersucht und die jeweiligen Konzentratio-nen in die von Elstner et al. (2011) entwickelte Regel eingesetzt. In diesem Kollektiv konnte das Profil nicht zwischen einem GBM und seinen Differenzialdiagnosen unterscheiden (Sensitivität 31%, Spezifität 54%). Es ist nicht als Hilfsmittel zur Diagnostik von Glioblastomen geeignet.
Schlagwörter: Glioblastom; Serumproteinprofil; CXCL10/IP-10; BMP-2; HSP70