Congenital Disorders of Glycosylation IIj (CDG-IIj): Identifizierung eines Defekts der COG6-Untereinheit des Conserved Oligomeric Golgi-Komplexes
Congenital Disorders of Glycosylation IIj (CDG-IIj): identification of a defect in COG6 subunit of conserved oligomeric Golgi complex
by Jürgen Lübbehusen
Date of Examination:2009-04-23
Date of issue:2010-09-16
Advisor:Prof. Dr. Christian Körner
Referee:Prof. Dr. Dr. h.c. Kurt von Figura
Referee:Prof. Dr. Wolfgang Liebl
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Format:PDF
Description:Dissertation
Abstract
English
`Congenital Disorders of Glycosylation` (CDG) are a rapidly expanding group of so far 23 autosomal recessive multisystemic disorders associated with deficiencies in the biosynthesis of glycoproteins. The transfer of oligosaccharide chains onto newly synthesized proteins affects their folding, their transport through cell compartments as well as their biological activity and stability.The aim of this thesis is the identification of a novel disease caused by deficiency of subunit 6 of the conserved oligomeric Golgi (COG6) complex. The patient presents with a severe neurologic disease, vomiting, intractable focal seizures, intracranial bleedings and fatal outcome in early infancy. Primary diagnostics on CDG by isoelectric focusing (IEF) of serum transferrin and apolipoprotein CIII reveals a combined N- and O-glycosylation deficiency. Subsequent analysis transferrin linked oligosaccharides by HPLC and mass spectrometry show the loss of galactose and sialic acid residues. Western blot analysis combined with gel filtration chromatography studies in patient-derived skin fibroblasts show a severely reduced expression of the COG6 subunit and the fragmentation of COG complex. Sequencing of COG6-cDNA and COG6 gene results in a homozygous mutation (c.G1646T), leading to amino acid exchange p.G549V in the COG6 protein. Retroviral complementation of the patients' fibroblasts with the wild-type COG6-cDNA leads to normalization of the COG complex-depending retrograde protein transport after Brefeldin A treatment, demonstrated by immunofluorescence analysis.
Keywords: protein glycosylation; conserved oligomeric Golgi; COG; Congenital Disorders of Glycosylation; CDG
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`Congenital Disorders of Glycosylation` (CDG) ist eine schnell wachsende Gruppe mit bislang 23 autosomal rezessiven, multisystemischen Erkrankungen, welche mit einem Defizit in der Glykoproteinbiosynthese einhergeht. Die Übertragung der Oligosaccharidketten auf neu synthetisierte Proteine beeinflusst ihre Faltung, ihren Transport durch Zellkompartimente ebenso wie ihre biologische Aktivität und Stabilität.Ziel dieser Arbeit ist die Identifizierung einer neuen Erkrankung hervorgerufen durch eine Defizienz der Untereinheit 6 des Conserved Oligomeric Golgi (COG6) Komplexes. Die Patientin zeigt schwere neurologische Erkrankungen, Erbrechen, hartnäckige fokale Krampfanfälle, intrakraniale Blutungen und den tödlichen Ausgang im Säuglingsalter. Die grundlegenden Untersuchungen auf CDG mittels isoelektrischer Fokussierung (IEF) des Serumtransferrins und Apolipoprotein CIII ergab einen kombinierten N- und O-Glykosylierungsdefekt. Die nachfolgende Analyse der Transferrin-verknüpften Oligosaccharide mittels HPLC und Massenspektrometrie zeigt das Fehlen von Galaktose- und Sialinsäureresten. Western-Blot Analysen kombiniert mit gelfiltrationschromatographischen Studien in Hautfibroblasten der Patientin zeigt eine drastisch reduzierte Expression der COG6 Untereinheit und gleichzeitig die Fragmentierung des COG-Komplexes. Die Sequenzierung der COG6-cDNA und des COG6-Gens ergibt die homozygote Punktmutation (c.G1646T), was zum Aminosäureaustausch p.G549V im COG6 Protein führt. Die retrovirale Komplementation der Patientenfibroblasten mit Wildtyp COG6-cDNA führt zur Normalisierung des COG-Komplex abhängigen Proteintransportes nach Brefeldin A Behandlung, bewiesen durch Immunfluoreszenzanalysen.
Schlagwörter: Proteinglykosylierung; Conserved Oligomeric Golgi; COG; Congenital Disorders of Glycosylation; CDG