Rehearsal-Strategien im Grundschulalter - Allgemeine und differentielle Entwicklungsveränderungen
Rehearsal strategies in primary school children - general and differential changes in development
by Michael Lingen
Date of Examination:2004-01-20
Date of issue:2004-05-14
Advisor:Prof. Dr. Marcus Hasselhorn
Referee:Prof. Dr. Marcus Hasselhorn
Referee:Prof. Dr. Roland Brünken
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Format:PDF
Description:Dissertation
Abstract
English
In cognitive developmental psychology, memory activities that use an inner (or loud) process of memorizing or repeating of the items to be learned are referred to as "rehearsal". During primary school age, children undergo a development from relatively passive to more active rehearsal processes, which is accompanied by an improvement of memory performance.Most findings regarding this development are the results of cross-section and experimental studies of Ornstein and his workgroup in the seventies and eighties. Up to now, no studies existed about individual development and the formation of conscious use (emergency) of this memory strategy, which is regarded as being prototypical.Based on a combined cross-section/longitudinal-section design this work tried to verify core assumptions about the development of rehearsal processes and their relationship with memory performance. The results of this study show that this development is characterized by the complexity and differentiation of the individual development rather than by a continuous straight-line course.
Keywords: cognitive development; memory strategies; rehearsal; utilization deficiency;strategy emergence; metacognition; longitudinal study
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Unter dem Begriff Rehearsal werden in der kognitiven Entwicklungspsychologie Gedächtnisaktivitäten verstanden, denen ein innerer (oder lauter) Memorier- bzw. Wiederholprozess der zu lernenden Inhalte zugrunde liegt. Im Verlauf der Grundschulzeit kann dabei eine Entwicklung von relativ passiven zu aktiveren Rehearsal-Prozessen beobachtet werden, die mit einer Verbesserung der Behaltensleistung verbunden ist. Die meisten Befunde zu dieser Entwicklung basieren auf Altersvergleichen und experimentellen Studien der Arbeitsgruppe um Ornstein aus den siebziger und achtziger Jahren.Bislang existieren jedoch keine Untersuchungen über individuelle Entwicklungsverläufe und die Ausbildung der bewussten Nutzungsmöglichkeit (Emergenz) dieser als prototypisch geltenden Gedächtnisstrategie.Auf der Grundlage eines kombinierten Querschnitt-Längsschnitt-Designs wurden in der vorliegenden Arbeit zentrale Annahmen zur Entwicklung von Rehearsal-Prozessen und ihrem Zusammenhang zur Reproduktionsleistung überprüft. Die Ergebnisse zeigen, dass diese Entwicklung durch eine Komplexität und Differenziertheit der individuellen Entwicklungspfade und nicht durch einen kontinuierlich-gradlinigen Verlauf gekennzeichnet ist.
Schlagwörter: 150 Psychologie; kognitive Entwicklung; Gedächtnisstrategien; Rehearsal; Nutzungsdefizit; Strategie-Emergenz; Metakognition; Längsschnittstudie