Decision-making Strategies and Self-regulated Learning: Fostering Decision-making Competence in Education for Sustainable Development
Entscheidungsstrategien und selbstreguliertes Lernen: Förderung von Bewertungskompetenz im Kontext Bildung für Nachhaltige Entwicklung
by Helge Gresch
Date of Examination:2012-01-06
Date of issue:2012-01-16
Advisor:Prof. Dr. Susanne Bögeholz
Referee:Prof. Dr. Susanne Bögeholz
Referee:Prof. Dr. Marcus Hasselhorn
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Name:gresch.pdf
Size:877.Kb
Format:PDF
Description:Kumulative Dissertation
Abstract
English
Environmental problems, the exploitation of natural resources and social injustice in a globalized world require the political actions and responsible behavior of all citizens. Therefore, students must be able to make thoughtful decisions about socioscientific issues pertaining to sustainable development. This demands analyses of complex scientific evidence as well as considerations of societal norms and personal values. To enable students to deal systematically with a multitude of possible courses of action, this dissertation aims to foster decision-making competence through the reflective application of decision-making strategies. Non-sustainable options that do not meet ecological, economic or social standards should be excluded using a non-compensatory strategy. Consequently, the advantages cannot compensate for the deficits. Equally legitimate options should be compared in a full trade-off by applying compensatory strategies. In addition, the effect of elements of self-regulated learning on the acquisition of decision-making competence was investigated. Two computer-based intervention studies were conducted in upper high school biology courses. The effects of the intervention were investigated in a pre-post-follow-up control-group design using a decision-making questionnaire with open-ended items and through analyses of process-related data collected during the intervention. The summative assessment of the first study showed that training in decision-making strategies enhanced the quality of the students own decisions. The process-related analyses demonstrated reflective metadecision explanations of the students regarding the selection of an appropriate strategy. The second study revealed that reflection upon the strengths and deficits of other people s decision-making processes enhanced the students own decision-making competence and their reflection skills. The elements of self-regulated learning led to a higher degree of perceived autonomy and ensured long-term effects of the decision-making training.
Keywords: socioscientific issues; decision-making; education for sustainable development; science education; self-regulated learning;
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Umweltprobleme, die Übernutzung natürlicher Ressourcen und soziale Ungerechtigkeit in einer globalisierten Welt erfordern politische Maßnahmen und ein verantwortungsbewusstes Verhalten von Bürgerinnen und Bürgern. Reflektierte Entscheidungen zur Gestaltung von Nachhaltiger Entwicklung bedürfen der Analyse komplexer naturwissenschaftlicher Evidenz unter Einbezug gesellschaftlicher Normen und persönlicher Werthaltungen. Das Ziel der Dissertation ist es, Schülerinnen und Schüler zu befähigen, durch die reflektierte Anwendung von Entscheidungsstrategien systematische Entscheidungen zu treffen und somit Bewertungskompetenz zu fördern. Optionen, die entsprechend gesellschaftlicher Normen als nicht nachhaltig einzustufen sind, da sie ökologische, ökonomische oder soziale Standards nicht erfüllen, sollten durch die Anwendung einer non-kompensatorischen Strategie ausgeschlossen werden. Defizite werden somit nicht durch Vorteile kompensiert. Gleich legitime Optionen hingegen sollten mit einer kompensatorischen Strategie abgewogen werden. Zusätzlich wurde der Effekt von Elementen selbstregulierten Lernens auf den Erwerb von Bewertungskompetenz untersucht. Hierfür wurden zwei computergestützte Interventionsstudien in Biologiekursen der Sekundarstufe II durchgeführt. Die Effekte der Intervention wurden in einem Prä-Post-Follow-Up Kontrollgruppen-Design mit Hilfe eines Bewertungskompetenzfragebogens mit offenen Antworten sowie prozessnahen Analysen untersucht. In der ersten Studie wurde gezeigt, dass durch ein Entscheidungsstrategietraining Bewertungskompetenz gefördert werden kann. Die prozessnahen Analysen belegen elaborierte Erläuterungen zur Strategiewahl. In der zweiten Studie ließ sich nachweisen, dass die Reflexion bzgl. der Stärken und Schwächen anderer Entscheidungen Bewertungskompetenz in Hinblick auf die eigene Entscheidung sowie die Reflexionsfähigkeit fördert. Die Elemente selbstregulierten Lernens führten zu einer stärkeren wahrgenommenen Autonomie und bewirkten langfristige Effekte des Entscheidungsstrategietrainings.
Schlagwörter: Bewertungskompetenz; Bildung für Nachhaltige Entwicklung; Kompetenzförderung; Biologieunterricht; selbstreguliertes Lernen