Ein systemorientierter Ansatz zur Modularisierung von Planspielen mit dem Ziel der Komplexitätssteuerung und Integration in Standardsoftware
A system-oriented approach to modularize business games with the aim of controlling the complexity and integration into standard software
by Helge Fischer
Date of Examination:2006-07-05
Date of issue:2006-09-22
Advisor:Prof. Dr. Jörg Biethahn
Referee:Prof. Dr. Jörg Biethahn
Referee:Prof. Dr. Dr. h.c. Jürgen Bloech
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Format:PDF
Description:Dissertation
Abstract
English
This dissertation evaluates existing deficits in using business games and, based on this, derives explicit fields of interest. An outer and an inner modularization are proposed and exemplified by prototypical implementations. In the case of the outer modularization, existing business games are decomposed into input, processing and output units. Universally adaptable input/output interface are developed to integrate a simulation kernel, regarded as Black Box, into business standard software like Excel and internet browsers. In the case of the inner modularization the algorithms and data structures of the processing unit are mapped into separated components. A framework is developed which offers the opportunity to reuse business game modules in order to assemble appropriate business games, where the main focus is on controlling the complexity and orienting target groups.
Keywords: business game; modularization; complexity; interface; XML; Excel; standard software; integration; internet
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In dieser Dissertation werden aktuelle Defizite im Planspieleinsatz evaluiert und aufbauend konkrete Problemfelder abgeleitet. Zur Lösung dieser wird eine äußere und innere Modularisierung von Planspielen diskutiert sowie an Prototypen exemplarisch verdeutlicht. Im Fall der äußeren Zerlegung bestehender älterer Planspiele in jeweils ein Eingabe-, Verarbeitungs- und Ausgabemodul wird die Entwicklung universell anpassbarer Ein-/Ausgabeschnittstellen zur Integration des als Black-Box betrachteten Planspielsimulationskerns in betriebliche Standardsoftware wie Excel und in Weboberflächen dargestellt. Hingegen zielt die innere Modularisierung der Verarbeitungskomponente auf die Aufteilung der enthaltenen Algorithmen und Datenstrukturen in Module ab. Durch ein neu entwickeltes Softwaresystem wird vor allem die Gestaltung eines Rahmengerüsts zur Wiederverwendung von Planspielmodulen mit dem Ziel der Komplexitätssteuerung und Zielgruppenorientierung verfolgt.
Schlagwörter: Planspiel; Unternehmensplanspiel; Modularisierung; Komplexität; Schnittstellen; XML; Excel; Standardsoftware; Integration; Internet