• Deutsch
    • English
  • English 
    • Deutsch
    • English
  • Login
Item View 
  •   Home
  • Rechts-, Wirtschafts- und Sozialwissenschaften
  • Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät
  • Item View
  •   Home
  • Rechts-, Wirtschafts- und Sozialwissenschaften
  • Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät
  • Item View
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Wettbewerb im öffentlichen Schulwesen: Strategische Interaktion und Politikinnovation in US-amerikanischen Schuldistrikten

Competition in the Public School Sector: Strategic Interaction and Policy Innovation Among US School Districts

by Johannes Rincke
Doctoral thesis
Date of Examination:2006-07-11
Date of issue:2006-10-25
Advisor:Prof. Dr. Robert Schwager
Referee:Prof. Dr. Robert Schwager
Referee:Prof. Dr. Thiess Büttner
crossref-logoPersistent Address: http://dx.doi.org/10.53846/goediss-2998

 

 

Files in this item

Name:rincke.pdf
Size:498.Kb
Format:PDF
Description:Dissertation
ViewOpen

The following license files are associated with this item:


Abstract

English

Several empirical studies on the innovation activity of local jurisdictions are presented. Focussing on the innovation activity of local school districts in the US, structural evidence on strategic interaction among local governments (school boards) is provided. The results suggest that the discrete choice decisions of local governments to adopt policy innovations are not made independently. Rather, the adoption decisions of local governments are shown to be strongly interrelated. The results are based on a variety of spatial econometric models for limited dependent variables.
Keywords: policy innovation; policy diffusion; spatial correlation; spatial probit; school districts; local jurisdictions; local governments; education policy

Other Languages

Die Arbeit enthält verschiedene empirische Untersuchungen zum Innovationsverhalten von lokalen Gebietskörperschaften. Anhand von Daten über lokale Schuldistrikte in den Vereinigten Stataten werden strukturelle empirische Belege dafür erbracht, dass die Regierungen lokaler Gebietskörperschaften bei Entscheidungen über die Einführung neuer Politiken strategisch interagieren. Die Ergebnisse zeigen, dass solche Adaptionsentscheidungen nicht unanhängig getroffen werden, sondern dass die Entscheidungsträger intensiv interagieren. Um die Interaktion der Entscheidungsträger zu identifizieren, verwendet die Arbeit eine Vielzahl von ökonometrischen Modellen für beschränkte abhängige Variablen mit räumlichen Effekten.
Schlagwörter: Politikinnovation; Politikdiffusion; räumliche Korrelation; räumliches Probit; Schuldistrikte; lokale Gebietskörperschaften; Bildungspolitik
 

Statistik

Publish here

Browse

All of eDissFaculties & ProgramsIssue DateAuthorAdvisor & RefereeAdvisorRefereeTitlesTypeThis FacultyIssue DateAuthorAdvisor & RefereeAdvisorRefereeTitlesType

Help & Info

Publishing on eDissPDF GuideTerms of ContractFAQ

Contact Us | Impressum | Cookie Consents | Data Protection Information
eDiss Office - SUB Göttingen (Central Library)
Platz der Göttinger Sieben 1
Mo - Fr 10:00 – 12:00 h


Tel.: +49 (0)551 39-27809 (general inquiries)
Tel.: +49 (0)551 39-28655 (open access/parallel publications)
ediss_AT_sub.uni-goettingen.de
[Please replace "_AT_" with the "@" sign when using our email adresses.]
Göttingen State and University Library | Göttingen University
Medicine Library (Doctoral candidates of medicine only)
Robert-Koch-Str. 40
Mon – Fri 8:00 – 24:00 h
Sat - Sun 8:00 – 22:00 h
Holidays 10:00 – 20:00 h
Tel.: +49 551 39-8395 (general inquiries)
Tel.: +49 (0)551 39-28655 (open access/parallel publications)
bbmed_AT_sub.uni-goettingen.de
[Please replace "_AT_" with the "@" sign when using our email adresses.]