Korrelation zwischen dem Auftreten frischer ischämischer Läsionen in diffusionsgewichteten Magnetresonanztomographie-Untersuchungen nach Stentangioplastie und Thrombendarteriektomie einer extrakraniellen Stenose der Arteria carotis interna und Veränderungen kognitiver Funktionen
Correlation between the occurrence of new ischemic lesions in diffusion-weighted magnetic resonance imaging after angioplasty and stenting and endarterectomy of an extracranial stenosis of the internal carotid artery and changes in cognitive functions
by Jana Konstanze Knauf
Date of Examination:2011-06-29
Date of issue:2011-06-14
Advisor:Prof. Dr. Andreas Kastrup
Referee:Prof. Dr. Andreas Kastrup
Referee:Prof. Dr. Michael Knauth
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Size:842.Kb
Format:PDF
Description:Dissertation
Abstract
English
Carotid angioplasty and stenting (CAS) is increasingly being used as a treatment alternative to endarterectomy (CEA) for patients with significant internal carotid artery stenosis. However, diffusion-weighted imaging (DWI) and a recently published meta-analysis (Schnaudigel et al. 2008) have indicated that CAS is associated with a significantly higher burden of microemboli. This prospective study evaluated the potential effect of new DWI lesions after CAS or CEA on intellectual functions. It analyzed the neuropsychological outcomes after revascularization in 22 CAS and 24 CEA patients with severe carotid stenosis compared with a control group of 27 healthy individuals. All patients underwent clinical examinations, magnetic resonance imaging scans, and a neuropsychological test battery that assessed six major cognitive domains, performed immediately before CAS or CEA, approximately 72 hours after, and after 3 months. New DWI lesions were detected among 14 of 20 (70%) of the CAS patients immediately after treatment but in none of the 20 CEA patients (P < 0.01). Concerning cognitive performance, there was no significant difference between patients with and without new DWI lesions. Decreases in neuropsychological tests performed 72 hours after revascularisation were seen in four of 21 (19%) of the CAS patients and in fife of 23 (22%) of the CEA patients. Three months after treatment three of 17 (18%) of the CAS patients and four of 22 (18%) of the CEA patients showed a decrease in cognitive performance. Accordingly the cognitive performance was similar between CAS and CEA patients at all points. The findings support the assumption that new brain lesions, as detected with DWI after CAS or CEA, do not affect cognitive performance in a manner that is long-lasting or clinically relevant. Despite the higher embolic load detected by DWI, CAS is not associated with a greater cognitive decline than CEA.
Keywords: Carotid angioplasty and stenting; endarterectomy; carotid artery stenosis; diffusion-weighted imaging; intellectual functions; neuropsychological test battery
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Die Stentangioplastie (CAS) wird zunehmend als alternatives Verfahren zur Thrombendarteriektomie (CEA) in der Behandlung von Patienten mit hochgradigen Stenosen der Arteria carotis interna eingesetzt. Allerdings weisen diffusionsgewichtete MRT-Bilder (DWI) und eine kürzlich veröffentliche Metaanalyse (Schnaudigel et al. 2008) darauf hin, dass die CAS mit einer signifikant höheren Anzahl embolischer Ereignisse einhergeht. Die vorliegende prospektive Studie hat den möglichen Einfluss neuer DWI-Läsionen nach CAS oder CEA auf die kognitiven Fähigkeiten untersucht. Dafür wurden die Ergebnisse einer neuropsychologischen Untersuchung von 22 CAS- und 24 CEA-Patienten mit hochgradiger Carotisstenose nach Revaskularisierung sowie die einer Kontrollgruppe aus 27 gesunden Probanden untereinander verglichen. Alle Teilnehmer wurden direkt vor CAS oder CEA, etwa 72 Stunden danach und nach drei Monaten klinischen Untersuchungen, MRT-Untersuchungen und einer neuropsychologische Testbatterie, die sechs große kognitive Domänen umfasste, unterzogen. Direkt nach der Behandlung konnten bei 14 von 20 (70%) CAS-Patienten und bei keinem der 20 CEA-Patienten neue DWI-Läsionen nachgewiesen werden (P < 0.01). Bezüglich der kognitiven Fähigkeiten konnte kein signifikanter Unterschied zwischen den Patienten mit und den Patienten ohne neue DWI-Läsionen festgestellt werden. Vier der 21 (19%) CAS-Patienten und fünf der 23 (22%) CEA-Patienten wiesen eine Verschlechterung in der neuropsychologischen Untersuchung auf, die 72 Stunden nach Revaskularisierung durchgeführt wurde. Drei Monate nach dem Eingriff zeigten drei von 17 (18%) CAS-Patienten und vier von 22 (18%) CEA-Patienten eine Verschlechterung kognitiver Funktionen. Dementsprechend wiesen die neuropsychologischen Testergebnisse der CAS- und CEA-Patienten zu allen Untersuchungszeitpunkten keine signifikanten Unterschiede auf. Die Ergebnisse bestätigen die Annahme, dass neue cerebrale DWI-positive Läsionen nach CAS oder CEA keinen lang anhaltenden oder klinisch relevanten Einfluss auf die kognitiven Funktionen haben. Trotz der höheren Rate an Mikroemboli auf den DWI-gewichteten MRT-Bildern geht die CAS im Vergleich zur CEA nicht mit einer größeren Beeinträchtigung der intellektuellen Leistungsfähigkeit einher.
Schlagwörter: Stentangioplastie der Arteria carotis interna; Thrombendarteriektomie; Carotisstenose; diffusionsgewichtetes MRT; intellektuelle Fähigkeiten; neuropsychologische Testbatterie