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Retrospektive Analyse der Diagnostik und der Ergebnisse nach Prostatektomie bei 142 an einem Prostatakarzinom erkrankten Patienten

Retrospective analysis of diagnosis and the results after radical prostatectomy in 142 patients suffering from prostate cancer

by Gabriel Alexander Rogalli
Doctoral thesis
Date of Examination:2012-02-14
Date of issue:2012-01-25
Advisor:Prof. Dr. Rolf-Hermann Ringert
Referee:Prof. Dr. Rolf-Hermann Ringert
Referee:Prof. Dr. Andrea Hille
Referee:Prof. Dr. Martin Oppermann
crossref-logoPersistent Address: http://dx.doi.org/10.53846/goediss-1155

 

 

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Abstract

English

In summary, it should be noted that the diagnosis of prostatic carcinoma biopsy is necessary to determine whether malignant cells are present or not. Treatment decisions based on other factors such as the uni-or bilateral involvement of the gland, Gleason score and grading are very inaccurate and can therefore lead to incorrect treatment decisions and their consequences. The range of treatment options for localized prostate cancer is very broad. Of "active surveillance" of brachytherapy and external radiotherapy to the radical prostatectomy, there are many possibilities that are dependent on PSA levels, Gleason score, uni-or bilateral lateral lobes and patient's decision on therapyoptions. The consequences for the quality of life and comorbidity are very different depending on the therapy, so that the correct treatment decision for the patient's vital importance for the course of his life after therapy. The aim should be to be able to meet in future treatment decisions that are better on the requirements on the one hand to the carcinoma and the other adapted to the patient's quality of life. The attention should not apply the level of the nomograms, but rather it is to develop a diagnostic method that more accurate data on the spread and aggressiveness of the cancer.
Keywords: prostate cancer; prostatectomy; incontinence; impotence; quality of life

Other Languages

Zusammenfassend ist festzustellen, dass die Diagnostik des Prostatakarzi-noms durch Biopsien notwendig ist, um festzustellen, ob maligne Zellen vorhanden sind oder nicht. Therapieentscheidungen, die auf weiteren Faktoren wie dem uni- bzw. bilateralen Befall der Drüse, dem Gleason-Score und dem Grading beruhen, sind sehr ungenau und können somit zu falschen Therapieentscheidungen und deren Konsequenzen führen. Das Spektrum der Therapiemöglichkeiten des lokal begrenzten Prostatakarzinoms ist sehr breit. Von active surveillance , über Brachy- und externe Radiotherapien bis hin zur radikalen Prostatektomie gibt es viele Möglichkeiten, die abhängig von PSA-Werten, Gleason-Score, uni- bzw. bilateralem Seitenlappenbefall und der Entscheidung des Patienten zum Einsatz kommen. Die Konsequenzen für die Lebensqualität und Komorbidität sind je nach Therapie sehr unterschiedlich, so dass die richtige Therapieentscheidung für den Patienten essentiell wichtig für den Verlauf seines Lebens nach der Therapie ist. Ziel sollte es sein, in Zukunft Therapieentscheidungen treffen zu können, die besser an die Anforderungen einerseits an das Karzinom und andererseits an die Lebensqualität des Patienten angepasst sind. Das Augenmerk sollte hierbei nicht der Ebene der Nomogramme gelten, sondern vielmehr gilt es eine diagnostische Methode zu entwickeln, die genauere Daten zur Ausbreitung und Aggressivität des Karzinoms liefert.
Schlagwörter: Prostatakarzinom; Prostatektomie; Inkontinenz; Impotenz; Lebensqualität
 

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