Informationswünsche an ein medizinisches Expertenforum im Internet
Information needs and experience of childless couples consulting an internet based expert forum
by Juliane Meyer
Date of Examination:2004-07-19
Date of issue:2004-05-24
Advisor:Prof. Dr. Wolfgang Himmel
Referee:Prof. Dr. Wolfgang Himmel
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Name:meyer_juliane.pdf
Size:482.Kb
Format:PDF
Description:Dissertation
Abstract
English
Background:The internet as an integral part of medical care is becoming more and more important. Expert forums of medical specialists, who are qualified as online consultants, could be a new form of medical support for (potential) patients searching for detailed information or second opinions in or-der to make an informed decision.Aim:The aim of this study was to assess (1) the information needs of childless couples visiting an internet expert forum and (2) their experience and satisfaction with the experts answers.Methods:Results:A total of 523 persons (84% response rate) replied to the survey - nearly exclusively women (99%). Compared to the German standard population, these respondents were frequently persons with a higher education. Of the sample, almost 15% first contacted the online experts, not a gynaecologist or family doctor. Most requests could be categorized as a need for general information or explanation (66%) and for independent, or additional, medical advice (47%). As a main reason for their visit to the forum, the respondents mentioned (multiple answers): looking for general information about child-lessness (N=368), advice concerning their actual therapy (N=228) and professional suggestions about different treatment options (N=162). Only in a few cases, the current treatment was, directly or indi-rectly, criticized because of the lack of time allocated for physical examinations and the lack of infor-mation provided by the doctor. Visitors who discussed their internet experience with their doctor were more satisfied with their medical treatment afterwards than those who did not mention it (80% vs. 64%). The majority of those who attended the internet forum was satisfied with the experts work (56%).Conclusion:The significance of this evaluation is limited, because the sample of respondents was not representative. Many requests, e.g. asking for general information, obviously did not fulfill the pur-pose of an expert forum. However, many visitors seem to benefit from the experts answers and judge them as being a reliable source of medical information. In general, doctors should support their pa-tients wish for more information and a second opinion. They also should initiate an open dialogue about information patients receive from other sources. So, medical online services could be a suppor-tive and effective tool for patients or couples not only in the case of childlessness.
Keywords: consumer health informatics; telemedicine; internet; infertility; consultation; e-health
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Hintergrund:Das Internet gewinnt als integraler Bestandteil der medizinischen Versorgung an Bedeutung. Für (potentielle) Patienten, die gezielt Informationen und/oder Entscheidungen wünschen, könnten Expertenforen im Internet als Online-Beratung durch qualifizierte Fachärzte eine neuartige Form der medizinischen Betreuung sein.Ziel:Am Beispiel des Expertenforums "rund-ums-baby.de" sollten Informationsbedarf und Nutzungserfahrungen ungewollt kinderloser Paare ermittelt werden.Methode:Ergebnisse:Es wurden 523 Personen befragt (Antwortrate: 84,4%); fast ausschließlich Frauen (99,2%) und - im Vergleich zum Bundesdurchschnitt - häufiger Personen mit höherem Bildungsabschluss. Fast 15% der Befragten wandten sich wegen ihrer Kinderlosigkeit als erstes an das Expertenforum. Die inhaltsanalytisch ausgewerteten Anfragen an das Expertenforum (N=827) ließen sich am häufigsten folgenden Hauptkategorien zuordnen: Wunsch nach "Aufklärung und Erläuterung" (66%) und nach "unabhängiger medizinischer Beratung" (47%). Die Befragten selbst nannten als Hauptgründe für den Besuch des Forums: Suche nach allgemeinen Informationen zur Kinderlosigkeit (N=368), Fragen zur derzeitigen Therapie (N=228) und Suche nach fachkompetenter Beratung zu verschiedenen Behandlungsmethoden (N=162). Die Mehrzahl der Besucher des Forums (56%) war mit der Arbeit der Experten zufrieden. Soweit aus den Anfragen bzw. der Befragung Kritik an der derzeitigen ambulanten oder stationären medizinischen Versorgung zum Ausdruck kam, bezog sie sich häufig auf die fehlende Zeit bei Behandlungsterminen und mangelnde Information und Aufklärung durch die Ärzte. Befragte, die die Antworten des Kinderwunsch-Expertenforums mit ihrem behandelnden Arzt besprachen, waren etwas häufiger mit der jeweiligen ärztlichen Betreuung zufrieden als Patienten, die dies nicht taten (80% vs. 64%).Schlussfolgerung:Die Aussagekraft der Untersuchung wird durch die nicht bevölkerungsrepräsentative Stichprobe limitiert. Konkreter Hilfebedarf besteht hinsichtlich besserer Aufklärung und Beratung bei kinderlosen Paaren. Die Besucher profitieren von den Antworten der Experten und bewerteten das Expertenforum als zuverlässige Quelle für medizinische Informationen - hier speziell für das Thema Kinderlosigkeit. Ärzte sollten daher der Informationssuche ihrer Patienten und auch dem Wunsch nach einer zweiten Meinung in schwierigen Situationen positiv gegenüberstehen und ein offenes Gespräch darüber fördern. Dann könnten Internetangebote, wie das Expertenforum, in Zukunft die Betreuung dieser Patienten/Paare effektiv unterstützen.
Schlagwörter: Telemedizin; Internet; Online-Beratung; Unfruchtbarkeit; Allgemeinmedizin; 610 Medizin; Gesundheit