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Molecular mechanisms of insulin resistance in glucagon-producing alpha cells

Molekulare Mechanismen der Insulinresistenz in Glukagon-produzierenden Alphazellen

by Miranda González Aguirre
Doctoral thesis
Date of Examination:2006-11-02
Date of issue:2006-11-22
Advisor:Prof. Dr. Willhart Knepel
Referee:Prof. Dr. Rüdiger Hardeland
Referee:Prof. Dr. Detlef Doenecke
crossref-logoPersistent Address: http://dx.doi.org/10.53846/goediss-1294

 

 

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Name:gonzalez_aguirre.pdf
Size:8.26Mb
Format:PDF
Description:Dissertation
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Abstract

English

Type II diabetes mellitus is a chronic disease, affecting more than 150 million people worldwide. Type II diabetes mellitus is characterized by insulin resistance of peripheral tissues (liver, muscle and fat), β-cell dysfunction, as well as by the elevation in the concentration of glucagon in plasma. Considering that insulin inhibits glucagon secretion and gene transcription, the hyperglucagonemia and hyperinsulinemia in type II diabetes mellitus suggests that there is insulin resistance also in the glucagon-producing pancreatic α-cells. Hyperglucagonemia contributes to hepatic glucose production and to elevated glucose levels in type II diabetes mellitus. However, the molecular mechanisms of insulin resistance at pancreatic islet α-cells are unknown. In the present work the effect of molecules, implicated in conferring insulin resistance in some other tissues, was investigated on the regulation of glucagon gene transcription by insulin at the level of the pancreatic islet α-cell. Insulin inhibition of glucagon gene transcription in the glucagon-producing α-cell InR1G9 provided a suitable model for this study. The results of this work indicate that elevated levels of insulin or the proinflammatory cytokine interleukin 1-beta are able to reverse the insulin-induced inhibition of glucagon gene transcription. Functional studies with a constitutively active form of protein kinase B showed that protein kinase B still inhibited glucagon gene transcription after a chronic insulin treatment; together with a markedly reduced phosphorylation of PKB, this demonstrates that targets upstream of PKB within the insulin signaling pathway are affected by chronic insulin treatment. Indeed, it was found that chronic insulin treatment blocked insulin signaling at the level of the activation of the insulin receptor and at the level of the insulin receptor substrate 1. After chronic insulin treatment, the activity and expression of the insulin receptor and of the insulin receptor substrate 1 were reduced. Downregulation of the receptor was found to be a reversible, time-dependent process. In addition, further results suggested that the downregulation was due to an enhanced degradation. Degradation of the insulin receptor was neither mediated through proteasomal nor β-arrestin-associated degradation mechanisms. Instead, insulin receptor downregulation appears to be mediated through lysosomal degradation. Taken together the results of the present study suggest that elevated insulin and interleukin 1-beta levels lead to the development of an insulin resistant state at the level of the pancreatic islet α-cells in type II diabetes mellitus.
Keywords: Insulin resistance; Glucagon-producing alpha cells; Insulin; Insulin receptor; Insulin receptor substrate 1

Other Languages

Typ II Diabetes mellitus ist eine chronische Krankheit, die weltweit etwa 150 Millionen Menschen betrifft. Typ II Diabetes ist gekennzeichnet durch periphere Insulinresistenz der Zielgewebe (Leber, Muskel, Fett), Funktionsstörung der Beta-Zellen und durch einen Anstieg sowohl der Glukagon- als auch der Insulinkonzentration im Plasma. Da Insulin die Sekretion von Glukagon und die Transkription des Glukagon-Gens hemmt, könnten die Hyperglukagonemie und Hyperinsulinemie im Typ II Diabetes mellitus auf einer Insulinresistenz auch in den Glukagon-produzierenden Alpha-Zellen beruhen. Die erhöhten Plasma-Glukagonspiegel tragen beim Typ II Diabetes mellitus zu verstärkter hepatischer Glukoseproduktion und zu erhöhten Blutglukosespiegeln bei. Die molekularen Mechanismen der Insulinresistenz in pankreatischen Alphazellen in den Langerhans-Inseln sind jedoch noch völlig unbekannt. In der vorliegenden Arbeit wurde untersucht, welche Auswirkung Botenstoffe, die Insulinresistenz in anderen Gewebe auslösen, auf die Insulin-induzierte Hemmung der Glukagongen-Transkription in Glukagon-produzierende Alpha-Zellen haben. Dazu wurde die pankreatische Alpha-Zellinie InR1G9 eingesetzt, in der zuvor gezeigt wurde, dass Insulin die Glukagongen-Transkription um 50 % hemmen kann. Diese Untersuchungen zeigten, dass Insulin in hoher Konzentration (100 nM) und subchronischer Anwendung (46 h) oder das proentzündliche Cytokin Interleukin 1-beta (20 ng/ml; 24 h) zu einer Aufhebung der Insulin-induzierten Hemmung der Glukagongen-Transkription führten. Der Insulin-Effekt wurde im weiteren Verlauf der Arbeit auf Ebene der Signalkette aufgeklärt. Bei Kotransfektion einer konstitutiv aktiven Form der Proteinkinase B wurde die Hemmung der Glukagongen-Transkription durch subchronische Insulinbehandlung weiterhin aufgehoben. Gleichzeitig wurde PKB vermindert phosphoryliert. Diese Ergebnisse zeigen, dass subchronische Insulinbehandlung die Insulin-Signalkette oberhalb von PKB beeinflusst. In der Tat konnte gezeigt werden, dass nach subchronischer Insulinbehandlung der Insulinsignalweg auf der Ebene des Insulinrezeptors (IR) und des Insulinrezeptor Substrates 1 (IRS1) gehemmt wurde. Westernblot-Analysen mit spezifischen Antikörpern gegen die phosphorylierte und die nicht-phosphorylierte Form des jeweiligen Proteins zeigten, dass sowohl die Phosphorylierung am Tyrosin 1150/1151 des IR und am Tyrosin 612 des IRS als auch die Expression beider Signalproteine stark vermindert wurden. Die Abnahme des IR war ein reversibler, zeitabhängiger Prozess. Weitere Untersuchungen wiesen darauf hin, dass die Abnahme des IR durch verstärkten Abbau bedingt war. An diesem Abbau schienen weder Proteasom- noch β-Arrestin-vermittelte Mechanismen beteiligt zu sein. Dagegen zeigten Experimente mit Inhibitoren der lysosomalen Degradation, dass der IR vermutlich im Lysosom abgebaut wird. Zusammenfassend lässt sich sagen, dass erhöhte Insulinkonzentration und erhöhte Interleukin 1-beta-Spiegel zu der Entwicklung eines insulinresistenten Zustandes in Glukagon-produzierenden Alphazellen der Langerhans-Inseln führen, der auf eine Herunter-Regulation des IR zurückzuführen ist.
Schlagwörter: Insulinresistenz;Glukagon-produzierenden Alphazellen; Insulin; Insulinrezeptor; Insulinrezeptor Substrate 1
 

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