• Deutsch
    • English
  • English 
    • Deutsch
    • English
  • Login
Item View 
  •   Home
  • Naturwissenschaften, Mathematik und Informatik
  • Fakultät für Biologie und Psychologie (inkl. GAUSS)
  • Item View
  •   Home
  • Naturwissenschaften, Mathematik und Informatik
  • Fakultät für Biologie und Psychologie (inkl. GAUSS)
  • Item View
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Biodiversitätsbildung im Kindergarten

Konzept - Bildungsmaßnahme - Evaluation

Biodiversity Education in Kindergarten

Concept - Educational Program - Evaluation

by Susanne Schweizer
Doctoral thesis
Date of Examination:2009-01-23
Date of issue:2009-12-10
Advisor:Prof. Dr. Susanne Bögeholz
Referee:Prof. Dr. Claudia Mähler
crossref-logoPersistent Address: http://dx.doi.org/10.53846/goediss-1371

 

 

Files in this item

Name:schweizer.pdf
Size:718.Kb
Format:PDF
Description:Dissertation
ViewOpen

The following license files are associated with this item:


Abstract

English

The threat of biodiversity loss has gained more and more attention in public. In order to face this global problem, it is important to know how individuals can be sensitized to protect biodiversity. On an international level, the Convention on Biological Diversity (CBD, 1992) explicitly states the importance of educational measures as one prerequisite to protect biodiversity and foster education for the sustainable development of our planet. Such a global challenge needs to be taken up by national educational programs (cf. Rost, 2002) and should already be implemented at the kindergarten level (Stoltenberg, 2005a). The aim of this dissertation is to foster children s competencies with respect to sustainable development and to enable them to take an active part in the sustainable development of our planet (cf. Stoltenberg, 2005a). To achieve this goal, an innovative concept for biodiversity education in kindergartens was developed in collaboration with scientists and kindergarten teachers. The concept includes aspects of nature experience, knowledge and values about nature as well as basic approaches to socio-scientific decision making. It mirrors current research findings and curriculum development in the area of biodiversity education. The focus of this concept is to promote biodiversity education, which is a core aspect of education for sustainable development. On the basis of this concept, an educational program was developed. The effects of this educational program were evaluated in an empirical intervention study. The intervention study was conducted using an experimental and control group design. The aim of this study was to analyze the effects of the educational program on children s knowledge, values and socio-scientific decision making. The analysis was based on qualitative and quantitative methods. Results of the study show that children in the experimental group improved their knowledge about species of special plants, including the quality of plant descriptions. Furthermore, the study shows that nature experience as well as knowledge and values about nature are important aspects to initiate competencies that support children to take an active part in the sustainable development of our environment.
Keywords: biodiversity; kindergarten; sustainable development; biodiversity education; evaluation; educational program

Other Languages

Das Problem des Biodiversitätsverlusts rückt inzwischen immer mehr in das Bewusstsein der Öffentlichkeit. Angesichts dessen stellt sich die Frage, wie jeder einzelne Mensch frühzeitig für dieses Thema sensibilisiert und zu positivem Umwelthandeln angeregt werden kann. Dem Rechnung tragend enthält die CBD (1992) explizit einen Bildungsauftrag für eine Bildung im Sinne nachhaltiger Entwicklung, der alle Bevölkerungsschichten erreichen soll. Um dieses Ziel zu erreichen, sind anspruchsvolle Bildungsprogramme, die zukünftige Entwicklungen thematisieren (vgl. Rost, 2002), erforderlich. Das Leitbild der nachhaltigen Entwicklung kann bereits Kindergärten als Orientierung dienen (Stoltenberg, 2005a). Ziel der vorliegenden Arbeit ist es, Kompetenzen von Kindergartenkindern zu fördern, die ihnen eine aktive Teilnahme an der Gestaltung nachhaltiger Entwicklungen ermöglichen (vgl. Stoltenberg, 2005a). In Zusammenarbeit von Wissenschaft und Praxis wurde daher ein innovatives Konzept für Biodiversitätsbildung im Kindergarten entwickelt. Das Konzept besteht aus den Bausteinen Naturerfahrung, Wissen, Werthaltungen sowie Umgang mit Gestaltungssituationen. Das Konzept greift den Stand biodiversitätsbezogener Bildung auf und reflektiert die aktuellen curricularen Bildungsanforderungen. Im Fokus steht dabei die Wertschätzung und Erhaltung von Biodiversität. Damit wird ein zentraler Bereich von Bildung für nachhaltige Entwicklung angesprochen. Aufbauend auf das Konzept wurde eine Bildungsmaßnahme entwickelt, die Konzeptbausteine in Bildungspraxis für den Kindergarten umsetzt. Die Wirkung dieser Bildungsmaßnahme wurde im Rahmen einer Interventionsstudie evaluiert. Im Zentrum dieser Untersuchung stand, ob sich die entwickelte Bildungsmaßnahme zur Biodiversitätsbildung bei den Kindergartenkindern positiv auf deren biodiversitätsbezogenes Wissen und deren Werthaltungen gegenüber ausgewählten Tieren und Pflanzen auswirkt. Die Auswertung basierte auf qualitativen und quantitativen Methoden. Die positiven Ergebnisse der Evaluation zeigen, dass die Kinder während der Intervention ihr Wissen über Tiere und Pflanzen in Hecken und die Qualität der Beschreibungen deren Merkmale deutlich verbesserten. Es kann außerdem gezeigt werden, dass bei Kindern durch positive emotionale Naturerlebnisse, einen strukturierten Wissensaufbau sowie Wertebildung, Kompetenzen angebahnt werden können, die sie bereits im Vorschulalter zu einer verhältnismäßig aktiven Teilnahme an Gestaltungssituationen in Kontexten nachhaltiger Entwicklung befähigen können.
Schlagwörter: Biodiversität; Kindergarten; nachhaltige Entwicklung; Biodiversitätsbildung; Evaluation; Bildungsmaßnahme
 

Statistik

Publish here

Browse

All of eDissFaculties & ProgramsIssue DateAuthorAdvisor & RefereeAdvisorRefereeTitlesTypeThis FacultyIssue DateAuthorAdvisor & RefereeAdvisorRefereeTitlesType

Help & Info

Publishing on eDissPDF GuideTerms of ContractFAQ

Contact Us | Impressum | Cookie Consents | Data Protection Information
eDiss Office - SUB Göttingen (Central Library)
Platz der Göttinger Sieben 1
Mo - Fr 10:00 – 12:00 h


Tel.: +49 (0)551 39-27809 (general inquiries)
Tel.: +49 (0)551 39-28655 (open access/parallel publications)
ediss_AT_sub.uni-goettingen.de
[Please replace "_AT_" with the "@" sign when using our email adresses.]
Göttingen State and University Library | Göttingen University
Medicine Library (Doctoral candidates of medicine only)
Robert-Koch-Str. 40
Mon – Fri 8:00 – 24:00 h
Sat - Sun 8:00 – 22:00 h
Holidays 10:00 – 20:00 h
Tel.: +49 551 39-8395 (general inquiries)
Tel.: +49 (0)551 39-28655 (open access/parallel publications)
bbmed_AT_sub.uni-goettingen.de
[Please replace "_AT_" with the "@" sign when using our email adresses.]