• Deutsch
    • English
  • English 
    • Deutsch
    • English
  • Login
Item View 
  •   Home
  • Geisteswissenschaften und Theologie
  • Philosophische Fakultät
  • Kulturanthropologie
  • Item View
  •   Home
  • Geisteswissenschaften und Theologie
  • Philosophische Fakultät
  • Kulturanthropologie
  • Item View
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Wege ins Erwachsenenleben

Ways into adulthood

by Nicholas Schaffner
Doctoral thesis
Date of Examination:2012-07-02
Date of issue:2012-09-24
Advisor:Prof. Dr. Regina Bendix
Referee:Prof. Dr. Regina Bendix
Referee:Prof. Dr. Johanna Rolshoven
crossref-logoPersistent Address: http://dx.doi.org/10.53846/goediss-1431

 

 

Files in this item

Name:schaffner.pdf
Size:1.27Mb
Format:PDF
ViewOpen

The following license files are associated with this item:


Abstract

English

This book contains one of the few long-term studies about young people and their integration into the world of grown-ups and into the economy. A school-class in north-western Switzerland is 2003 in it's last year. The pupils - often with a migration background - have to think about their ways into life as grown-up persons. They also have to ponder how to integrate into the economy. The anthropologist Nicholas Schaffner followed a group of these young people over a period of three years. He saw them grow up and make their first steps in working life. The transition from school to working life is as a reproduction process very important for society. In this book the young are not passiv, socially problematic or somehow deviant, they were rather considered as normal people in an everyday setting trying to reach the for them personally best rational solutions for a given problem. The book evaluates cultural phenomena of school, working life and free time and how a number of young people manage their integration into society as a fully responsible grown-up persons. How is the status of a grown-up constructed at the beginning of the 21th century in north-western Switzerland?
Keywords: Economic Integration; School; Working Life; Work; Transition; rite de passage; youth anthropology; school anthropology; youth ethnology; growing up; coming-of-age; youth; adolecents; migration

Other Languages

Diese Arbeit ist eine der wenigen langfristigen Studien über jugendliche Integration in die Arbeitswelt. Eine Schulklasse in der Nordwestschweiz stand 2003 im letzten Schuljahr. Die Schülerinnen und Schüler machen erste Schritte in das Berufsleben und müssen sich Gedanken über ihren beruflichen Werdegang machen. Die Klasse wurde in dieser Phase drei Jahre lang ethnologisch begleitet. Die Uebergang von der Schule zum Berufsleben fällt in eine Zeit des Erwachsen werdens und ist nicht nur für die Einzelnen, sondern auch für die sich laufend reproduzierende Gesellschaft wichtig. In dieser Arbeit wurden die Jugendlichen nicht als passiv Erleidende, sondern aktiv Handelnde angesehen. Damit sollte der kulturpessimistische Ansatz überwunden werden. Normale Menschen in ihrem alltäglichen Umfeld treffen für ihre Situation rationale Entscheidungen. Wichtig waren dabei nicht die Unterschiede zwischen Erwachsenen und Jugendlichen wie etwa im Subkulturansatz, sondern kulturelle Phänomene der Ebenen Schule, Arbeit und Freizeit. Die Frage war, wie einzelne Jugendliche als kulturelle und soziale Akteure ihre Integration die Erwachsenenwelt bewältigen und mit bestimmten zeitlich und kulturell spezifischen äusseren Bedingungen umgehen. Wie wird der Status eines Erwachsenen in der Nordwestschweiz zu Beginn des 21. Jahrhunderts konstruiert, was heisst es, Erwachsen zu werden?
Schlagwörter: Integration; Schule; Arbeitswelt; Jugend; Jugendethnologie; Schulethnologie; ökonomische Integration; Jugendliche; Berufsintegration; Erwachsen werden; Erwachsenenleben
 

Statistik

Publish here

Browse

All of eDissFaculties & ProgramsIssue DateAuthorAdvisor & RefereeAdvisorRefereeTitlesTypeThis FacultyIssue DateAuthorAdvisor & RefereeAdvisorRefereeTitlesType

Help & Info

Publishing on eDissPDF GuideTerms of ContractFAQ

Contact Us | Impressum | Cookie Consents | Data Protection Information
eDiss Office - SUB Göttingen (Central Library)
Platz der Göttinger Sieben 1
Mo - Fr 10:00 – 12:00 h


Tel.: +49 (0)551 39-27809 (general inquiries)
Tel.: +49 (0)551 39-28655 (open access/parallel publications)
ediss_AT_sub.uni-goettingen.de
[Please replace "_AT_" with the "@" sign when using our email adresses.]
Göttingen State and University Library | Göttingen University
Medicine Library (Doctoral candidates of medicine only)
Robert-Koch-Str. 40
Mon – Fri 8:00 – 24:00 h
Sat - Sun 8:00 – 22:00 h
Holidays 10:00 – 20:00 h
Tel.: +49 551 39-8395 (general inquiries)
Tel.: +49 (0)551 39-28655 (open access/parallel publications)
bbmed_AT_sub.uni-goettingen.de
[Please replace "_AT_" with the "@" sign when using our email adresses.]