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Untersuchungen zur Belastung von Schweinen bei langen Transporten

dc.contributor.advisorGauly, Matthias Prof. Dr. Dr.de
dc.contributor.advisorMarahrens, Michael Dr.de
dc.contributor.authorSteinkamp, Karinde
dc.date.accessioned2012-12-10T15:10:18Zde
dc.date.accessioned2013-01-18T10:19:13Zde
dc.date.available2013-01-30T23:51:20Zde
dc.date.issued2012-12-10de
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11858/00-1735-0000-000D-EF4E-2de
dc.identifier.urihttp://dx.doi.org/10.53846/goediss-1949
dc.description.abstractTrotz des Bestrebens des europäischen Gesetzgebers, Anzahl und Umfang von Tiertransporten auch durch Auflagen und Verbesserungen des Tierschutzes zu beschränken, nimmt der Tierverkehr insbesondere innerhalb der EU, jedoch auch im Handel mit Drittländern, ständig zu. Jährlich werden in der EU rund 365 Millionen Nutztiere transportiert, davon etwa 6 Millionen auf Langstreckentransporten durch die EU oder in Drittländer. Gleichzeitig wachsen jedoch in den Gesellschaften Europas die Bedenken über das Wohlbefinden von Tieren beim Transport. Es ist mittlerweile unbestritten, dass eine Vielzahl von Faktoren mit einem teilweise hohen Risikopotential für Gesundheit und Wohlbefinden der Tiere während des Transportes einwirken. Insbesondere die klimatischen Verhältnisse während des Transportes werden als belastend für die Tiere eingeschätzt. Zur Untersuchung der allgemeinen und der thermoregulativen Belastungsreaktion von Schweinen wurden auf kommerziellen Ferntransporten über mindestens 24 Stunden (14 Fahrten) jeweils 16 Indikatortiere auf physiologische Belastungsreaktionen untersucht. Auch die thermischen Bedingungen (Lufttemperatur, Luftfeuchte, Luftbewegung, je-weils 24 Messorte) im Fahrzeug und außerhalb wurden kontinuierlich aufgezeichnet und ausgewertet. Mit den Untersuchungen wird beschrieben, wo und unter welchen Fahrtbedingungen Extremwerte für Temperatur, Luftfeuchte und Luftbewegung sowie der zu berechnenden Indices im Fahrzeug zu messen sind, um die Art, die Anzahl und die Lokalisation von Sensoren im Fahrzeug festlegen zu können. Als direkt auf die Tiere einwirkende physikalische Faktoren wurden an drei Messorten im Fahrzeug jeweils die triaxiale Beschleunigung (m/sde
dc.format.mimetypeapplication/pdfde
dc.language.isogerde
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/de
dc.titleUntersuchungen zur Belastung von Schweinen bei langen Transportende
dc.typedoctoralThesisde
dc.title.translatedStudy about the stress of pigs during long term road-transportde
dc.contributor.refereeGauly, Matthias Prof. Dr. Dr.de
dc.date.examination2012-07-19de
dc.subject.dnb630 Landwirtschaftde
dc.subject.dnbVeterinärmedizinde
dc.subject.gokYFH 000de
dc.subject.gokYFT 000de
dc.description.abstractengThe legislative authority endeavours to keep animal transports as few and as short as possible with the help of additional requirements. However, animal trade in the EU and in non-European countries is increasing. Each year about 365 million farm animals are transported in the EU, 6 million of these animals are on long term transports across the EU and in non-European countries. In the mean time in European societies concerns about animal Welfare are growing. It is unchallenged that lots of factors have a high risk potential for health and Animal Welfare of the transported animals. However, climate is the main risk factor for animals during transport. To assess the general and the thermoregulative strain of pigs on commercial long term transports of more than 24 hours (14 journeys) 16 animals per transport were examined for stress response. The climatic conditions outside the truck and the microclimate inside the truck were continuously measured and analysed. In this thesis it is explained where and under which conditions maximum and minimum values for temperature, humidity, air velocity and several indices are found in the truck. With this knowledge it is going to be possible to make assumptions about the kind, number and position of sensors in the vehicle. As directly influencing physical parameters for the animal the acceleration of the truck and the amount of water consumption was measured. 16 animals per transport were equipped to measure heart rate and body temperature and diverse blood parameters were analysed. The blood parameters observed were glucose and lactate for the energy balance, protein, albumin, natrium and hematocrit were observed for the fluid balance, cortisol, creatinkinase, aspartat-aminotransferase and lactatedehydrogenase were observed because of the physical and general strain. From the statistical evaluation of the climatic values it can be deduced that the position of extreme climatic values change considerably depending on the conditions of transport (season, drive, and break). For a good assessment of the climatic conditions in the vehicle only three sensors are needed. Sensors for air velocity and humidity or a calculation of indices provide no further information with regard to measuring temperature. The parameters assessed on the animals show that the animals are exposed to strain (vehicle acceleration and (un)loading are the major points here) but that no stress limits are exceeded. Furthermore the results cause to rethink the need of continuous water supply during transport.de
dc.contributor.coRefereeKnorr, Christoph Prof. Dr.de
dc.contributor.thirdRefereeMarahrens, Michael Dr.de
dc.subject.topicAgricultural Sciencesde
dc.subject.gerTiertransportde
dc.subject.gerTransportde
dc.subject.gerKlimade
dc.subject.gerSensorende
dc.subject.gerBelastungde
dc.subject.gerTierwohlde
dc.subject.enganimal transportde
dc.subject.engmicroclimatede
dc.subject.engsensorsde
dc.subject.enganimal welfarede
dc.subject.bk48.69 Tierproduktionde
dc.subject.bkTierhaltung: Sonstigesde
dc.identifier.urnurn:nbn:de:gbv:7-webdoc-3833-6de
dc.identifier.purlwebdoc-3833de
dc.affiliation.instituteFakultät für Agrarwissenschaftende
dc.identifier.ppn737897430de


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