dc.contributor.advisor | Gauly, Matthias Prof. Dr. Dr. | de |
dc.contributor.advisor | Marahrens, Michael Dr. | de |
dc.contributor.author | Steinkamp, Karin | de |
dc.date.accessioned | 2012-12-10T15:10:18Z | de |
dc.date.accessioned | 2013-01-18T10:19:13Z | de |
dc.date.available | 2013-01-30T23:51:20Z | de |
dc.date.issued | 2012-12-10 | de |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11858/00-1735-0000-000D-EF4E-2 | de |
dc.identifier.uri | http://dx.doi.org/10.53846/goediss-1949 | |
dc.description.abstract | Trotz des Bestrebens des europäischen
Gesetzgebers, Anzahl und Umfang von Tiertransporten auch durch
Auflagen und Verbesserungen des Tierschutzes zu beschränken, nimmt
der Tierverkehr insbesondere innerhalb der EU, jedoch auch im
Handel mit Drittländern, ständig zu. Jährlich werden in der EU rund
365 Millionen Nutztiere transportiert, davon etwa 6 Millionen auf
Langstreckentransporten durch die EU oder in Drittländer.
Gleichzeitig wachsen jedoch in den Gesellschaften Europas die
Bedenken über das Wohlbefinden von Tieren beim Transport. Es ist
mittlerweile unbestritten, dass eine Vielzahl von Faktoren mit
einem teilweise hohen Risikopotential für Gesundheit und
Wohlbefinden der Tiere während des Transportes einwirken.
Insbesondere die klimatischen Verhältnisse während des Transportes
werden als belastend für die Tiere eingeschätzt. Zur Untersuchung
der allgemeinen und der thermoregulativen Belastungsreaktion von
Schweinen wurden auf kommerziellen Ferntransporten über mindestens
24 Stunden (14 Fahrten) jeweils 16 Indikatortiere auf
physiologische Belastungsreaktionen untersucht. Auch die
thermischen Bedingungen (Lufttemperatur, Luftfeuchte, Luftbewegung,
je-weils 24 Messorte) im Fahrzeug und außerhalb wurden
kontinuierlich aufgezeichnet und ausgewertet. Mit den
Untersuchungen wird beschrieben, wo und unter welchen
Fahrtbedingungen Extremwerte für Temperatur, Luftfeuchte und
Luftbewegung sowie der zu berechnenden Indices im Fahrzeug zu
messen sind, um die Art, die Anzahl und die Lokalisation von
Sensoren im Fahrzeug festlegen zu können. Als direkt auf die Tiere
einwirkende physikalische Faktoren wurden an drei Messorten im
Fahrzeug jeweils die triaxiale Beschleunigung (m/s | de |
dc.format.mimetype | application/pdf | de |
dc.language.iso | ger | de |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/ | de |
dc.title | Untersuchungen zur Belastung von Schweinen bei langen Transporten | de |
dc.type | doctoralThesis | de |
dc.title.translated | Study about the stress of pigs during long term road-transport | de |
dc.contributor.referee | Gauly, Matthias Prof. Dr. Dr. | de |
dc.date.examination | 2012-07-19 | de |
dc.subject.dnb | 630 Landwirtschaft | de |
dc.subject.dnb | Veterinärmedizin | de |
dc.subject.gok | YFH 000 | de |
dc.subject.gok | YFT 000 | de |
dc.description.abstracteng | The legislative authority endeavours to
keep animal transports as few and as short as possible with the
help of additional requirements. However, animal trade in the EU
and in non-European countries is increasing. Each year about 365
million farm animals are transported in the EU, 6 million of these
animals are on long term transports across the EU and in
non-European countries. In the mean time in European societies
concerns about animal Welfare are growing. It is unchallenged that
lots of factors have a high risk potential for health and Animal
Welfare of the transported animals. However, climate is the main
risk factor for animals during transport. To assess the general and
the thermoregulative strain of pigs on commercial long term
transports of more than 24 hours (14 journeys) 16 animals per
transport were examined for stress response. The climatic
conditions outside the truck and the microclimate inside the truck
were continuously measured and analysed. In this thesis it is
explained where and under which conditions maximum and minimum
values for temperature, humidity, air velocity and several indices
are found in the truck. With this knowledge it is going to be
possible to make assumptions about the kind, number and position of
sensors in the vehicle. As directly influencing physical parameters
for the animal the acceleration of the truck and the amount of
water consumption was measured. 16 animals per transport were
equipped to measure heart rate and body temperature and diverse
blood parameters were analysed. The blood parameters observed were
glucose and lactate for the energy balance, protein, albumin,
natrium and hematocrit were observed for the fluid balance,
cortisol, creatinkinase, aspartat-aminotransferase and
lactatedehydrogenase were observed because of the physical and
general strain. From the statistical evaluation of the climatic
values it can be deduced that the position of extreme climatic
values change considerably depending on the conditions of transport
(season, drive, and break). For a good assessment of the climatic
conditions in the vehicle only three sensors are needed. Sensors
for air velocity and humidity or a calculation of indices provide
no further information with regard to measuring temperature. The
parameters assessed on the animals show that the animals are
exposed to strain (vehicle acceleration and (un)loading are the
major points here) but that no stress limits are exceeded.
Furthermore the results cause to rethink the need of continuous
water supply during transport. | de |
dc.contributor.coReferee | Knorr, Christoph Prof. Dr. | de |
dc.contributor.thirdReferee | Marahrens, Michael Dr. | de |
dc.subject.topic | Agricultural Sciences | de |
dc.subject.ger | Tiertransport | de |
dc.subject.ger | Transport | de |
dc.subject.ger | Klima | de |
dc.subject.ger | Sensoren | de |
dc.subject.ger | Belastung | de |
dc.subject.ger | Tierwohl | de |
dc.subject.eng | animal transport | de |
dc.subject.eng | microclimate | de |
dc.subject.eng | sensors | de |
dc.subject.eng | animal welfare | de |
dc.subject.bk | 48.69 Tierproduktion | de |
dc.subject.bk | Tierhaltung: Sonstiges | de |
dc.identifier.urn | urn:nbn:de:gbv:7-webdoc-3833-6 | de |
dc.identifier.purl | webdoc-3833 | de |
dc.affiliation.institute | Fakultät für Agrarwissenschaften | de |
dc.identifier.ppn | 737897430 | de |