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Competitive, Neutral, or Cooperative Outcome Interdependence? - Consequences on the Behavioral and Perceptional Level

Kompetitiver, neutraler oder kooperativer Anreizzusammenhang? - Konsequenzen auf dem Verhaltens- und Wahrnehmungslevel

by Michael Belz
Doctoral thesis
Date of Examination:2012-04-17
Date of issue:2012-06-01
Advisor:Prof. Dr. Margarete Boos
Referee:Prof. Dr. Margarete Boos
Referee:PD Dr. Micha Strack
crossref-logoPersistent Address: http://dx.doi.org/10.53846/goediss-1442

 

 

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Abstract

English

The general goal of this thesis was to compare effects of competitive, neutral, and cooperative outcome interdependence between monetary rewards, on the individual- as well as on the group level. It was aimed at drawing conclusions about the expedient implementability of the different outcome interdependences in work life. To answer this question, effects were assessed on two different categories of variables: (a) reward-maximizing behavior; (b) perceptions of pay satisfaction, stress levels, and fairness. By this approach the psychological view on payment strategies was extended: It was not only investigated if competitive, neutral, or cooperative outcome interdependence caused adapted behavioral responses in order to maximize individual payouts. It was also focused how (un-)successful individuals perceived the accordant form of outcome interdependence. In study 1 and study 2, the computer-based multi-agent game HoneyComb (Boos et al., in prep.; Pritz, 2011) was used to assess behavioral responses to (a) the pure visibility of group members on a virtual playground without rewards (study 1); (b) behavioral and perceptional responses to neutral vs. competitive outcome interdependence within a monetary reward (study 2). In study 1, it was found that without rewards participants showed an implicit tendency to approach their neighbors, if visible. This tendency to flock was then significantly influenced by individual-based rewards in study 2: When competitive outcome interdependence was implemented, participants actively heightened spatial distance to their group members and coevally speeded up their movements. On the perceptional level, participants showed higher stress levels and less pay satisfaction – independently from the amount of reward they earned – under competitive outcome interdependence in study 2. In study 3, effects of competitive vs. cooperative outcome interdependence within a knowledge-pooling task were assessed; rewards were distributed on the group level. In sum, there was no difference on the behavioral level in terms of knowledge-sharing between cooperative and competitive outcome interdependence in study 3. However, competitive outcome interdependence was perceived less fair than cooperative outcome interdependence. In conclusion, competitive compared to neutral outcome interdependence partially heightened reward-maximizing behavior. Due to the consistently negative consequences on the perceptional level it is argued that the implementation of competitive outcome interdependence should be avoided in today's work life as well as in other areas of life, like in academic studies.
Keywords: collective movement; human group; flocking behavior; self-organizing behavior; competitive outcome; knowledge sharing; group-based rewards; status differences; distribution strategy; fairness

Other Languages

Das Ziel dieser Arbeit war es, Effekte von kompetitiven, neutralen und kooperativen Zusammenhängen zwischen individuellen monetären Anreizen (Engl. „Outcome Interdependence“), auf dem individuellen- und dem Gruppenlevel, zu untersuchen. Es sollten Schlüsse über die Anwendbarkeit der verschiedenen Anreizsysteme im alltäglichen Arbeitsleben gezogen werden. Um diese Frage zu beantworten, wurden Effekte der Anreizsysteme auf zwei verschiedene Kategorien von Variablen untersucht: (a) Anreiz-maximierendes Verhalten; (b) Wahrnehmungen von Zufriedenheit mit dem Anreiz, Stresslevel, und Fairness. Mit diesem Ansatz wurde die psychologische Sichtweise auf Anreizsysteme erweitert: Es wurde nicht nur untersucht, inwieweit kompetitive, neutrale oder kooperative Systeme zu potentiell lohnenden Adaptionen im Verhalten führen, es wurde auch die Wahrnehmung solcher Anreizsysteme überprüft. In Studie 1 und Studie 2 wurde das Computer-basierte Netzwerkspiel HoneyComb (Boos et al., in prep.; Pritz, 2011) verwendet um verhaltensbezogene Antworten auf (a) die Sichtbarkeit von Gruppenmitgliedern auf einem virtuellen Spielfeld (Studie 1), und (b) die verhaltens- und wahrnehmungsbezogenen Reaktionen auf ein neutrales vs. kompetitives, individuelles Anreizsystem zu untersuchen (Studie 2). In Studie 1 konnte gezeigt werden, dass TeilnehmerInnen eine implizite Tendenz zeigten, sich ihren virtuellen Nachbarn anzunähern. Die Ergebnisse aus Studie 2 zeigten, dass ein kompetitives Anreizsystem diese Tendenz umkehrte: TeilnehmerInnen erhöhten aktiv die Distanz zu ihren virtuellen Nachbarn und erhöhten ihre Zuggeschwindigkeit. Auf dem Wahrnehmungslevel zeigten sich beim kompetitiven Anreizsystem höhere Stresslevels und weniger Bezahlzufriedenheit unabhängig vom erspielten Geldgewinn (Studie 2). Die Ergebnisse von Studie 3 zeigten, das ein gruppenbasiertes, kooperatives Anreizsystem in einer Wissensaufgabe zu keiner verhaltensbezogenen Reaktion im Vergleich zu einem kompetitiven Anreizsystem führte. Das kompetitive Anreizsystem wurde von den TeilnehmerInnern jedoch als weniger fair, verglichen mit dem kooperativen Anreizsystem, bewertet. Kompetitive, verglichen mit neutralen und kooperativen Zusammenhängen zwischen Anreizen, verstärkte somit teilweise das potentiell lohnende Adaptieren von Verhalten. Aufgrund der negativen Konsequenzen auf dem wahrnehmungsbezogenen Level wird argumentiert, dass das Implementieren von kompetitiven Anreizsystemen im Arbeitsleben und z.B. dem Studium vermieden werden sollte.
Schlagwörter: kollektive Bewegung; menschliche Gruppen; selbst-organisierendes Verhalten; kompetitiver Anreiz; Wissensaustausch; gruppenbasierte Anreize; Statusunterschiede; Verteilungsstrategie; Fairness
 

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