Visuelle Kompetenz im Fremdsprachenunterricht: Die Bildwissenschaft als Schlüssel für einen kompetenzorientierten Bildeinsatz
Visual Competence in the Foreign Language Classroom: Visual Studies as Key to Competence-Oriented Foreign Language Teaching
by Carola Hecke
Date of Examination:2010-11-22
Date of issue:2012-12-18
Advisor:Prof. Dr. Carola Surkamp
Referee:Prof. Dr. Carola Surkamp
Referee:Prof. Dr. Gabriele Blell
Referee:Prof. Dr. Michael Sauer
Files in this item
Name:hecke.pdf
Size:19.5Mb
Format:PDF
Abstract
English
This study deals with the use of images in the foreign language classroom. My research in more than 500 texts on the use of visual media in foreign language teaching shows that for centuries images have been recommended as teaching tools for foreign language classes because of their didactic functions (for the clarification of meaning, the practice of grammar and vocabulary, motivation, increase of memory and intercultural learning). It also shows that because of their wide use teaching methodologists demanded in 1989 to train students' visual competences. However, barely any empirical research has been done in German foreign language teaching methodology regarding these assumed didactic functions; and competence models for the development of visual competences (visual literacy) are still lacking. Yet, both are needed to employ images in language classes in a goal-oriented and successful manner. Based on scientific research by visual studies / visual culture this study devises principles for the use of visual media in foreign language teaching. With reference to psychological studies it explains the didactic functions of images (see above) and draws up conditions that have to be met for the successful use of visual media. To facilitate the choice of suitable images for class this study presents a typology of images for foreign language teaching, which is based on categories from the field of visual culture. Next, this study develops a methodology for the work with images in the foreign language classroom, referring to scientific methods but also considering important didactic principles such as process-orientation. In addition, with reference to research on visual literacy this study introduces a definition of visual competence as well as competence models. One chapter brings together the didactic functions of images, their conditions, the typology of images, the methodology, the definition of visual competence, and the competence models and shows how these results can be implemented in class: For two English classes I chose pictures of different types because of their didactic function(s). In a next step, I devised tasks to have the students work with the pictures according to didactic principles (process-orientation, action-orientation etc.). Due to the new methodology the students' visual competences can be trained in this course, too. This helps them to access and understand images which supports the images' didactic function(s). I conclude that visual studies is the key to the effective use of pictures in foreign language classes because it is the source of the results that I base my hermeneutic study on.
Keywords: visual competence; visual literacy; visual media; visual methodology; didactic functions of images; EFL; teaching methodology
Other Languages
Die vorliegende Arbeit behandelt den
Bildeinsatz im Fremdsprachenunterricht. Die intensive Recherche in
über 500 von der deutschen Fremdsprachendidaktik publizierten
Texten ergab, dass Bilder aufgrund ihrer didaktischen Funktionen
(Semantisierung, Grammatisierung, Lexikalisierung, Motivation,
Erinnerungsverstärkung, interkulturelles Lernen) seit Jahrhunderten
von der deutschen Fremdsprachendidaktik zum Einsatz im
Fremdsprachenunterricht empfohlen werden und dass seit 1989 die
Forderung existiert, im Fremdsprachenunterricht auch visuelle
Kompetenzen bei den Lernenden auszubilden. Die Textuntersuchung
ergab auch, dass bis heute in der Fremdsprachendidaktik zu den
angenommenen didaktischen Funktionen kaum empirisch gewonnene
Ergebnisse vorliegen und dass ferner keine Kompetenzmodelle für die
Ausbildung von visuellen Kompetenzen existieren. Dieser Umstand ist
problematisch, denn sowohl die Ergebnisse empirischer
Untersuchungen als auch Kompetenzmodelle sind notwendig, um den
Bildeinsatz im Fremdsprachenunterricht effektiv lernzielorientiert
gestalten zu können. Zur Lösung dieses Problems schlägt die
vorliegende Arbeit eine durch die Bezugnahme auf die
Bildwissenschaft und ihre empirischen Forschungsergebnisse
entwickelte Bilddidaktik vor. Dazu erläutert sie auf der Basis
psychologischer Studien die didaktischen Bildfunktionen (s.o.) und
stellt Bedingungen für den erfolgreichen Einsatz visueller Medien
im Fremdsprachenunterricht auf. Um ausgehend von diesen u.a. auf
die Bildeigenschaften bezogenen Bedingungen die Wahl eines
geeigneten Bildes zu erleichtern, präsentiert die vorliegende
Arbeit eine aus bildwissenschaftlichen Klassifizierungen entworfene
systematische Bildtypologie für den Fremdsprachenunterricht. Für
die Arbeit mit diesen Bildtypen stellt sie ferner eine nach
bildwissenschaftlichen Vorbildern und gemäß den Prinzipien des
heutigen Fremdsprachenunterrichts entwickelte Methodik vor.
Außerdem präsentiert sie auf der Basis der visual
literacy-Forschung eine Definition von visueller Kompetenz sowie
ein Kompetenzentwicklungs- und ein Kompetenzstrukturmodell. Ein
Kapitel mit Beispielen der Bildarbeit führt diese Ergebnisse
zusammen und demonstriert, wie eine praktische Umsetzung der
Vorschläge möglich ist. Der Zusammenhang aller Ergebnisse ist
folgendermaßen: Bilder unterschiedlichen Typs werden zu
fremdsprachendidaktischen Zwecken (Semantisierung etc.)
herangezogen und sollen von den Lernenden erschlossen und gemäß den
Prinzipien des Fremdsprachenunterrichts prozess-, handlungs- und
produktionsorientiert bearbeitet werden. Durch die gemäß der
Methodik konzipierten Aufgaben können visuelle Kompetenzen der
Lernenden gefördert werden. Diese Förderung hilft den Lernenden bei
der Bilderschließung und unterstützt so nicht zuletzt die
didaktischen Funktionen der Bilder. Quelle der empirischen
Ergebnisse, auf denen diese hermeneutische Arbeit beruht, ist die
Bildwissenschaft, die daher als Schlüssel zur effektiven Bildarbeit
im Fremdsprachenunterricht bezeichnet wird.
Schlagwörter: Visuelle Kompetenz; Bilddidaktik; Bildeinsatz; Bildfunktion; Bildmethodik; Fremdsprachenunterricht; Medienkompetenz