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Fournier-Gangrän: Krankheitsverlauf in Abhängigkeit von Komorbiditäten und Therapie

Fournier's Gangrene: Course of disease depending on comorbidities and therapy

by Charlotte Schirdewan
Doctoral thesis
Date of Examination:2012-08-27
Date of issue:2012-08-02
Advisor:Dr. Arne Strauß
Referee:Prof. Dr. Rolf-Hermann Ringert
Referee:Prof. Dr. Dr. Helmut Eiffert
Referee:Prof. Dr. Patricia Virsik-Köpp
crossref-logoPersistent Address: http://dx.doi.org/10.53846/goediss-1587

 

 

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Abstract

English

Fournier's gangrene is defined as a necrotizing fasciitis of the perineal, genital or perianal region which is often caused by a synergistical infection of aerobic and anaerobic agents. Its potentially lethal course requires an early and aggressive surgical intervention as well as a broad-spectrum antibiotic coverage. 19 cases were evaluated retrospectively for the creation of a therapeutic algorithm. Patients with at most one predisposition show a significantly reduced mortality in comparison to patients with more predispositions. A vaccum-assisted closure therapy (VAC) seems to reduce mortality despite elevated numbers for in-patient treatment and required surgeries. Through an early initiation before the fifth post-operative day the actual length of VAC and therefore the length of in-patient treatment and needed surgeries can be decreased. The Fournier Severity Index (FSI), composed of nine chemical and clinical parameters, can be used for prognostic assessment.
Keywords: Fournier's gangrene; therapy; course of disease

Other Languages

Die Fournier-Gangrän ist definiert als nekrotisierende Fasciitis der perinealen, genitalen oder perianalen Region, die oft durch eine synergistische Mischinfektion aus aeroben und anaeroben Erregern verursacht wird. Ihr potenziell lethaler Verlauf verlangt eine frühzeitige und aggressive chirurgische Intervention sowie eine dreifache Breitbandantibiose. Es wurden 19 Verläufe retrospektiv ausgewertet für die Erstellung eines Therapie-Algorithmus. Patienten mit höchstens einer Prädisposition zeigen eine signifikant erniedrigte Mortalität gegenüber Patienten mit mehreren Vorerkrankungen. Eine vacuum-assisted closure-Therapie (VAC) kann hinweislich trotz verlängerter stationärer Verweildauer und erhöhter Operationsanzahl die Mortalität wesentlich senken. Durch eine Therapieinitiierung vor dem fünften postoperativen Tag kann die Länge der VAC-Therapie und damit auch die Länge der stationären Behandlung sowie die Operationsanzahl gesenkt werden. Der Fournier Severity Index (FSI) setzt sich aus neun laborchemischen und klinischen Parametern zusammen und kann zur Abschätzung der Prognose eingesetzt werden.
Schlagwörter: Fournier-Gangrän; Therapie; Verlauf
 

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