Fournier-Gangrän: Krankheitsverlauf in Abhängigkeit von Komorbiditäten und Therapie
Fournier's Gangrene: Course of disease depending on comorbidities and therapy
by Charlotte Schirdewan
Date of Examination:2012-08-27
Date of issue:2012-08-02
Advisor:Dr. Arne Strauß
Referee:Prof. Dr. Rolf-Hermann Ringert
Referee:Prof. Dr. Dr. Helmut Eiffert
Referee:Prof. Dr. Patricia Virsik-Köpp
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Format:PDF
Abstract
English
Fournier's gangrene is defined as a necrotizing fasciitis of the perineal, genital or perianal region which is often caused by a synergistical infection of aerobic and anaerobic agents. Its potentially lethal course requires an early and aggressive surgical intervention as well as a broad-spectrum antibiotic coverage. 19 cases were evaluated retrospectively for the creation of a therapeutic algorithm. Patients with at most one predisposition show a significantly reduced mortality in comparison to patients with more predispositions. A vaccum-assisted closure therapy (VAC) seems to reduce mortality despite elevated numbers for in-patient treatment and required surgeries. Through an early initiation before the fifth post-operative day the actual length of VAC and therefore the length of in-patient treatment and needed surgeries can be decreased. The Fournier Severity Index (FSI), composed of nine chemical and clinical parameters, can be used for prognostic assessment.
Keywords: Fournier's gangrene; therapy; course of disease
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Die Fournier-Gangrän ist definiert als
nekrotisierende Fasciitis der perinealen, genitalen oder perianalen
Region, die oft durch eine synergistische Mischinfektion aus
aeroben und anaeroben Erregern verursacht wird. Ihr potenziell
lethaler Verlauf verlangt eine frühzeitige und aggressive
chirurgische Intervention sowie eine dreifache Breitbandantibiose.
Es wurden 19 Verläufe retrospektiv ausgewertet für die Erstellung
eines Therapie-Algorithmus. Patienten mit höchstens einer
Prädisposition zeigen eine signifikant erniedrigte Mortalität
gegenüber Patienten mit mehreren Vorerkrankungen. Eine
vacuum-assisted closure-Therapie (VAC) kann hinweislich trotz
verlängerter stationärer Verweildauer und erhöhter Operationsanzahl
die Mortalität wesentlich senken. Durch eine Therapieinitiierung
vor dem fünften postoperativen Tag kann die Länge der VAC-Therapie
und damit auch die Länge der stationären Behandlung sowie die
Operationsanzahl gesenkt werden. Der Fournier Severity Index (FSI)
setzt sich aus neun laborchemischen und klinischen Parametern
zusammen und kann zur Abschätzung der Prognose eingesetzt
werden.
Schlagwörter: Fournier-Gangrän; Therapie; Verlauf