Kognition nach malignem Infarkt der Arteria cerebri media und dekompressiver Hemikarniektomie
Cognition after malignant media infarction and decompressive hemicraniectomy
by Trutz Heinemann
Date of Examination:2012-10-08
Date of issue:2012-09-26
Advisor:PD Dr. Holger Schmidt
Referee:PD Dr. Holger Schmidt
Referee:PD Dr. Dorothee Wachter
Referee:Prof. Dr. Patricia Virsik-Köpp
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Abstract
English
Background: Space-occupying cerebral infarctions of the middle cerebral artery are, if survived, often leading to severe functional and cognitive impairment. Decompressive hemicraniectomy and duraplasty are proven to be a life-saving procedure for those patients. However, the neuropsychological sequel has not yet been deeply evaluated. Therefore this study not only describes the occurence of neuropsychological deficits, it also measures the extent of depression, quality of life and functional outcome of patients after malignant media infarction of the non-speech dominat hemisphere. Methods: A group of 20 patients from two university hospitals (mean +- standard deviation: 52,6 +- 14 years of age) was evaluated, after having undergone hemicraniectomy with duraplasty above the non-speech dominant hemisphere. The complete media infarction took place at least nine months before the neurological and neuropsychological measurement, which also contained self-rated questionnaires and clinical scores to evaluate quality of life and the functional outcome. The data was compared to a healthy control group, matched for age, gender and education. Results: All but one patients were found to be neurologically handicapped, half of them severely. The influence of age correlated with poorer values in the functional outcome (Barthel Index, Rankin Scale) and two thirds of the patients were found to be depressed. The formal criteria for dementia, according to the DSM-IV, was fullfilled by 18 out of 20 patients, measured by degree of cognitive impairment. In addition, all cognitive domain z-values were significantly lower than in the healthy control group. Conclusions: Patients with decompressive hemicraniectomy after malignant infarction of the middle cerebral artery show an increased survival compared to strict conservative treatment. On the other hand, a severe cognitive impairment and a high risk for depression can be expected, where especially older patients seem to show poorer functional results.
Keywords: Hemicraniectomy; Apoplex; Stroke; Cognition; Neuropsychology; Middle Cerebral Artery; Decompressive
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Hintergrund: Raumfordernde zerebrale
Infarkte der Arteria cerebri media führen, insofern sie überlebt
werden, zu mitunter schwerwiegenden funktionellen und kognitiven
Einschränkungen. Die Senkung der Sterblichkeit durch eine
dekompressive Hemikraniektomie und Duraplastik gilt als hinreichend
belegt. Daten zum neuropsychologischen Behandlungserfolg sind
jedoch rar. Die vorliegende Studie beschreibt Art und Ausprägung
neuropsychologischer Einschränkungen, das Auftreten einer
Depression, Aspekte der Lebensqualität und das funktionelle
Behandlungsergebnis.
Methoden: 20 Patienten aus zwei Universitätskliniken (Alter 52,6 +-
14 Jahre) nach malignem Mediainfarkt der nicht-sprachdominanten
Hemisphere und konsekutiver Hemikraniektomie mit Duraplastik wurden
eingeschlossen. Die Untersuchung fand frühestens neun Monate nach
Infarktereignis statt und umfasste eine neurologische und
neuropsychologische Testreihe, sowie klinische Messinstrumente und
Fragebögen zur Lebensqualität und dem funktionellen
Behandlungsergebnis. Die Daten wurden mit einer nach Alter,
Geschlecht und Schulbildung angeglichenen, neurologisch gesunden
Kontrollgruppe verglichen.
Ergebnisse: Nahezu alle Patienten zeigten kognitive
Einschränkungen, die Hälfte sogar weitreichende. Ein höheres
Lebensalter korrelierte mit einem schlechteren funktionellen
Behandlungserfolg (Barthel Index, Rankin Skala) und zwei Drittel
der Patienten wiesen eine Depression auf. Die formellen Kriterien
einer Demenz, gemessen an den Richtlinien des DSM-IV, erfüllten 18
von 20 Patienten. Zudem verblieben die z-Werte aller kognitiven
Domänen signifikant unter denen der gesunden Kontrollgruppe.
Schlussfolgerung: Patienten mit dekompressiver Hemikraniektomie
nach malignem Infarkt der Arteria cerebri media zeigen eine höhere
Überlebensrate als unter alleiniger konservativer Therapie. Dennoch
sind schwerwiegende kognitive Einschränkungen bis zur Demenz und
ein hohes Risiko einer Depression zu erwarten.
Schlagwörter: Hemikraniektomie; Mediainfarkt; Apoplex; Neuropsychologie; Kognition; Hirninfarkt; A. cerebri media