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Femurfrakturen bei Kindern und Jugendlichen

Femoral fractures in children and adolescents

by Friederike Gutberlet
Doctoral thesis
Date of Examination:2012-10-16
Date of issue:2012-10-15
Advisor:Prof. Dr. Klaus Dresing
Referee:Prof. Dr. Klaus Dresing
Referee:Prof. Dr. Anna-Kathrin Hell
Referee:Prof. Dr. Martin Oppermann
crossref-logoPersistent Address: http://dx.doi.org/10.53846/goediss-1624

 

 

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Abstract

English

In the treatment of femoral fractures in children it is important to consider the characteristics of the infantile bone. Leg length discrepancies as well as the psychosocial pressure represent problems in the therapy. The aim of this study, in consideration of these aspects, was to compare the conservative and operative therapy over the years. The study was based on the data of 210 children and adolescents who were treated between 1992 and 2008 in the University Hospital Göttingen because of a femoral fracture. Suitable for children and with little complications was the treatment with elastic stable intramedullary nailing (ESIN). This treatment has become more and more important in the last years and now represents the therapy of choice for children older than four years. The utilisation of the plate osteosynthesis and the external fixation has decreased distinctly and should be reserved for special indications. Children under the age of four years can also be treated with the ESIN thus achieving good results. An alternative for this age-group is the hip spica cast. The treatment with traction however, because of its disadvantages especially in psychosocial regard, is nowadays seldomly considered.
Keywords: elastic stable intramedullary nailing; ESIN; femoral fracture; childhood; adolescence; leg length discrepancies

Other Languages

Bei der Behandlung kindlicher Femurfrakturen ist es wichtig die Besonderheiten des kindlichen Knochens zu berücksichtigen. Resultierende Beinlängendifferenzen sowie die psychosoziale Belastung der Kinder stellen Probleme in der Therapie dar. Ziel der vorliegenden Studie war es unter Berücksichtigung dieser Aspekte einen Vergleich konservativer und operativer Therapieverfahren im Verlauf der Jahre herzustellen. Zugrunde gelegt wurden die Daten von 210 Kindern und Jugendlichen, die in dem Zeitraum von 1992 bis 2008 in der Universitätsmedizin Göttingen an einer Femurfraktur behandelt wurden. Als komplikationsarmes und kindgerechtes Verfahren hat sich in den letzten Jahren die Elastisch Stabile Intramedulläre Nagelung (ESIN) immer mehr durchgesetzt. Sie stellt mittlerweile bei Kindern über vier Jahren das Verfahren der Wahl dar. Die Verwendung der Plattenosteosynthese und des Fixateur externe hat deutlich abgenommen und sollte nur noch Spezialindikationen vorbehalten sein. Bei Kindern unter vier Jahren kann ebenfalls die ESIN mit guten Ergebnissen verwendet werden. Eine Alternative stellt in dieser Altersgruppe der Beckenbeingips dar. Die Extensionsverfahren werden auf Grund der vielen Nachteile, vor allem in psychosozialer Hinsicht, so gut wie nicht mehr verwendet.
Schlagwörter: Elastisch Stabile Intramedulläre Nagelung; ESIN; Femurfraktur; Wachstumsalter; Beinlängendifferenzen
 

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