Entwicklung interkultureller Kompetenz in Deutsch als Fremdsprachenunterricht
Development of the Intercultural Competence in the Context of Foreign Language Teaching
by Oxana Fuchs
Date of Examination:2011-10-10
Date of issue:2012-07-04
Advisor:Prof. Dr. Christina Krause
Referee:Prof. Dr. Christina Krause
Referee:Prof. Dr. Hartmut Schröder
Files in this item
Name:fuchs_o.pdf
Size:1.36Mb
Format:PDF
Abstract
English
Debated across disciplines - "Intercultural Competence" - is perceived nowadays not only as a highly topical construct but also as a controversial one. The approach to the intercultural competence development, which could be theoretically grounded and practically applicable, remains still in demand. The dissertation presented deals with the development of such a concept in the context of foreign language teaching; it should be noted that the intercultural competence is viewed as the acquiring core competences of students. The author has developed a model (named "Puzzle model") which proposes the theoretical basis of the program (also created by the author) as well as suggests the promotion of intercultural competence (PEIK/ PPIC). The program PEIK represents an attempt to integrate the working methods and work content of the intercultural didactics and intercultural training in the foreign language teaching. Critical incidents, cultural self-reflection and stereotypes being the focal points of the program are worked on by the variety of teaching methods. In addition, broadened through current trends and innovative issues, information on the country deemed as a cultural intermediary is inserted into the intercultural learning content and set in the content processing. The presented program was tested experimentally; it has been proven that PEIK can be integrated successfully into the teaching of foreign languages. The measuring instruments and the results of the experiment are described in detail in the thesis. Thus, the study can be considered as a contribution to the theoretical grounds of the "intercultural competence" construct and to the foreign languages teaching and learning.
Keywords: Intercultural competence; foreign language teaching; intercultural learning; measuriement of competence; critical incidents; cultural self-refection; stereotypes
Other Languages
„Interkulturelle Kompetenz“ - das ist
gegenwärtig ein hoch aktuelles aber kontrovers und
disziplinübergreifend diskutiertes Konstrukt. Ein theoretisch
begründetes und für die Praxis anwendbares Konzept zur Entwicklung
von interkultureller Kompetenz liegt bisher jedoch nicht vor. Die
vorliegende Dissertation beschäftigt sich mit der Erarbeitung eines
solchen Konzeptes im Rahmen des Fremdsprachenunterrichts, dabei
wird die interkulturelle Kompetenz als eine zu erwerbende
Kernkompetenz der Schüler/innen verstanden. Die Verfasserin hat ein
Modell ("Puzzle-Modell" genannt) entwickelt, welches die
theoretische Grundlage für ein ebenfalls von ihr entwickeltes
Programm zur Förderung der interkulturellen Kompetenz (PEIK)
bildet. Das Programm PEIK stellt einen Versuch dar, die
Arbeitsmethoden und Arbeitsinhalte der interkulturellen Didaktik
und des interkulturellen Trainings in den Fremdsprachenunterricht
zu integrieren. Fallbeispiele, kulturelle Selbstreflexion und
Stereotypen sind die thematischen Schwerpunkte des Programms, die
mit den unterschiedlichen Arbeitsmethoden bearbeitet werden.
Darüber hinaus werden in die landeskundlichen Informationen, die
traditionell als Kulturvermittler ihre Bedeutung haben, neue für
das interkulturelle Lernen relevante Themen eingefügt und aktuelle
Akzente in der Inhaltsverarbeitung gesetzt. Das vorgestellte
Programm wurde in einem Experiment erprobt, wobei gezeigt werden
konnte, dass PEIK gut in den Fremdsprachenunterricht integriert
werden kann. In der Dissertation werden die Messinstrumene und die
Ergebnisse des Experiments detailliert beschrieben. Die Arbeit kann
als ein Beitrag zur theoretischen Fundierung des Konstrukts
„interkulturelle Kompetenz“ und zu dessen pädagogischer Umsetzung
im Fremdsprachenunterricht verstanden werden.
Schlagwörter: Interkulturelle Kompetenz; Fremdsprachenunterricht; interkulturelles Lernen; Kompetenzmessung; Fallbeispiele; kulturelle Selbstreflexion; Stereotypen