Outside the Wire: Foucault's Ethics and the Canadian Military
Außerhalb des Drahtes : Foucaults Ethik und das kanadische Militär
by Harry Joseph Bondy
Date of Examination:2009-12-01
Date of issue:2012-09-24
Advisor:Prof. Dr. Walter Reese-Schäfer
Referee:Prof. Dr. Dr. Peter Alheit
Referee:Prof. Dr. Peter W. Schulz
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Abstract
English
Foucault believed an ethical person developed through “self forming activity” and the exercise of free will. Foucault’s theories on ethics and power-knowledge, however, can be viewed as a contradiction. The problem, say his critics, is that self-forming activity should not be possible in an environment dominated by power-knowledge. Foucault did not address this apparent contradiction in the few years he had remaining. He did briefly comment that they were compatible and had always been throughout his work; he had just not been aware of it. The dissertation also discusses the matter of free will necessary for ethical “self forming activity”. Again, Foucault was largely silent on that issue but it is possible to deduce his standpoint. To argue these points, it is necessary to answer the common criticisms that Foucault was caught in a discourse that inhibited objectivity, that his personal ethics coloured his theory, and that he provided nothing new to Western philoso! phy. In an attempt to resolve these issues, the author combines Foucault’s theories on ethics and power-knowledge by pairing them for practical application. The model is applied to the Canadian Forces, which has a well-developed ethics program and obvious power-knowledge network. The synthesis of Foucault’s theories, however, reveals a contradicting ethic of statism and a parallel power-knowledge system of bureaucracy and dysfunctional, executive officer personality type.
Keywords: Foucault; ethics; power-knowledge; discourse; moral domain; ethical guidance; mode of subjection; self-forming activity; telos; Canadian Forces; warrior's honour; personnel system; personality type
Other Languages
Foucault glaubte, dass ein ethischer Mensch sich durch „selbstformende Aktivitäten“ und die Ausübung des freien Willens forme. Foucaults Theorie zur Ethik und dem leistungsstarken Wissen kann jedoch als Widerspruch gesehen werden. Das Problem, so seine Kritiker, ist, dass selbstformende Aktivitäten in einem vom leistungsstarken Wissen dominierten Umfeld nicht möglich seien. In seinen wenigen verbliebenen Jahren ging Foucault nicht auf diesen offensichtlichen Widerspruch ein. Er erwähnte kurz, dass diese kompatibel seien und es während seiner Arbeit immer gewesen seien; es war ihm nur nie bewusst. Diese Dissertation beschäftigt sich außerdem mit dem Thema des freien Willens, der für ethische „selbstformende Aktivitäten“ notwendig ist. Wie bereits weiter oben erwähnt hat Foucault sich zu diesem Thema weitgehend in Schweigen gehüllt; es ist jedoch möglich seinen Standpunkt herzuleiten. Zur Argumentation der Punkte ist es notwendig den allgemeinen Kritikpunkten an Foucault zu antworten: dass er in einem Diskurs gefangen war, der die Objektivität hinderte, dass seine Theorie von seiner persönlichen Ethik beeinflusst war und, dass er keine neuen Beiträge zur westlichen Philosophie geleistet hatte. In einem Versuch diese Probleme zu lösen, hat der Autor Foucaults Theorien zur Ethik und dem leistungsstarkem Wissen kombiniert, indem er sie für die praktische Anwendung zusammenführte. Das Model ist auf die kanadischen Streitkräfte angewandt, die über ein gut entwickeltes Ethikprogramm und ein offensichtliches Netzwerk des leistungsstarken Wissens verfügen. Die Darstellung von Foucaults Theorie offenbart jedoch eine widersprüchliche Ethik der Staatlichkeit und ein paralleles, leistungsstarkes Wissenssystem der Bürokratie und dem dysfunktionalen Persönlichkeitstyp des Vorgesetzten im gehobenen Dienst.
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