Computergestützte Volumetrie und Visualisierung von 3D CT-Daten von Patienten mit Stammganglien-Blutung in retrospektiver Studie
Computer-assisted volumetry and visualization of 3D CT data of patients with basal ganglia hemorrhage in a retrospective study
by Henning Borchert
Date of Examination:2005-04-28
Date of issue:2004-07-08
Advisor:Prof. Dr. Otto Rienhoff
Referee:Prof. Dr. Michael Knauth
Referee:Prof. Dr. Hilmar Prange
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Format:PDF
Description:Dissertation
Abstract
English
Intracranial hemorrhage located at the basal ganglia is the reason of appr. 15 % of patients with signs of acute cerebral insults. The adequate therapy of this disease, especially the decision wether to operate or not, is a difficult and critical task for the attending neurologists and neurosurgeons. Besides the clinical signs, information attained by CT images is very important, primarily the volume of the hemorrhage and the extent of the midline shift. This study retrospectively determines the following volumes and relations from CT data in DICOM format of 12 patients, quantified through segmentation: hemorrhage volume, ratio hemorrhage volume/intracranial space, ratio hemorrhage volume/ventricular volume, extension of ventriclular compression and volume of midline shift. These parameters are compared with clinical data: initial Glasgow Coma score, Babinski's sign, extent of hemiparesis at reception, decision on operation, duration of respiration therapy and intensive care treatment, Glasgow Outcome Scale at dismission, hemiparesis at dismission and survival of the patient. The results show that the volumes of hemorrhage and midline shift correlate well with the patient's survival. Regarding the correlation with duration of respiration therapy and intensive care treatment, the volume of midline shift is clearly superior to the hemorrhage volume. The other parameters from the segmentation show a worse correlation with the clinical parameters. Additionally to the volumetry, the segmented intracranial structures and areas are visualized. The resulting images show different representations of three-dimensional models of the basal ganglia hemorrhage, the ventricular system, the midline shift, the total intracranial space and the skin surface. This enables a good imagination of the size and shape of these structures and their spatial relation to each other. The midline shift is particularly interesting since it is usually measured as a one-dimensional distance. Instead, this study reports a three-dimensional volume which allows a better prediction of the clinical course.
Keywords: intracranial hemorrhage; midline shift; segmentation; volumetry; three-dimensional reconstruction; prognosis
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Intrakranielle Blutungen im Bereich der
Stammganglien sind die Ursache bei ca. 15 % der Patienten, die mit
den Zeichen eines akuten zerebralen Insults klinisch auffällig
werden. Die adäquate Therapie dieser Erkrankung, insbesondere die
Indikations-Stellung zur Operation, ist für den behandelnden
Neurologen und Neurochirurgen eine schwierige und kritische
Aufgabe. Neben der klinischen Symptomatik sind hierbei aus
CT-Aufnahmen gewonnene Informationen, vor allem die Größe der
Blutung und das Ausmaß der Mittellinien-Verlagerung, von großer
Bedeutung. In dieser Arbeit werden folgende Volumina und
Verhältnisse bei 12 Patienten retrospektiv aus im DICOM-Format
vorliegenden CT-Datensätzen durch Segmentierung ermittelt: Volumen
der Blutung, Verhältnis Blutungs-Volumen/gesamtes intrakranielles
Volumen, Verhältnis Blutungs-Volumen/Ventrikel-Volumen, Ausmaß der
Ventrikel-Kompression und Volumen der Mittellinien-Verlagerung.
Diese werden mit klinischen Daten verglichen: Initialer Zustand des
Patienten nach der Glasgow Coma Scale, pathologisches
Babinski-Zeichen, Ausmaß der Hemiparese bei Aufnahme,
Indikations-Stellung zur Operation, Beatmungszeit, Verweildauer auf
der Intensiv-Station, Zustand des Patienten nach der Glasgow
Outcome Scale bei Entlassung, Hemiparese bei Entlassung und
Überleben des Patienten. Die Ergebnisse zeigen, daß die Volumina
der Blutung und der Mittellinien-Verlagerung gut mit dem Überleben
des Patienten korrelieren. Bei der Korrelation mit der
Beatmungszeit und der Verweildauer auf der Intensiv-Station ist das
Volumen der Mittellinien-Verlagerung dem Blutungs-Volumen jedoch
deutlich überlegen. Die weiteren aus den Segmentierungen stammenden
Parameter zeigen eine schlechtere Korrelation mit den klinischen
Parametern. Neben der Volumetrie wird eine Visualisierung der
segmentierten intrakraniellen Strukturen bzw. Bereiche
durchgeführt. Die entstandenen Bilder zeigen dreidimensionale
Modelle der Stammganglien-Blutung, des Ventrikel-Systems, der
Mittellinien-Verlagerung, des gesamten intrakraniellen Volumens und
der Haut-Oberfläche in verschiedener Darstellung. Dies ermöglicht
eine gute Vorstellung von der Größe und Form dieser Strukturen und
ihrer räumlichen Beziehung zueinander. Besonders interessant ist
dabei die Mittellinien-Verlagerung, die üblicherweise als
eindimensionale Distanz gemessen wird. In dieser Arbeit wird sie
dagegen als dreidimensionales Volumen angegeben, welches eine
bessere Vorhersage des klinischen Verlaufs ermöglicht.
Schlagwörter: intrakranielle Blutung; Mittellinien-Verlagerung; Segmentierung; Volumetrie; dreidimensionale Rekonstruktion; Prognose; 610 Medizin; Gesundheit