Der Weg der Sa`dīya
The path of the Sa`dīya
by Susan Abbe
Date of Examination:2005-11-30
Date of issue:2007-11-12
Advisor:Prof. Dr. Peter Bachmann
Referee:Prof. Dr. Tilman Nagel
Files in this item
Name:abbe.pdf
Size:9.29Mb
Format:PDF
Description:Dissertation
Abstract
English
Four manuscripts defending the Sa`dīya are believed to be the foundation for this study of belief, doctrine, and practices as exhibited by the Islamic Sufi Order. The manuscripts date from the 18th and 19th centuries and are in all probability copies of texts composed by Muhammad Šams ad-Dīn as-Sa´dī al-Halabī, head of the Aleppian Branch of the Sa`dīya in the midst of the 16th century. At this time the Sa`dīya had already become popular in greater parts of Syria. The Order originated from the Hauran, but its main seat was moved to Damascus around 1500. It did not take the leaders of the order more than a few decades to establish their Sufi Order and themselves in the town and within the elite circles of Damascene society. Already in the 16th century biographers praised the wealth, influence and spiritual accomplishments of the Damascene leaders of the Sa`dīya, who appear in the sources as close friends of God. The history of the Sa`dī ya, as it is to be found in these Damaszene biographical works, is given some attention in this study since it forms the starting point for dating and analysing the four manuscripts. A description of the manuscripts is then followed by an analysis of their contents. In the texts, the doctrines of friendship with God and the miracles of God’s friends are central topics. They are closely associated with the tradition of the Sa`dīya in order to justify the claim of its masters to universal leadership.
Keywords: Sufi Order; Sufism; Islamic Mysticism; Manuscript; Islam; Friend of God; miracle; Syria; Damascus; Aleppo
Other Languages
Vier Verteidigungsschriften zugunsten der
Sa`dīya bilden die Grundlage dieser Untersuchung zu Glaube, Lehre
und Praxis des islamischen Sufiordens. Bei den Manuskripten aus dem
18. und 19. Jahrhundert handelt es sich mit hoher
Wahrscheinlichkeit um Abschriften von Texten Muhammad Šams ad-Dīn
as-Sa´dī al-Halabīs, der Mitte des 16. Jahrhunderts den Aleppiner
Zweig der Sa`dīya führte. Der Orden war zu dieser Zeit schon in
größeren Teilen Syriens populär. Ursprünglich stammte er aus der
Region des Hauran. Um 1500 wurde sein Hauptsitz jedoch nach
Damaskus verlegt. Dort gelang es den Meistern der Sa`dīya in
wenigen Jahrzehnten, den Orden zu etablieren und sich selbst in die
Damaszener Elite zu integrieren. So hoben Biographen schon im 16.
Jahrhundert den Reichtum, Einfluss und die spirituelle
Vollkommenheit der als Freunde Gottes geltenden Damaszener
Ordensmeister hervor. Die Geschichte der Sa`dīya, wie sie diese
Damaszener biographischen Werke präsentieren, bildet auch den
Ausgangspunkt für die historische Einordnung der vier zu
untersuchenden Manuskripte und wird deshalb überblicksmäßig in
dieser Arbeit dargestellt. Der Beschreibung der Handschriften folgt
dann die inhaltliche Analyse. Zentrale Themen in den Texten sind
dabei die Lehren von Gottesfreundschaft und Gnadenwunder. Sie
werden eng mit der Tradition der Sa`dīya verknüpft, um einen
universellen Führungsanspruch der Ordensmeister zu
rechtfertigen.
Schlagwörter: Sa`dīya; Ğibāwīya; Sufiorden; Ţarīqa; Sufitum; Sufismus; islamische Mystik; Sa`d ad-Dīn al-Ğibāwī; Handschrift; Islam; Gottesfreund; Gnadenwunder; karāma; silsila; Meister; Ordensmeister; Syrien; Damaskus; Aleppo