• Deutsch
    • English
  • Deutsch 
    • Deutsch
    • English
  • Einloggen
Dokumentanzeige 
  •   Startseite
  • Medizin
  • Human- und Zahnmedizin
  • Dokumentanzeige
  •   Startseite
  • Medizin
  • Human- und Zahnmedizin
  • Dokumentanzeige
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Die 4D-CT-Angiographie zur Bewertung der Thrombuslast bei Patienten mit akutem ischämischem Schlaganfall

4D-CT-Angiography for the assessment of thrombus burden in patients with acute ischemic stroke

von Dorothea Schrader
Dissertation
Datum der mündl. Prüfung:2015-04-22
Erschienen:2015-03-19
Betreuer:Prof. Dr. Peter Schramm
Gutachter:Prof. Dr. Peter Schramm
Gutachter:Prof. Dr. Christoph Engelke
crossref-logoZum Verlinken/Zitieren: http://dx.doi.org/10.53846/goediss-4984

 

 

Dateien

Name:Dissertation Dorothea Schrader eDiss.pdf
Size:1.00Mb
Format:PDF
ViewOpen

Lizenzbestimmungen:


Zusammenfassung

Englisch

BACKGROUND AND PURPOSE: In patients with acute stroke, the location and extent of intravascular thrombi correlate with clinical and imaging outcomes and have been used to predict the success of intravenous thrombolysis. We hypothesized that 4D-CTA reconstructed from whole-brain CTP more closely outlines intracranial thrombi than conventional single-phase CTA. MATERIALS AND METHODS: Eighty-two patients with anterior circulation occlusion were retrospectively analyzed. For 4D-CTA, temporal maximum intensity projections were calculated that combine all 30 spiral scans of the CTP examination through temporal fusion. Thrombus extent was assessed by a semi-quantitative clot burden score (0-10; in which 0 = complete unilateral anterior circulation occlusion and 10 = patent vasculature). In patients with sufficient collateral flow, the length of the filling defect and corresponding hyperdense middle cerebral artery sign on NCCT were measured. RESULTS: Clot burden on 4D-CTA (median clot burden score, 7.0) was significantly lower than on single-phase CT angiography (median, 6.0; P < .0001). The length of the hyperdense middle cerebral artery sign showed excellent correlation with the filling defect in the middle cerebral artery on temporal maximum intensity projection (rank correlation 0,89; p<0,0001 for 4D-CTA plus Analysis via Bland-Altman-Diagram in comparison to singe-phase CT angiography). CONCLUSIONS: As the result of an increased sensitivity for collateral flow, 4D-CTA temporal maximum intensity projection more closely outlines intracranial thrombi than conventional single-phase CT angiography. Our findings can be helpful when planning acute neurointervention. Further research is necessary to validate our data and assess the use of 4D-CTA in predicting response to different recanalization strategies.
Keywords: HMCAS; hyperdense middle cerebral artery sign; 4D-CTA; acute ischemic stroke; thrombus burden; maximum intensity projection; neuroradiology
 

Statistik

Hier veröffentlichen

Blättern

Im gesamten BestandFakultäten & ProgrammeErscheinungsdatumAutorBetreuer & GutachterBetreuerGutachterTitelTypIn dieser FakultätErscheinungsdatumAutorBetreuer & GutachterBetreuerGutachterTitelTyp

Hilfe & Info

Publizieren auf eDissPDF erstellenVertragsbedingungenHäufige Fragen

Kontakt | Impressum | Cookie-Einwilligung | Datenschutzerklärung
eDiss - SUB Göttingen (Zentralbibliothek)
Platz der Göttinger Sieben 1
Mo - Fr 10:00 – 12:00 h


Tel.: +49 (0)551 39-27809 (allg. Fragen)
Tel.: +49 (0)551 39-28655 (Fragen zu open access/Parallelpublikationen)
ediss_AT_sub.uni-goettingen.de
[Bitte ersetzen Sie das "_AT_" durch ein "@", wenn Sie unsere E-Mail-Adressen verwenden.]
Niedersächsische Staats- und Universitätsbibliothek | Georg-August Universität
Bereichsbibliothek Medizin (Nur für Promovierende der Medizinischen Fakultät)
Robert-Koch-Str. 40
Mon – Fri 8:00 – 24:00 h
Sat - Sun 8:00 – 22:00 h
Holidays 10:00 – 20:00 h
Tel.: +49 551 39-8395 (allg. Fragen)
Tel.: +49 (0)551 39-28655 (Fragen zu open access/Parallelpublikationen)
bbmed_AT_sub.uni-goettingen.de
[Bitte ersetzen Sie das "_AT_" durch ein "@", wenn Sie unsere E-Mail-Adressen verwenden.]