GPR 30 - Zielgerichtete Therapie triple-negativer Mammakarzinome durch Bindung des östrogensensitiven Rezeptors GPR 30
GPR 30 - Targeted therapy of triple-negative breast cancer through binding of the estrogen sensitive receptor GPR 30
by Sandra vom Orde née Filipescu
Date of Examination:2017-12-12
Date of issue:2017-11-27
Advisor:Prof. Dr. Carsten Gründker
Referee:Prof. Dr. Holger Bastians
Referee:Prof. Dr. Martin Oppermann
Files in this item
Name:Dr. Arbeit Sandra vom Orde, geb. Filipescu SUB.pdf
Size:1.47Mb
Format:PDF
Abstract
English
When considering the whole entity of malignant breast tumors the TNBC (triple-negative breast cancer) shows due to its lack of receptors for estrogen, progesterone and missing susceptibility to the monoclonal antibody Trastuzumab completely different characteristics. For this reason, the triple-negative breast cancer cannot be treated by a targeted therapy, such as an antibody therapy. In this research the GPR 30 (G-Protein coupled receptor 30), also known as GPER (G-Protein coupled estrogen receptor), has been investigated to depict a new option for an antibody therapy. The fact that it responds to estrogens has been used for further research on its effect on proliferation assays and on the activation of certain signalling cascades. The inactivation of the receptor with the help of Estriol reversely showed a downregulation of the triple-negative breast cancer cells HCC 1806 and HCC 1937. The results were shown with the help of pcr and western-blot. For the future there is the need of further potent substances with a higher affinity to the GPER.
Keywords: GPER; GPR 30; Estriol; TNBC; triple-negative breast cancer
German
Bei Betrachtung der Gesamtheit aller Mammakarzinome zeichnet sich das TNBC (triple-negative breast cancer) aufgrund seiner Eigenschaft der fehlenden Rezeptoren für Östrogen, Progesteron und des mangelnden Zielmoleküls für den monoklonalen Antikörper Trastuzumab von den anderen Entitäten ab. Aus dem Grund lassen sich die triple-negativen Brustmalignome bisher nicht durch eine zielgerichtete Therapie behandeln. Der in dieser Dissertation erforschte GPR 30 (G-Protein gekoppelter Rezeptor 30), inzwischen auch als GPER (G-Protein-gekoppelter Estrogen-Rezeptor) bezeichnet, soll eine neue Option für eine antikörper-gerichtete Therapie bieten. Sein Ansprechen auf Östrogene wurde sich zu Nutze gemacht und dessen Auswirkung sowohl anhand von Proliferationsassays als auch anhand der Aktivierung spezieller Signalkaskaden erforscht. Die Hemmung des Rezeptors mithilfe von Estriol zeigte im Umkehrschluss eine deutliche Inaktivierung der triple-negativen Brustkrebszellen HCC 1806 und HCC 1937. Die Auswertung erfolgte mit der PCR und dem Western-Blot-Verfahren. Weiterhin bedarf es der Herstellung von Substanzen mit einer noch höheren Affinität zu dem GPER.
Schlagwörter: GPR 30; GPER; triple-negative Mammakarzinome; TNBC