Zeit/Geschichte: Amerikanische Alternate Histories nach 9/11
Post-9/11 Alternate Histories
by Birte Otten
Date of Examination:2013-01-25
Date of issue:2016-01-19
Advisor:Prof. Dr. Frank Kelleter
Referee:Prof. Dr. Frank Kelleter
Referee:Prof. Dr. Barbara Buchenau
Referee:Prof. Dr. Barbara Schaff
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Name:Elektr. Publikation_Birte Otten_ZeitGeschich...pdf
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Format:PDF
Abstract
English
Post-9/11 Alternate Histories explores the mainstreaming of the alternate history genre against the backdrop of the public discourse that emerged in the United States following the attacks of September 11, 2001. The study focuses on the formal and generic characteristics of three post-9/11 alternate histories. While the texts analyzed in this study – Philip Roth's The Plot Against America, Michael Chabon's The Yiddish Policemen's Union, and Quentin Tarantino's Inglourious Basterds – do not reference the September 11 attacks on a diegetic level, they do offer insights into the reciprocities between the 9/11 discourse and its pertaining sociocultural responses. With its thematic, structural, and medial variability, the genre of alternate history allows its authors to engage with the 9/11 discourse in innovative ways and to help shape it. In this way the alternate histories analyzed in this study not only offer alternative strategies to explore contemporary experiences; they also introduce variations of established generic forms and thereby transform the field of cultural production.
Keywords: alternate history; alternative history; counterfactual; 9/11; September 11, 2001; 9/11 discourse; allohistory; historical novel; Philip Roth; Michael Chabon; Quentin Tarantino; The Plot Against America; The Yiddish Policemen's Union; Inglourious Basterds; historiography
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Zeit/Geschichte: Amerikanische Alternate Histories nach 9/11 untersucht die Entwicklung kontrafaktischer Geschichtstexte, sogenannter alternate histories, vor dem Hintergrund des öffentlichen Diskurses in den USA nach dem 11. September 2001. Dabei konzentriert sich die Studie auf die formalen und generischen Eigenschaften neuerer „Mainstream-alternate histories“ seit den Terroranschlägen. Obwohl keiner der drei untersuchten Texte – Philip Roths The Plot Against America, Michael Chabons The Yiddish Policemen's Union sowie Quentin Tarantinos Inglourious Basterds – von den 9/11-Anschlägen handelt, geben doch alle drei Einblicke in die Beziehungen zwischen dem 9/11-Diskurs und jüngeren Entwicklungen im literarischen bzw. kulturellen Feld. Dabei erweist sich alternate history als ein Genre, das mit seiner thematischen, strukturellen und medialen Variabilität ermöglicht, 9/11-spezifische Veränderungen darzustellen und gleichzeitig den 9/11-Diskurs selbst zu beeinflussen. Die vorliegende Studie zeigt auf, wie sich die untersuchten Texte aktiv in den 9/11-Diskurs einschreiben, um nicht nur zeitgenössische Erfahrungen, Entwicklungen und Empfindungen, sondern auch Fragen nach Geschichte und Vergangenheitsdarstellungen zu beantworten.
Schlagwörter: alternate history; alternative Geschichte; kontrafaktisch; 9/11; 11. September 2001; 9/11-Diskurs; Geschichtsroman; historischer Roman; Philip Roth; Michael Chabon; Quentin Tarantino; Verschwörung gegen Amerika; Die Vereinigung jiddischer Polizisten; Inglourious Basterds