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Stellenwert der hochauflösenden Mamma-MRT bei Mikroverkalkungen der Kategorie BIRADS 4 und 5

Diagnostic performance of High-Resolution Breast Magnetic Resonance Imaging (MRI) in intramammary microcalcifications category BIRADS 4 and 5

by Isabell Kruppas
Doctoral thesis
Date of Examination:2016-09-13
Date of issue:2016-09-09
Advisor:Prof. Dr. Uwe Fischer
Referee:Prof. Dr. Uwe Fischer
Referee:PD Dr. Gerd-Johannes Bauerschmitz
Referee:Prof. Dr. Martin Oppermann
crossref-logoPersistent Address: http://dx.doi.org/10.53846/goediss-5846

 

 

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Abstract

English

PURPOSE: To investigate the importance of Breast MRI for woman with microcalcifications category BIRADS 4 or 5 detected in screening, diagnostic evaluation and follow-up after breast conserving therapy. METHODS: Retrospective study from May 2003 – May 2014. 139 woman with microcalcifications detected in mammography underwent HR-MRI and stereotactic vacuum biopsy or open excision. RESULTS: Fifty-two women were diagnosed with breast cancer. 34 ductal carcinoma in situ (65%), 2 DCIS (4%) with minimal invasive component (pTmic) and 18 invasive cancers (31%). In mammography there were 80% (111/139) BIRADS 4 microcalcifications and 20% (27/139) BIRADS 5. MRI classified mammographic suspected calcifications in fifty-five of 139 women (40%) as BIRADS 4 (38/55) or 5 (17/55). Considering the pre-selected study group: The PPV of mammography was 37% (52/139). The PPV and NPV of breast MRI was 76% (42/55) and 88% (74/84). The sensitivity for MRI was 80% (42/52) the specifity 85% (74/87). CONCLUSION: In mammographic microcalcifications category BIRADS 4 and 5 quality-assured breast MRI is able to predict the risk of malignancy before biopsy. HR-MRI can save unnecessary biopsies if false negative cases (almost DCIS) and false positive cases are accepted.
Keywords: Breast MRI; breast microcalcifications; BIRADS 4 and 5

Other Languages

Ziel: Untersuchung des Stellenwertes der HR-MRT bei Frauen mit suspekten Mikroverkalkungen der Kategorie BIRADS 4 und 5, die im Rahmen des Mammographie-Screenings, der weiteren Diagnostik oder der Nachsorge nach brusterhaltender Karzinomtherapie detektiert wurden. Methoden: Retrospektive Studie von Mai 2003 bis Mai 2014. 139 Frauen mit mammographisch nachgewiesenen Mikroverkalkungen und Anfertigung einer hochauflösenden Mamma-MRT sowie stereotaktischer Vakuumstanzbiopsie oder primär offener Exzision. Ergebnisse: Bei 52 Patientinnen wurde ein Mammakarzinom diagnostiziert. 34 DCIS (65%), 2 DCIS (4%) mit minimal invasiver Komponente (pTmic) und 18 invasive Karzinome (31%). In der Mammographie wurden die Kalzifikationen in 80% (111/139) BIRADS-Kategorie 4 und in 20% (27/139) BIRADS-Kategorie 5 zugeordnet. In der HR-Mamma-MRT wurden knapp 40% (55/139) der mammographisch suspekten Mikroverkalkungen ebenfalls als malignomverdächtig eingestuft, davon 70% (38/55) in BIRADS 4 und 30% (17/55) in BIRADS 5. Unter Berücksichtigung des vorselektionierten Studienkollektivs ergibt sich Folgendes: Der PPV der Mammographie betrug 37% (52/139). Der PPV und NPV des HR-MRT betrug 76% (42/55) und 88% (74/84). Das MRT wies eine Sensitivität von 80% (42/52) und eine Spezifität von 85% (74/87) auf. Schlussfolgerung: Bei mammographisch suspekten Mikroverkalkungen der Kategorie BIRADS 4 und 5 ist die hochauflösende Mamma-MRT in der Lage das Karzinomrisiko vor bioptischer Abklärung einzuordnen. Die artefaktfreie HR-MRT kann somit die Anzahl unnötiger Biopsien deutlich reduzieren, sofern falsch negative (fast ausnahmslos Frühstkarzinome) und falsch positive Befunde akzeptiert werden.
Schlagwörter: Mamma-MRT; intramammäre Mikroverkalkungen; BIRADS 4 und 5
 

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