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Digital Health Affairs – Voraussetzungen für politischen Wandel im Gesundheitswesen

Digital Health Affairs – Prerequisites for political change in health care

by Stefanie Beck
Doctoral thesis
Date of Examination:2016-02-15
Date of issue:2017-02-06
Advisor:Prof. Dr. Andreas Busch
Referee:Prof. Dr. Andreas Busch
Referee:Prof. Dr. Anja Jetschke
Referee:Prof. Dr. Monika Oberle
crossref-logoPersistent Address: http://dx.doi.org/10.53846/goediss-6105

 

 

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Abstract

English

Political science studies of the last few years show that the German and Austrian health care systems are rather reform-resistant. On the basis of the launch of electronic card systems in the German and Austrian health care system, this dissertation demonstrates that health policy reform steps are possible. Furthermore it uses a comparative research design to examine theories from the comparative policy research as well as from the public policy research. The theories are tested comparing Germany and Austria – two relatively similar structured states with relevant differences in the health policy. Through a qualitative content analysis according to Mayring and the evaluation of expert interviews, the determinants of health policy change are analyzed. The results of this dissertation differ from previous empirical findings regarding reform possibilities and reform resistance. Hence, the study contributes to political science research due to its explanation of policy change. The dissertation shows that a combination of theory modules from comparative policy research and public policy research can reasonably explain the introduction of electronic card systems in the German and Austrian health care system. The study shows that a rapid political change was possible in both countries, especially up until the implementation phase of the policy cycle. Changes in power relations, the distribution of power resources between interest groups in the policy field, former political decisions and self-reinforcing mechanisms, the commitment of "new" actors in the subsystem, as well as the bounded rationalities of political decision makers are the main reasons for initiating the launch of the electronic card system in the German and in the Austrian health care system.
Keywords: health care system; political science; electronic card system; policy reform; comparative research; comparative policy research; public policy research; health policy; qualitative content analysis; policy change; Digital Health Affairs; power relations; Digital Health; ehealth

Other Languages

Politikwissenschaftliche Studien der vergangenen Jahre stellen fest, dass das deutsche und österreichische Gesundheitswesen eher reformresistent sind. Anhand der Einführung der elektronischen Kartensysteme im deutschen und österreichischen Gesundheitswesen zeigt diese Dissertation, dass gesundheitspolitische Reformschritte möglich sind. Durch ein vergleichendes Forschungsdesign werden anhand der zwei relativ ähnlich strukturierten Staaten Deutschland und Österreich mit dennoch relevanten Unterschieden im Politikfeld Gesundheit Theorien aus der vergleichenden Policy-Forschung und der Staatstätigkeitsforschung auf ihre Erklärungskraft hin untersucht. Durch eine qualitative Inhaltsanalyse nach Mayring und die Auswertung von Experteninterviews werden die Bestimmungsfaktoren für den gesundheitspolitischen Wandel analysiert. Auf Grund der Abweichung dieser Dissertation (Reformmöglichkeit) von bisherigen empirischen Ergebnissen (Reformresistenz) aus dem Bereich der Gesundheitspolitologie, leistet die in dieser Arbeit vorgenommene Erklärung von politischem Wandel einen Beitrag zur politikwissenschaftlichen Forschung. Die Dissertation zeigt, dass eine Kombination von Theoriemodulen aus der vergleichenden Staatstätigkeitsforschung und der Policy-Forschung die Einführung der elektronischen Kartensysteme im deutschen und österreichischen Gesundheitswesen sinnvoll erklären kann. Die Arbeit stellt dar, dass der politische Wandel vor allem bis zur Phase der Implementation im Politikzyklus in beiden Staaten zügig möglich war. Geänderte Machtverhältnisse, die Verteilung von Machtressourcen zwischen den Interessengruppen im Politikfeld, vormals getroffene politische Entscheidungen und selbstverstärkende Mechanismen, das Engagement "neuer" Akteure im Subsystem, sowie gebundene Rationalitäten der politischen Entscheider sind die maßgeblichen Gründe, welche die Einführung des elektronischen Kartensystems im deutschen und im österreichischen Gesundheitswesen veranlassten.
Schlagwörter: Gesundheitssystem; Politikwissenschaft; elektronisches Kartensystem; Vergleichende Politikwissenschaft; Staatstätigkeitsforschung; Gesundheitspolitik; digital health; politische Reform; politischer Wandel; Policy-Forschung; Gesundheitskarte; E-Health; qualitative Inhaltsanalyse; gesundheitspolitischer Wandel; Machtressourcen; Gesundheitstelematik; Politikfeldforschung; Gesundheit
 

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