Interkulturelle Kompetenz als integrierter Bestandteil der germanistischen Ausbildung in Moldau
Eine empirische Analyse von Einflussfaktoren
Intercultural competence as an integral part of German Studies in Moldova
An empirical analysis of the influencing factors
by Svetlana Papiniu
Date of Examination:2016-02-25
Date of issue:2018-02-13
Advisor:Prof. Dr. Hiltraud Casper-Hehne
Referee:Prof. Dr. Hiltraud, Casper-Hehne
Referee:Prof. Dr. Andrea Bogner
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Format:PDF
Abstract
English
This doctoral research study empirically investigates the factors which influence the development of intercultural competence as an integral part of the German Studies in Moldova. The research is based on the assumption that “intercultural competence” is a process-oriented, dynamic ability which is influenced by the interaction of cultural, personal and situational factors and is expressed in intercultural interactions. The data material that leads to the empirical identification of the influencing factors which are relevant to this research includes Moldovan educational documents as well as interviews with teachers and students at the Department of German Philology of the Moldovan Pedagogical State University. The hermeneutic analysis of the educational documents and the content analysis of the interview data show that the development of intercultural competence in the context of German Studies in Moldova is influenced by factors on two levels, the institutional-contextual level and the actor-related level. The results of this study serve as a basis for formulating recommendations regarding the development of intercultural competence as an integral part of the German Studies in Moldova.
Keywords: Culture; Intercultural Interaction; Intercultural Competence; Intercultural German Studies; German as a Foreign Language; Intercultural Learning; Republic of Moldova
German
Die vorliegende Arbeit untersucht empirisch die Einflussfaktoren interkultureller Kompetenz im Kontext der germanistischen Ausbildung in Moldau. Der Untersuchung liegt die Annahme zu Grunde, dass „interkulturelle Kompetenz“, die hier als prozesshaft und dynamisch dargelegt wird, von der Wechselwirkung kultureller, persönlicher und situativer Faktoren beeinflusst wird und in interkulturellen Interaktionen zum Ausdruck kommt. Das Datenmaterial, das zur empirischen Identifikation der für diese Arbeit relevanten Einflussfaktoren führt, umfasst moldauische Bildungsdokumente sowie Leitfadeninterviews mit Lehrenden und Studierenden am Lehrstuhl für Deutsche Philologie der moldauischen Staatlichen Pädagogischen Universität. Die institutionell-kontextuellen und akteursbedingten Faktoren, die sich aus der hermeneutischen Analyse der Bildungsdokumente und der Inhaltsanalyse der Interviewantworten ergeben, dienen als Grundlage der Formulierung von Empfehlungen zur Förderung von interkultureller Kompetenz als integriertem Bestandteil der germanistischen Ausbildung in Moldau.
Schlagwörter: Kultur; Interkulturelle Interaktion; Interkulturelle Kompetenz; Interkulturelle Germanistik; Deutsch als Fremdsprache; Interkulturelles Lernen, Republik Moldau