• Deutsch
    • English
  • Deutsch 
    • Deutsch
    • English
  • Einloggen
Dokumentanzeige 
  •   Startseite
  • Naturwissenschaften, Mathematik und Informatik
  • Fakultät für Biologie und Psychologie (inkl. GAUSS)
  • Dokumentanzeige
  •   Startseite
  • Naturwissenschaften, Mathematik und Informatik
  • Fakultät für Biologie und Psychologie (inkl. GAUSS)
  • Dokumentanzeige
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

When Students Fail: Neurocognitive Mechanisms Underlying Test Anxiety

von Frieder L. Dipl.-Psych. Schillinger
Dissertation
Datum der mündl. Prüfung:2018-03-22
Erschienen:2018-05-28
Betreuer:Prof. Dr. Roland Grabner
Gutachter:Prof. Dr. Roland Grabner
Gutachter:Prof. Dr. Bert De Smedt
Gutachter:Prof. Dr. Lars Penke
crossref-logoZum Verlinken/Zitieren: http://dx.doi.org/10.53846/goediss-6866

 

 

Dateien

Name:schillinger_dissertation_final_rev_bookmarks_web.pdf
Size:1.92Mb
Format:PDF
ViewOpen

Lizenzbestimmungen:


Zusammenfassung

Englisch

Test anxiety can hinder students from achieving their full potential in evaluative situations, such as tests or examinations. Converging evidence suggests that performance-related worries impair the working memory of these students. However, the mechanisms by which worries affect the working memory of test-anxious students remain poorly understood. The present work aimed to fill this gap by comparing the electroencephalography (EEG) of lower and higher test-anxious students performing a cognitive task in both a low and a high pressure condition. Two studies addressed the response monitoring in test-anxious students by analyzing the error-related negativity (ERN) – an event-related potential occurring shortly after an erroneous response. Results revealed that the ERN was enhanced by performance pressure in higher but not in lower test-anxious students. The third study assessed the working memory costs of performance pressure by analyzing frontal midline theta (FMΘ) – a signal known to reflect working memory processes. Results showed that FMΘ was increased by performance pressure, especially in students with higher test anxiety. Across studies, self-reported worries during the task were unrelated to EEG measures and test-anxious students did not show performance impairments. Taken together, results demonstrate that test-anxious students exhibit increased neural activity under performance pressure, suggesting that they need compensatory effort to maintain performance in evaluative situations.
Keywords: test anxiety; worries; performance; error-related negativity (ERN); frontal midline theta (FMΘ)
 

Statistik

Hier veröffentlichen

Blättern

Im gesamten BestandFakultäten & ProgrammeErscheinungsdatumAutorBetreuer & GutachterBetreuerGutachterTitelTypIn dieser FakultätErscheinungsdatumAutorBetreuer & GutachterBetreuerGutachterTitelTyp

Hilfe & Info

Publizieren auf eDissPDF erstellenVertragsbedingungenHäufige Fragen

Kontakt | Impressum | Cookie-Einwilligung | Datenschutzerklärung
eDiss - SUB Göttingen (Zentralbibliothek)
Platz der Göttinger Sieben 1
Mo - Fr 10:00 – 12:00 h


Tel.: +49 (0)551 39-27809 (allg. Fragen)
Tel.: +49 (0)551 39-28655 (Fragen zu open access/Parallelpublikationen)
ediss_AT_sub.uni-goettingen.de
[Bitte ersetzen Sie das "_AT_" durch ein "@", wenn Sie unsere E-Mail-Adressen verwenden.]
Niedersächsische Staats- und Universitätsbibliothek | Georg-August Universität
Bereichsbibliothek Medizin (Nur für Promovierende der Medizinischen Fakultät)
Robert-Koch-Str. 40
Mon – Fr 8:00 – 24:00 h
Sa – So 8:00 – 22:00 h
Feiertags 10:00 – 20:00 h
Tel.: +49 551 39-8395 (allg. Fragen)
Tel.: +49 (0)551 39-28655 (Fragen zu open access/Parallelpublikationen)
bbmed_AT_sub.uni-goettingen.de
[Bitte ersetzen Sie das "_AT_" durch ein "@", wenn Sie unsere E-Mail-Adressen verwenden.]