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Einfluss der medikamentösen Präkonditionierung auf den Ischämie-/Reperfusionsschaden nach orthotoper Lebertransplantation im Rattenmodell

Influence of MDDP-Preconditioning on Ischämia/Reperfusion injury in a rat liver transplantation model

by Rian Urbach
Doctoral thesis
Date of Examination:2018-11-20
Date of issue:2018-11-20
Advisor:Prof. Dr. Otto Kollmar
Referee:Prof. Dr. Sabine Mihm
Referee:Prof. Dr. Martin Oppermann
crossref-logoPersistent Address: http://dx.doi.org/10.53846/goediss-7132

 

 

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Abstract

English

Due to the high discrepancy between supply and demand of organ donations, there is a major organ shortage. There are different ways in which to recover organs, especially those which are marginal. These particular organs are more susceptible to damage and rejection during and after a transplant. This damage can be minimized. This study concerns itself with the liver as an compromised organ due to fatty deposits. The growing percentage of obesity in industrialized nations has a direct correlation on the prevelance of NASH and cirrhosis in the population. It is of special interest for the future to see if previously damaged livers can be harvested and used to increase the number of livers in the donation pool. Referencing a study by Moussavian et. al 2011, this shows that a MDDP-preconditioned ischemia-reperfusion, or deoxygenation, injury can be mitigated with cold ischemia. Our study evaluated 162 liver transplants from men, on whom the Sprangue-Dawley processed was performed. In addition, we evaluated to what extent the MDDP-preconditioning ischemia-reperfusion injuries on livers with and without fatty deposits in animal subjects worked. Drugs used for the preconditioning of organs included curcumin, Simvastatin, N-Acetylcystein, Erythropoietin, Pentoxiphyllin, melatonin, glycine, and Methylprednisolon. These drugs were given to the donor animal before extraction of the organ. Neither livers treated with or without the statin preconditioning drugs produced a better outcome from the transplant.
Keywords: rat preconditioning; liver transplantation

German

Aus der hohen Diskrepanz zwischen Angebot und Nachfrage für Spenderorgane hat sich ein erheblicher Organmangel entwickelt. Um diesem Organmangel entgegenzuwirken gibt es verschiedene Ansätze, marginale Organe nutzbar zu machen. Kennzeichnend für diese Organe ist, dass sie anfälliger für eine Schädigung nach einer Transplantation sind. Diese Schädigung gilt es demnach zu minimieren. Diese Studie hat sich der Fettleber als marginalem Organ angenommen. Aufgrund von zunehmender Adipositas in den Industrienationen muss davon ausgegangen werden, dass auch das Ausmaß der Leberverfettung und damit auch die Prävalenz von NASH und Leberzirrhose in der Bevölkerung zunehmen wird. Demzufolge wird es in Zukunft von besonderem Interesse sein, Fettlebern als marginale Organe nutzbar zu machen und damit den Spenderpool zu erweitern. Anhand einer vorangegangenen Studie konnten Moussavian et al. 2011 unter Verwendung eines Ex-vivo-Persfusionsmodells zeigen, dass eine MDDP-Präkonditionierung den Ischämie/-Reperfusionsschaden nach kalter Ischämie vermindert. In unserer Studie wurden 162 Lebertransplantationen an männlichen, syngenen Sprangue-Dawley- Ratten durchgeführt. Dabei galt es zu evaluieren, inwiefern sich die MDDP-Präkonditionierung auf den Ischämie-/Reperfusionsschaden sowohl bei nichtsteatotischen als auch bei steatotischen Lebern im Rattenmodell auswirkt. Die medikamentöse Präkonditionierung setzte sich aus Curcumin, Simvastatin, N- Acetylcystein,Erythropoietin, Pentoxiphyllin, Melatonin, Glycin und Methylprednisolon zusammen. Diese Medikamente wurden dem Spendertier vor der Explantation der Leber appliziert. Sowohl bei statotischen, als auch bei nicht-steatotischen Lebern hat die MDDP- Präkonditionierung nicht zu einem verbesserten Outcome nach der Transplantation geführt.
 

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