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CD30 Expression bei Patienten mit einer Mycosis fungoides unter Berücksichtigung der inter- und intraindividuellen Variabilität sowie histologischen und klinischen Parametern

by Franziska Maria Kampa
Doctoral thesis
Date of Examination:2023-02-22
Date of issue:2023-02-03
Advisor:Prof. Dr. Christina Mitteldorf
Referee:Prof. Dr. Christina Mitteldorf
Referee:PD Dr. Friederike Braulke
Referee:PD Dr. Sabine Sennhenn-Kirchner
crossref-logoPersistent Address: http://dx.doi.org/10.53846/goediss-9699

 

 

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Abstract

English

Aim of the study: CD30 expression in mycosis fungoides is heterogeneous and mostly not comparable. CD30 is a therapeutic target and a misinterpretation of this biomarker can influence therapy. The study focused on the assessment and interpretation of CD30, particularly in terms of expression levels in multiple biopsies. Methods: The retrospective multicenter study evaluated 95 patients with 135 biopsies for CD30 expression, staining pattern, histomorphologic criteria, presence of eosinophils related to tumor stage and variability in multiple tissue samples from the same patient. Histological slides were scanned and evaluated using 3DHistech slide scanner and viewer. Results: CD30 expression is detectable in 90% of samples from patients with mycosis fungoides (cut-off: ≥1%). CD30 staining is predominantly cytoplasmic and membranous. A Golgi pattern is a rarity. CD30 expression varies in different biopsies taken from a patient at the same time and at different times. CD30 expression and the presence of eosinophils were more frequent in the tumor stage than in the patch stage. Conclusion: An examination of multiple biopsies for CD30 expression in patients with mycosis fungoides improves treatment decisions. Analysis of a single biopsy can lead to misinterpretation of the biomarker and an inadequate therapy decision. Especially in the case of initially CD30 negative lesions, the evaluation of several biopsies can prevent a patient from being unnecessarily withheld from a potentially effective therapy.
Keywords: mycosis fungoides; CD30; biomarkers; cutaneous lymphomas; Brentuximab vedotin

German

Ziel der Studie: Die CD30-Expression in der Mycosis fungoides ist heterogen und meist nicht vergleichbar. CD30 ist ein therapeutisches Ziel und eine Fehlinterpretation dieses Biomarkers kann die Therapie beeinflussen. Die Studie konzentrierte sich auf die Bewertung und Interpretation von CD30 insbesondere in Bezug auf die Expressionsniveaus in multiplen Biopsien. Methoden: Die retrospektive multizentrische Studie untersuchte 95 Patienten mit 135 Biopsien auf die CD30 Expression, Färbemuster, histomorphologische Kriterien, Anwesenheit von Eosinophilen im Zusammenhang mit dem Tumorstadium und die Variabilität in mehreren Gewebeproben desselben Patienten. Die histologischen Biopsien wurden mit dem 3DHistech slide scanner und viewer ausgewertet. Ergebnisse: Die CD30 Expression ist in 90% der Proben von Patienten mit einer Mycosis fungoides nachweisbar (cut-off: ≥1%). Die CD30 Färbung ist überwiegend zytoplasmatisch und membranös. Eine Golgifärbung ist eine Seltenheit. Die CD30 Expression variiert in verschiedenen Biopsien, die einem Patienten zum gleichen und zu einem unterschiedlichen Zeitpunkt entnommen wurden. Die CD30 Expression und das Vorhandensein von Eosinophilen waren im Tumorstadium häufiger als im Patch Stadium. Schlussfolgerung: Eine Untersuchung multipler Biopsien im Hinblick auf die CD30 Expression bei Patienten mit einer Mycosis fungoides verbessert die Behandlungsentscheidung. Die Analyse einer einzelnen Biopsie kann zu einer Fehlinterpretation des Biomarkers und zu einer unzureichenden Therapieentscheidung führen. Gerade bei initial CD30 negativen Läsionen kann die Auswertung mehrerer Biopsien verhindern, dass einem Patienten eine potenziell wirksame Therapie vorenthalten wird.
Schlagwörter: Mycosis fungoides; CD30; Biomarker; Kutane Lymphome; Brentuximab Vedotin
 

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