• Deutsch
    • English
  • English 
    • Deutsch
    • English
  • Login
Item View 
  •   Home
  • Medizin
  • Human- und Zahnmedizin
  • Item View
  •   Home
  • Medizin
  • Human- und Zahnmedizin
  • Item View
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Personalisierte Medizin beim medikamentösen Verschluss des persistierenden Ductus arteriosus - ein Vergleich zwischen konventioneller Ibuprofen-Therapie und einem patientenadaptierten/individualisierten Indometacin-Therapieschema

by Maren Aniela Cornelius
Doctoral thesis
Date of Examination:2023-03-08
Date of issue:2023-02-09
Advisor:Prof. Dr. Thomas Paul
Referee:Prof. Dr. Thomas Paul
Referee:Prof. Dr. Theodoros Tirilomis
crossref-logoPersistent Address: http://dx.doi.org/10.53846/goediss-9712

 

 

Files in this item

Name:Cornelius_Maren_Dissertation_Korrigiert_fina...pdf
Size:859.Kb
Format:PDF
ViewOpen

The following license files are associated with this item:


Abstract

English

Background To evaluate using a conventional ibuprofen versus a patient adapted protocol of indomethacin for closure of patent ductus arteriosus. Methods In two consecutive periods, all infants treated for clinically significant patent ductus arteriosus by predefined strict criteria were included. During the first period, ibuprofen was given as recommended. During the second period, indomethacin was escalated stepwise according to the patients’ response up to a maximum of 3 mg/kg/dose. Results Of 200 very low birth weight infants born during this period only 20 and 19 infants had a significant patent ductus arteriosus and therefore received ibuprofen and indomethacin, respectively. Success rate was 40 % using ibuprofen and 95 % using indomethacin. Short-term side effects and long-term outcome at two years were not different.
Keywords: PDA-Closure; Indomethacin; Ibuprofen

German

Hintergrund Vergleich einer konventionellen Ibuprofen-Therapie mit einer patientenadaptierten Indometacin-Therapie für den Verschluss eines persistierenden Ductus arteriosus (PDA). Methoden In zwei aufeinanderfolgenden Zeiträumen wurden alle Frühgeborenen, welche aufgrund eines hämodynamisch relevanten PDA behandelt worden waren, eingeschlossen. Im ersten Zeitraum wurde Ibuprofen verabreicht, im zweiten Zeitraum erhielten die Patienten ein individualisiertes Indometacin-Therapieschema mit schrittweiser Erhöhung der Dosis bis zu einer Maximaldosis von 3 mg/kg Körpergewicht. Ergebnisse Von 200 extrem Frühgeborenen während der zwei Zeiträume wurden 20 im ersten Zeitraum und 19 im zweiten Zeitraum aufgrund eines PDA behandelt. Die Erfolgsrate nach der Ibuprofen-Therapie lag bei 40%. Nach Indometacin-Therapie lag diese bei 95%. Die Nebenwirkungen unter der Therapie und die Langzeitergebnisse unterschieden sich nicht.
Schlagwörter: PDA-Verschluss; Ibuprofen; Indometacin
 

Statistik

Publish here

Browse

All of eDissFaculties & ProgramsIssue DateAuthorAdvisor & RefereeAdvisorRefereeTitlesTypeThis FacultyIssue DateAuthorAdvisor & RefereeAdvisorRefereeTitlesType

Help & Info

Publishing on eDissPDF GuideTerms of ContractFAQ

Contact Us | Impressum | Cookie Consents | Data Protection Information
eDiss Office - SUB Göttingen (Central Library)
Platz der Göttinger Sieben 1
Mo - Fr 10:00 – 12:00 h


Tel.: +49 (0)551 39-27809 (general inquiries)
Tel.: +49 (0)551 39-28655 (open access/parallel publications)
ediss_AT_sub.uni-goettingen.de
[Please replace "_AT_" with the "@" sign when using our email adresses.]
Göttingen State and University Library | Göttingen University
Medicine Library (Doctoral candidates of medicine only)
Robert-Koch-Str. 40
Mon – Fri 8:00 – 24:00 h
Sat - Sun 8:00 – 22:00 h
Holidays 10:00 – 20:00 h
Tel.: +49 551 39-8395 (general inquiries)
Tel.: +49 (0)551 39-28655 (open access/parallel publications)
bbmed_AT_sub.uni-goettingen.de
[Please replace "_AT_" with the "@" sign when using our email adresses.]