Risikofaktoren für eine intraoperative Transfusion von Fremdblut bei adoleszenten Spondylodeseoperationen
Risk factors for an intraoperative transfusion of allogeneic blood in adolescent spondylodesis surgery
by Julia Bick
Date of Examination:2023-07-04
Date of issue:2023-06-15
Advisor:PD Dr. Nils Kunze-Szikszay
Referee:PD Dr. Nils Kunze-Szikszay
Referee:Prof. Dr. Anna-Kathrin Hell
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Format:PDF
Abstract
English
Long-distance adolescent spondylodesis are major operations with an increasing incidence. While the surgical technique has continuously improved over the last decades, the risk of allogeneic blood transfusions remains. This study examined the occurrence of risk factors in long-distance adolescent spondylodesis with regard to their correlation with an intraoperative allogeneic blood transfusion. Material and methods: The data of 124 patients who underwent a long-distance spinal fusion in the pediatric orthopedic department of the University Medical Center Göttingen between July 2018 and June 2020 were retrospectively compiled and statistically analyzed. The total collective was divided into two groups based on the parameter "allogeneic blood transfusion". 58.1% of the patients (n = 72) received an intraoperative allogeneic blood transfusion. Results: Significant preoperative risk factors were pre-existing SMA and a large preoperative Cobb angle. Significant intraoperative parameters were the duration of the operation, a high ratio of transfusion volume/fibrinogen volume and an administered colloid volume > 33 ml/kg body weight. In the joint consideration of pre- and intraoperative parameters, only the intraoperative factors were significant. This proved that the intraoperative parameters have a clearer effect on the probability of an allogeneic blood transfusion than the factors known before the start of the operation. Conclusion: While the preoperative factors cannot be changed by the perioperatively active treatment team, the intraoperative risk factors can be influenced proactively: compliance with the maximum daily dose of colloids (< 33 ml/kg body weight) and influencing the ratio of the total transfusion volume (RBC + MAT) amount of fibrinogen.
Keywords: risk factor; adolescent spondylodesis surgery; allogeneic blood transfusion; long-distance spondylodesis
German
Langstreckige adoleszente Spondylodesen sind große Operationen mit steigender Inzidenz. Während sich in den letzten Jahrzehnten die operative Technik kontinuierlich verbesserte, bleibt ein Risiko für Fremdbluttransfusionen bestehen. Diese Studie untersuchte das Auftreten von Risikofaktoren bei langstreckigen adoleszenten Spondylodesen auf ihre Korrelation mit einer intraoperativen Fremdbluttransfusion. Material und Methoden: Die Daten von 124 Patienten, die im Zeitraum Juli 2018 bis Juni 2020 in der Kinderorthopädie der Universitätsmedizin Göttingen eine langstreckige Spondylodese erhielten, wurden retrospektiv zusammengetragen und statistisch analysiert. Das Gesamtkollektiv wurde anhand des Parameters „Fremdbluttransfusion“ in zwei Gruppen unterteilt. 58,1% der Patientin (n = 72) erhielten intraoperativ eine Fremdbluttransfusion. Ergebnisse: Signifikante präoperative Risikofaktoren waren die Vorerkrankung SMA und ein großer präoperativer Cobb-Winkel. Bei den intraoperativen Parametern waren die Dauer der Operation, ein hohes Verhältnis von Transfusionsmenge/Fibrinogenmenge und eine verabreichte Kolloidmenge > 33 ml/kgKG signifikant. In der gemeinsamen Betrachtung von prä- und intraoperativen Parametern zeigten sich ausschließlich die intraoperativen Faktoren signifikant. Hierdurch konnte nachgewiesen werden, dass die intraoperativen Parameter einen deutlicheren Effekt auf die Wahrscheinlichkeit einer Fremdbluttransfusion haben als die bereits vor Operationsbeginn bekannten Faktoren. Schlussfolgerung: Während die präoperativen Faktoren vom perioperativ tätigen Behandlungsteam nicht verändert werden können, lassen sich die intraoperativen Risikofaktoren hingegen proaktiv beeinflussen: die Einhaltung der Tageshöchstdosis an Kolloiden (< 33 ml/kgKG) und die Beeinflussung des Verhältnisses von Gesamttransfusionsvolumen (EK + MAT) zu Fibrinogenmenge.
Schlagwörter: Fremdbluttransfusion; adoleszente Spondylodese; Risikofaktoren; langstreckige Spondylodese