Der Stellenwert der CT-Angiographie in der Akutdiagnostik der Transitorisch Ischämischen Attacke
The status of CT-angiography in acute diagnostics of transient ischemic attack
Doctoral thesis
Date of Examination:2023-07-18
Date of issue:2023-07-11
Advisor:Prof. Dr. Jan Liman
Referee:Prof. Dr. Jan Liman
Referee:Prof. Dr. Christian Heiner Riedel
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Name:Dissertation online Veröffentlichung SUB.pdf
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Format:PDF
Abstract
English
Background: Transient ischemic attack (TIA) is an important predictor for a pending stroke. Guidelines recommend similar workup for TIA-patients as for stroke patients to directly assess the extra- and intracranial arteries via Computed tomography angiography (CTA) regarding vascular pathologies with direct therapeutic implications. Aim of this thesis was a systematic analysis of CTA-findings in TIA-patients and evaluate possible predictive TIA scores for ipsilateral vascular pathology. As well a comparison of different imaging methods and a discussion of the importance of CTA was included. Methods: Data from TIA patients, admitted to our University Medical Centre, between September 2015 and March 2018 was analysed, to identify predictors for high-risk vascular pathologies, like high-grade stenosis, dissection, thrombi or occlusion and the for need for an intervention. Following subgroups were identified: 1) no- or low-grade-stenosis (<50%) 2) ipsilateral high-risk vascular pathology and 3) high risk findings needing surgical or interventional treatment. As predictive tools for ipsilateral vascular findings we used the ABCD2-, the ABCD3- and the SPI-II score. For the discussion literature was sighted and discussed. Results: Of 833 patients, 549 (65.9%) underwent initial CTA in the emergency department. In 126 (23.0%) patients, ipsilateral vascular findings were identified from which 40 (7.3%) needed treatment. The ABCD2-, ABCD3- and SPI-II-scores were not predictive for ipsilateral vascular pathologies. We identified especially coronary heart disease (OR 2.13, 1.35-3.39 95% CI; p=0.001) and short duration of symptoms (OR 0.7, 0.55-0,89 95% CI; p=0.004) as predictors for ipsilateral vascular pathologies. The result of discussing the status of CTA was that it is currently the best compromis of accuracy and time needed to perform. Conclusion: More than every fifth TIA-patient had relevant vascular findings revealed by acute CTA. TIA-scores were not predictive for these findings. Patients with a history of coronary heart disease and short duration of symptoms most likely might benefit from acute CTA to streamline further diagnostics and therapy.
Keywords: TIA; CTA; ABCD2; ABCD3; SPI-II; carotid stenosis
German
Hintergrund: Die Transientte Ischämische Attacke (TIA) ist ein wichtiger Prädiktor für einen drohenden Schlaganfall. Aktuelle Leitlinien empfehlen das gleiche diagnostische Workup für Patienten mit einem Schlaganfall oder einer TIA. Dies beinhaltet die direkte Beurteilung der extra- und intrakraniellen Gefäße mittels computertomographischer Angiographie (CTA) bezüglich Gefäßerkrankungen mit Interventionsbedarf. Im Rahmen dieser Promotion erfolgte eine systematische Analyse von CTA Befunden bei TIA Patienten und eine Evaluation von TIA Scores als mögliche Prädiktoren für seitengleiche Gefäßerkrankungen. Des Weiteren erfolgte ein Vergleich verschiedener bildgebender Methoden und eine Diskussion über den Stellenwert der CTA. Methoden: Es wurden die Daten von allen TIA Patienten untersucht, die zwischen September 2015 und März 2018 in der Universitätsklinik behandelt wurden. Es wurden Prädiktoren für Gefäßerkrankungen mit einem hohen Risiko für einen Schlaganfall, wie hochgradige Gefäßstenosen, -dissektionen, -thromben, -verschlüsse und die Notwendigkeit einer invasiven Intervention gesucht. Hierbei wurden folgende Subgruppen identifiziert: 1) keine oder eine niedriggradige Stenose (<50%), 2) gleichseitige hochriskante Gefäßveränderung und 3) hochriskante Gefäßveränderung mit der Notwendigkeit einer chirurgischen oder interventionellen Behandlung. Als mögliche Prädiktoren wurden der ABCD2, der ABCD3 und der SPI-II Score überprüft. Für den Teil der Diskussion erfolgte eine Literaturrecherche. Ergebnisse: Aus 833 eingeschlossenen Patienten erhielten 549 (65,9%) eine CTA in der Notaufnahme. Bei 126 (23%) der Patienten wurde eine gleichseitige Gefäßpathologie gefunden von denen wiederum 40 (7,3%) eine Intervention benötigten. Der ABCD2, ABCD3 und SPI-II Score waren nicht prädiktiv für gleichseitige Gefäßpathologien. Insbesondere eine koronare Herzkrankheit (OR 2.13, 1.35-3.39 95% KI; p=0.001) und eine kurze Symptomdauer (OR 0.7, 0.55-0,89 95% KI; p=0.004) wurden als Prädiktoren identifiziert. Der Vergleich verschiedener bildgebender Verfahren ergab, dass die CTA aktuell den besten Kompromiss aus Untersuchungsdauer und Genauigkeit liefert. Zusammenfassung: Mehr als jeder fünfte TIA Patient hat einen relevanten Befund in einer notfallmäßigen CTA. Die untersuchten TIA Scores waren nicht prädiktiv für diese Befunde. Solche Patienten mit einer koronaren Herzkrankheit und einer kurzen Symptomdauer profitieren am ehesten von einer notfallmäßigen CTA.
Schlagwörter: TIA; CTA; ABCD2; ABCD3; SPI-II; Carotisstenose