Architektonischer und liturgischer Dekor im spätantiken Segobriga
Architectural and liturgical decoration in late antique Segobriga
by Jenny Abura
Date of Examination:2016-07-11
Date of issue:2024-04-19
Advisor:Prof. Dr. Achim, Arbeiter
Referee:Prof. Dr. Achim, Arbeiter
Referee:Prof. Dr. Jutta, Dresken-Weiland
Sponsor:Deutscher Akademischer Austauschdienst (DAAD)
Sponsor:Graduiertenschule für Geisteswissenschaften der Universität Göttigen (GSGG)
Sponsor:Walther-Liebehenz-Stiftung (Universität Göttingen)
Sponsor:TOLETUM-Network (Universität Hamburg)
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Name:Dissertation_JAbura.pdf
Size:26.9Mb
Format:PDF
Description:Dissertation. Band 1 (Textteil), Band 2 (Katalog der Segobrigenser Objekte), Band 3 (Katalog mit Tafeln, Listen, Vergleichsobjekten)
Abstract
English
This thesis is the first to examine and monographically present the architectural and liturgical elements dating from the 4th to 7th centuries AD from Segobriga (Saelices, Spain). Comprising more than 270 late antique artefacts, these findings are unique on the Iberian Peninsula, both in terms of their number and the known contexts in which they were found on the city hill and in the so-called necropolis church. They are made of limestone, stucco, and clay (relief tiles) and show a variety of motifs, of which geometric ornaments predominate. Several slabs, now lost, were decorated not only with depictions of peacocks, dolphins and Christian symbols, but these patterns were also polychrome, and making them still unparalleled in their uniqueness today. The comparative analysis of the objects from Segobriga with those from other archaeological sites on the Iberian Peninsula has led to the identification of at least four different workshops. In the case of one of these groups, it is possible to speak of “itinerant craftsmen”, as a supplementary petrographic analysis conducted on selected fragments from Segobriga and from the church of Algezares (Murcia) confirmed that the local stone was used at each respective site. The architectural decoration, consisting largely of new creations (imposts, chancel panel etc.), was produced in late antique Segobriga primarily for representative sacred buildings such as the necropolis church and was then combined with Roman spolia (capitals, column shafts). The study contributes to our understanding of late antique architectural decoration on the Iberian Peninsula for Segobriga and offers an insight into the late antique phase of the city.
Keywords: Segobriga; architectural and liturgical elements; late antique; workshop; petrographic analysis; motifs
German
Die vorliegende Arbeit widmet sich erstmalig der Untersuchung und monografischen Vorlage der baudekorativen und liturgischen Elemente des 4. bis 7. Jahrhunderts n. Chr. aus Segobriga (Saelices, Spanien). Diese über 270 spätantiken Artefakte sind sowohl durch ihre Zahl als auch durch die bekannten Fundkontexte auf dem Stadthügel und in der sogenannten Nekropolenkirche (basílica visigoda) auf der Iberischen Halbinsel einzigartig. Sie bestehen aus Kalkstein, Stuck sowie Ton (Reliefziegel) und zeigen eine Vielfalt an Motiven, von denen die geometrischen Ornamente vorherrschen. Wenige, heute verlorene Platten waren nicht nur mit Pfauen, Delfinen und christlichen Symbolen dekoriert, sondern diese Muster waren auch polychrom gefasst und sind bis heute singulär. Die vergleichende Analyse der Objekte aus Segobriga und anderen archäologischen Stätten auf der Iberischen Halbinsel hat zur Identifizierung von mindestens vier verschiedenen Werkstätten geführt. Bei einer der Gruppen lässt sich von „Wanderhandwerkern“ sprechen, da eine ergänzend durchgeführte Gesteinsanalyse ausgewählter Fragmente aus Segobriga und aus der Kirche von Algezares (Murcia) bestätigen konnte, dass am Verwendungsort jeweils das lokale Gestein genutzt wurde. Die bauplastische Ausstattung, weitestgehend aus Neuschöpfungen (Kämpfer, Schrankenplatten) bestehend, wurde im spätantiken Segobriga vornehmlich für repräsentative Sakralbauten wie der Nekropolenkirche gefertigt und mit römischen Spolien (Kapitellen Säulenschäften) kombiniert. Die Studie liefert exemplarisch für Segobriga einen Beitrag zur Erforschung der spätantiken Architekturdekoration auf der Iberischen Halbinsel und bietet ferner einen Einblick in die spätantike Phase der Stadt.Other Languages
El presente trabajo es el primero dedicado al estudio y la presentación monográfica de los elementos arquitectónicos decorativos y litúrgicos de los siglos IV al VII d.C. procedentes de Segobriga (Saelices, España). Se trata de más de 270 piezas tardoantiguas, únicas en la Península Ibérica tanto por su número como por los contextos conocidos en los que fueron halladas en la colina de la ciudad y en la llamada iglesia de la necrópolis (basílica visigoda). Están realizados en piedra caliza, estuco y barro (“tejas en relieve”) y presentan una gran variedad de motivos, entre los que predominan los ornamentos geométricos. Algunas placas perdidas no sólo estaban decoradas con pavos reales o delfines y símbolos cristianos, sino que estos motivos también estaban policromados y siguen siendo únicos hoy en día.
El análisis comparativo de objetos procedentes de Segobriga y de otros yacimientos arqueológicos de la Península Ibérica ha permitido identificar al menos cuatro talleres diferentes. En el caso de uno de ellos, se puede hablar de “artesanos itinerantes”, ya que un análisis arqueométrico complementario de fragmentos seleccionados de Segobriga y de la iglesia de Algezares (Murcia) confirmó que se utilizó la piedra local.
En la Segobriga tardoantigua la decoración escultórica arquitectónica, compuesta en su mayor parte por “creaciones nuevas (cimacios, placas de canceles entre otras)”, se produjo principalmente para edificios sagrados y representativos, como la iglesia de la necrópolis (basílica visigoda), y se combinó con espolios romanos (capiteles, fustes de columnas).
El estudio aporta una contribución al estudio de la decoración arquitectónica tardoantigua en la Península Ibérica para el caso de Segobriga y también ofrece una visión de la fase tardoantigua de la ciudad.
Schlagwörter: Segobriga; baudekorativen und liturgischen Elemente; Spätantike; Werkstätten; Gesteinsanalysen; Motive