Konsolidierung oder aktive Tumorverkleinerung: Therapeutische Effizienz einer Erhaltungschemotherapie bei hochgradigen Gliomen des Kindes- und Jugendalters
Consolidation or active tumour reductions: The efficacy of maintenance chemotherapy for high-grade paediatric and adolescent gliomas
by Mascha Tabea Freude
Date of Examination:2024-08-07
Date of issue:2024-07-02
Advisor:Prof. Dr. Christof Kramm
Referee:Prof. Dr. Christof Kramm
Referee:Prof. Dr. Annalen Bleckmann
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Name:Dissertation Mascha Tabea Freude ohne Lebens...pdf
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Format:PDF
Abstract
English
High-grade gliomas of childhood and adolescence (pHGG) constitute a heterogenous group of malignant primary tumours of the central nervous system. The prognosis for the majority of pHGG is poor, with only a few therapeutic advances in recent decades. Radiotherapy in conjunction with chemotherapy represents the most prevalent therapeutic approach, and it is still regarded as the standard of care despite the unfortunate fact that the therapeutic success is only modest due to a lack of alternatives. However, there is a lack of knowledge regarding the actual consolidation effect of maintenance chemotherapy for high-grade gliomas, as well as whether an active response to therapy is achieved beyond the pure consolidation effect. In our study of 1146 pHGG patients aged 3-18 years, we investigated the potential treatment response under maintenance chemotherapy. Magnetic resonance imaging (MRI) was employed as a baseline measure two to four weeks following the conclusion of simultaneous radiochemotherapy. This was utilized as a reference point to ascertain enhanced therapeutic responsiveness in subsequent MRI assessments conducted during the maintenance chemotherapy phase. Prior to the systematic analysis of MRI findings, the percentage of improved treatment response, under maintenance chemotherapy compared to baseline after completion of radiochemotherapy, was set at >5% to postulate an additional treatment effect of maintenance chemotherapy. In fact, 12% (n=72) of the 598 pHGG patients with MRI-documented therapy progression showed further tumour reduction under maintenance chemotherapy after the end of parallel radiochemotherapy. Patients who demonstrated a treatment response in this analysis exhibited a significantly or at least tentatively significantly improved survival (EFS: p=0.037; OS: p=0.053) compared to the patient cohort without further tumour reduction under maintenance chemotherapy.
Keywords: pediatric high grade gliomas; pHGG; maintenance chemotherapy; response; consolidation; survival; treatment; tumor reduction
German
Hochgradige Gliome des Kindes- und Jugendalters (pHGG) repräsentieren eine heterogene Gruppe bösartiger primärer Tumore des zentralen Nervensystems. Die Prognose der pHGG ist überwiegend schlecht und in den letzten Jahrzehnten wurden nur geringe therapeutische Fortschritte erzielt. Die Strahlentherapie in Kombination mit Chemotherapie wird nach wie vor als Standardtherapie angesehen. Bislang fehlen Kenntnisse über den tatsächlichen Konsolidierungseffekt der Erhaltungschemotherapie bei pHGG sowie darüber, ob über den reinen Konsolidierungseffekt hinaus ein aktives Ansprechen auf die Therapie erreicht wird. In unserer Studie mit 1146 Patienten im Alter zwischen 3-18 Jahren mit pHGG untersuchten wir das potentielle Therapieansprechen unter Erhaltungschemotherapie. Um ein Therapieansprechen zu identifizieren wurde die Magnetresonanztomographie (MRT)-Bildgebung zwei bis vier Wochen nach Abschluss der simultanen Radiochemotherapie als Ausgangspunkt genommen und mit den folgenden MRT-Untersuchungen während der Erhaltungschemotherapie verglichen. Vor der systematischen Analyse der MRT-Befunde wurde der Prozentsatz des verbesserten Behandlungsansprechens unter Erhaltungschemotherapie im Vergleich zum Ausgangswert nach Abschluss der Radiochemotherapie auf >5 % festgelegt, um einen zusätzlichen Behandlungseffekt der Erhaltungschemotherapie zu postulieren. Tatsächlich zeigten 12% (n=72) der 598 pHGG-Patienten mit MRT-dokumentiertem Therapieverlauf eine weitere Tumorverkleinerung unter Erhaltungschemotherapie nach Abschluss der parallelen Radiochemotherapie. Die Patienten, die in dieser Analyse ein Therapieansprechen zeigten, wiesen im Vergleich zur Patientenkohorte ohne weitere Tumorregression unter Erhaltungschemotherapie ein signifikant oder zumindest vorläufig signifikant verbessertes Überleben auf (EFS: p=0,037; OS: p=0,053).
Schlagwörter: HGG; pHGG; Erhaltungschemotherapie; Tumoransprechen; Tumorverkleinerung; Konsolidierung; überleben; Konsolidierungseffekt; MRT; Therapieansprechen