Zum Wandel des Priesterbildes im römerzeitlichen Ägypten
On Changes of the Priestly Image in Roman Egypt
by Iris Tinius née Berbner
Date of Examination:2023-09-21
Date of issue:2024-08-07
Advisor:Prof. Dr. Heike Behlmer
Referee:Prof. Dr. Heike Behlmer
Referee:Prof. Dr. Heike Sternberg-el Hotabi
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Name:Tinius_Priesterbild.pdf
Size:2.48Mb
Format:PDF
Abstract
English
This dissertation is an interdisciplinary analysis of the traditional priests in Roman Egypt, with a focus on the first centuries, the imperial period. The underlying question is whether the priests as ritual experts experienced a previously assumed loss of status and prestige and consciously appropriated the well-known stereotype of the oriental wandering mage and wise man to maintain their power and influence. To this end, the initial situation of the priests in Hellenistic times is first presented in a brief overview, before the circumstances in Roman times are discussed and compared in detail. Based on judicial and administrative documents as well as priestly manuals the relevant Roman administration, legislation and new social structures of the multicultural society are reconstructed. The main part describes the priestly organisation within the temples, admission requirements, their financial situation as well as selected priestly offices and, if known, the extent to which changes to offices and titles can be traced compared to earlier times. This is followed by new definitions for the two distinct groups of temple personnel, the „Hiereis“ and „Pastophoroi“. In order to answer the research question, these analyses are followed by a classification of the priests in their socio-economic environment and an examination of the role of magic and its connection to priests and temples in Roman Egypt, until the triumph of Christianity led to the closure of the remaining traditional temples by imperial troops.
Keywords: Egyptology; interdisciplinary analysis; comparative method; Roman Egypt; priesthood; administration; temple; multicultural society; priestly image; stereotype appropriation; priestly titles; religion; magic; mage; hiereus; pastophoros; secular employment
German
Diese Dissertation stellt eine interdisziplinäre Analyse der traditionellen Priester im römischen Ägypten dar, mit einem Schwerpunkt auf den ersten Jahrhunderten, der Kaiserzeit. Die zugrundeliegende Fragestellung untersucht, ob die Priester als Ritualexperten einen zuvor angenommenen Verlust an Status und Prestige erfuhren und sich bewusst das bekannte Stereotyp des orientalischen wandernden Magiers und Weisen aneigneten, um ihre Macht und ihren Einfluss aufrechtzuerhalten. Hierzu wird zunächst in einem kurzen Überblick die Ausgangssituation der Priester in hellenistischer Zeit dargestellt, bevor die Verhältnisse in römischer Zeit eingehend erörtert und verglichen werden. Anhand von Gerichts- und Verwaltungsdokumenten sowie Priesterhandbüchern wird die relevante römische Verwaltung, Gesetzgebung und neuen Sozialstrukturen der multikulturellen Gesellschaft rekonstruiert. Im Hauptteil wird die priesterliche Organisation innerhalb der Tempel, die Aufnahmevoraussetzungen, ihre finanzielle Situation sowie ausgewählte Priesterämter dargestellt und, soweit bekannt, inwieweit sich Veränderungen bei Ämtern und Titeln gegenüber früheren Zeiten nachweisen lassen. Anschließend werden neue Definitionen für die beiden unterschiedlichen Gruppen des Tempelpersonals vorgenommen, der „Hiereis“ und „Pastophoroi“. Zur Beantwortung der eigentlichen Fragestellung folgt im Anschluss an diese Analysen eine Einordnung der Priester in ihr sozioökonomisches Umfeld sowie eine Untersuchung der Rolle der Magie und ihrer Verbindung zu Priestern und Tempeln im römischen Ägypten, bis der Siegeszug des Christentums zur Schließung der verbliebenen traditionellen Tempel durch kaiserliche Truppen führte.
Schlagwörter: Ägyptologie; interdisziplinäre Analyse; vergleichende Methode; römisches Ägypten; Priesterschaft; Verwaltung; Tempel; multikulturelle Gesellschaft; Priesterbild; Stereotyp-Aneignung; Priestertitel; Religion; Magie; Magier; Pastophor; Hiereus; säkulare Beschäftigung