Gastrointestinale Motilität und infektiologischer Verlauf bei kritisch kranken Patienten mit spontaner intrazerebraler parenchymatöser Blutung
Gastrointestinal motility and infectiological progression in critically ill patients with spontaneous intracerebral parenchymal hemorrhage
by Carolin Köhncke née Rundel
Date of Examination:2024-12-06
Date of issue:2024-11-05
Advisor:PD Dr. Jörn Schäper
Referee:PD Dr. Golo Petzold
Referee:Prof. Dr. Dr. Philipp Kauffmann
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Format:PDF
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Abstract
English
This study aims to identify the risk factors for the development of inflammatory processes such as systemic inflammatory response syndrome and sepsis in patients with spontaneous intracerebral parenchymal hemorrhage and to investigate whether there is a statistical correlation between gastrointestinal motility disorders as a surrogate parameter for bacterial translocation from the intestine and the occurrence of sepsis or the severity of the disease progression. Numerous clinical parameters such as vital signs, laboratory values, ventilation parameters, number of ventilation and sedation days, length of ICU stay, severity of illness (determined using meaningful scores like SAPS II, APACHE II, SOFA, GIF), severity of systemic inflammation and mortality in the ICU were analyzed. Other important clinical variables for the question of the study were the amount of enterally given energy, time to first defecation, gastric residual volume and insulin requirements. The results of the retrospective analysis showed that one of the risk factors for sepsis was the detection of gram-positive bacteria. The length of stay in the ICU was a decisive risk factor for sepsis and death. The main risk factor for severe sepsis and death was the number of days of sedation. Variables of gastrointestinal motility disorder (time to 50% enteral nutrition build-up, time to first defecation, gastric reflux) could not be directly proven as a risk factor for the occurrence of sepsis or death. However, a higher prevalence of motility disorders was observed in patients with sepsis.
Keywords: gastrointestinal motility disorders, gastrointestinal dysfunction, sepsis, inflammation, ICH, spontaneous intracerebral hemorrhage
German
Diese Studie soll die Risikofaktoren für die Entstehung inflammatorischer Prozesse wie systemic inflammatory response syndrome und Sepsis bei Patienten mit spontaner intrazerebraler parenchymatöser Blutung aufzeigen und untersuchen, ob ein statistischer Zusammenhang zwischen gastrointestinalen Motilitätsstörungen als Surrogatparameter für bakterielle Translokation aus dem Darm und dem Auftreten von Sepsis bzw. dem Schweregrad des Krankheitsverlaufs besteht. Es erfolgte eine Analyse zahlreicher klinischer Parameter wie Vitalparameter, Laborwerte, Beatmungsparameter, Anzahl der Beatmungs- und Sedierungstage, Dauer des Intensivstation-Aufenthaltes, Schweregrad der Erkrankung (ermittelt mithilfe aussagekräftiger Scores SAPS II, APACHE II, SOFA, GIF), Schweregrade der systemischen Inflammation sowie Sterblichkeit auf der Intensivstation. Weitere wichtige klinische Variablen für die Fragestellung der Studie waren die enteral verabreichte Energiemenge, die Zeit bis zum ersten Stuhlgang, das gastrale Residualvolumen und der Insulinbedarf. Die Ergebnisse der retrospektiven Analyse zeigten, dass sich als Risikofaktor für eine Sepsis u. a. der Nachweis von grampositiven Bakterien herausstellte. Als Risikofaktor für Sepsis und Versterben war die Liegedauer auf der ICU ausschlaggebend. Risikofaktor für schwere Sepsis und Versterben war v. a. die Anzahl der Sedierungstage. Variablen der gastrointestinalen Motilitätsstörung (Zeit bis 50 % enteraler Ernährungsaufbau, Zeit bis zum ersten Stuhlgang, Magenrückflüsse) konnten nicht direkt als Risikofaktor für das Auftreten einer Sepsis oder ein Versterben nachgewiesen werden. Jedoch konnte eine höhere Prävalenz von Motilitätsstörungen bei Patienten mit Sepsis beobachtet werden.
Schlagwörter: gastrointestinale Motilitätsstörungen, gastrointestinale Dysfunktion, Sepsis, Inflammation, ICB, spontane intrazerebrale Blutung