Teratome des Hodens mit somatischer Malignität – Eine morphologische, immunhistochemische und molekularpathologische Analyse
by Annika Richter
Date of Examination:2024-11-13
Date of issue:2024-11-11
Advisor:Prof. Dr. Felix Bremmer
Referee:PD Dr. Silke Kaulfuß
Referee:Prof. Dr. Margarete Schön
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Format:PDF
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Abstract
English
The prognosis of testicular germ cell tumors, the most common neoplasm in young men, deteriorates when resistance to platinum-based chemotherapy develops. A potential mechanism for this resistance is the development of a somatic-type malignancy, which morphologically resembles tumors of other organs, such as rhabdomyosarcomas or adenocarcinomas. We analyzed a cohort of 34 tumors from 27 patients through histomorphological and immunohistochemical classification, followed by molecular pathological analysis using the TrueSight Oncology Panel by Illumina. Additionally, type II germ cell tumors were confirmed via quantitative real-time PCR of the isochromosome 12p. The morphological subtypes of the somatic-type malignancies were categorized as follows: nine adenocarcinomas, seven rhabdomyosarcomas, two angiosarcomas, four embryonic-type neuroectodermal tumors, one sarcoma not otherwise specified and one carcinoma not otherwise specified. Ten samples were diagnosed as yolk-sac tumors. All samples show a microsatellite stability and low tumor mutational burden. Furthermore, there were no uniform variants to be observed. Our analysis of somatic-type malignancies showed a high variability in morphologic subtypes and moleculargenetic characteristics. Therefore, therapeutic targets were not present in our samples. Lastly, we were able to differentiate between somatic-type malignancies and yolk-sac tumors by using the combination of immunohistochemical markers SALL4, Glypican-3, Alpha Fetoprotein und Forkhead-Box-Protein A2.
Keywords: somatic-type malignancy; yolc sac tumor; platin resistance; chemotherapy resistance; germ cell tumor; molecular pathology
German
Die Prognose der Keimzelltumoren des Hodens, der häufigsten Tumorerkrankung des jungen Mannes, verschlechtert sich bei einer Resistenzentwicklung gegen die Platin-haltige Chemotherapie. Ein möglicher Resistenzmechanismus ist die Entwicklung einer somatischen Malignität, die morphologisch Tumoren anderer Organe ähnelt, wie z. B. einem Rhabdomyosarkom oder Adenokarzinom. Wir haben ein Fallkollektiv aus 34 Tumoren von 27 Patienten histomorphologisch und immunhistochemisch eingeteilt und anschließend molekularpathologisch mittels TrueSight Oncology Panel von Illumina untersucht. Zusätzlich wurde die Zugehörigkeit zu den Keimzelltumoren Typ II anhand quantitativer real time PCR des Isochromosoms 12p bestätigt. Die morphologischen Subtypen der Somatischen Malignität konnten in 9 Adenokarzinome, 7 Rhabdomyosarkome, zwei Angiosarkome, vier Embryonic-type neuroectodermal tumours, ein Sarkom not otherwise specified und ein Karzinom not otherwise specified kategorisiert werden. Zehn Tumoren wurden, entgegen der Vordiagnose einer somatischen Malignität, als Dottersacktumoren identifiziert. Insgesamt zeigen die Ergebnisse der molekularpathologischen Analyse mikrosatellitenstabile Tumoren mit geringem tumour mutational burden und ohne einheitliches Variantenprofil oder deutlich vermehrt betroffene Signalwege. Unsere Analysen konnten zeigen, dass die somatischen Malignitäten sowohl morphologisch als auch genetisch variabel sind und das Variantenprofil keine einheitlichen therapeutischen Zielstrukturen aufzeigt. Für die relevante Abgrenzung der somatischen Malignitäten gegenüber Dottersacktumoren konnten wir ein Panel definieren aus SALL4, Glypican-3, Alpha Fetoprotein und Forkhead-Box-Protein A2.
Schlagwörter: Somatische Malignität; Hodentumor; Platinresistenz; Chemotherapieresistenz; Molekularpathologie; Dottersacktumoren