Untersuchung plasmabasierter Kompositbiomarker in der Differentialdiagnostik von Alzheimer-Demenz und Vaskulärer Demenz
by Carla Maria Bogner
Date of Examination:2025-01-28
Date of issue:2025-01-17
Advisor:Prof. Dr. Inga Zerr
Referee:Prof. Dr. Inga Zerr
Referee:Prof. Dr. Dirk Wedekind
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Name:Dissertation_CarlaMariaBogner_final_14.12.20...pdf
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Format:PDF
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Abstract
English
Due to demographic change, dementia is not only at the center of medical research but is also becoming increasingly important in the health economic and social debate. Taking that into consideration, dementia diagnostics has developed continuously over the years. Vascular dementia in particular is an important and often underdiagnosed differential diagnosis alongside Alzheimer's disease. In the context of this research work, the biomarker-based differential diagnosis between patients with Alzheimer's disease, vascular cognitive impairment and mixed dementia was examined with the help of two prospective observational studies by the Dementia Research Group of the University Medical Centre Göttingen. A broad spectrum of established Alzheimer's-associated biomarkers (Aß42, Aß40, Aß42/40 ratio, p-Tau), biomarkers of neuronal damage (Tau, NFL), newer biomarkers (GFAP, LCN2) and composite biomarkers (p-Tau/Aß42, p-Tau/Aß40, GFAP*p-Tau/Aß42, GFAP*p-Tau/Aß40 and Tau/p-Tau) were measured and analyzed in groups and subgroup comparisons. It was shown that the composite biomarkers generally had a higher diagnostic accuracy than the other biomarkers. Of these, p-Tau achieved the highest diagnostic accuracy in differentiating patients with Alzheimer's disease or mixed dementia from those with vascular-induced cognitive impairment. Due to the lack of causal anti-dementia medication, early diagnosis is essential for the timely initiation of symptomatic therapy. Taking that into consideration, blood-based biomarkers can be used as inexpensive, less invasive and ubiquitously available screening instruments in at-risk population groups and monitor treatment response in drug studies.
Keywords: dementia; Alzheimer's disease; Vascular dementia; mixed dementia; biomarker; plasma
German
Aufgrund des demografischen Wandels stehen demenzielle Erkrankungen nicht nur im Zentrum der medizinischen Forschung, sondern erhalten auch einen immer größer werdenden Stellenwert in der gesundheitsökonomischen und gesellschaftlichen Diskussion. Vor diesem Hintergrund hat sich die Demenz- Diagnostik über die Jahre kontinuierlich weiterentwickelt. Dabei stellt vor allem die Vaskuläre Demenz neben der Alzheimer-Erkrankung eine wichtige und häufig unterdiagnostizierte Differentialdiagnose dar. Im Rahmen dieser Forschungsarbeit wurde unter Zuhilfenahme zweier prospektiver Beobachtungsstudien der Demenzforschungsgruppe der Universitätsmedizin Göttingen, die biomarkerbasierte Differentialdiagnostik zwischen Patienten mit Alzheimer-Erkrankung, vaskulär bedingter kognitiver Beeinträchtigung und Mischdemenz beleuchtet. Dazu wurde ein breites Spektrum an etablierten Alzheimer-assoziierten Biomarkern (Aß42, Aß40, Aß42/40 ratio, p-Tau), Biomarkern des neuronalen Schadens (Tau, NFL), neueren Biomarkern (GFAP, LCN2) und Kompositbiomarkern (p-Tau/Aß42, p-Tau/Aß40, GFAP*p-Tau/Aß42, GFAP*p-Tau/Aß40 und Tau/p-Tau) in Gruppen und Subgruppenvergleichen gemessen und analysiert. Hierbei konnte gezeigt werden, dass die Kompositbiomarker im Allgemeinen eine höhere diagnostische Genauigkeit als die anderen Biomarker aufwiesen. Wobei p-Tau unter letzteren die höchste diagnostische Trennschärfe in der Differenzierung von Patienten mit Alzheimer-Erkrankung oder Mischdemenz von solchen mit vaskulär bedingter kognitiver Beeinträchtigung erzielte. Aufgrund des Mangels an kausalen Antidementiva ist gerade eine frühe Diagnosestellung für den rechtzeitigen Beginn einer symptomatischen Therapie essenziell. Vor diesem Hintergrund können blutbasierte Biomarker als kostengünstige, wenig invasive und ubiquitär verfügbare Screening-Instrumente in Risikobevölkerungsgruppen eingesetzt werden und das Therapieansprechen in Arzneimittelstudien überwachen.
Schlagwörter: Demenz; Alzheimer-Erkrankung; Vaskuläre Demenz; Mischdemenz; Biomarker; Plasma