Demenzspezifische Konsile im Allgemeinkrankenhaus – Beschreibung und Auswertung eines innovativen Projektes zur Verbesserung der medizinischen Versorgung von Menschen mit Demenz
Dementia-specific consultations in general hospitals - description and evaluation of an innovative project to improve the medical care of people with dementia
by Jakob Voetlause
Date of Examination:2025-01-30
Date of issue:2025-01-28
Advisor:PD Dr. Katrin Radenbach
Referee:PD Dr. Katrin Radenbach
Referee:Prof. Dr. Christine von Arnim
Referee:Prof. Dr. mult. Thomas Meyer
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Name:J.Voetlause e-Dissertation.pdf
Size:6.52Mb
Format:PDF
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Abstract
English
Background: Dementia disorders are polymorphic and among the most common psychiatric disorders seen in general hospitals. They can be associated with a variety of complications such as behavioral problems or delirium. The current demographic trend with a continued increase in life expectancy of older patients is leading to an increase in dementia-related illnesses, while at the same time the medical infrastructure is changing with a decrease in care centers in rural areas, where proper psychiatric expertise is often missed. Method: The project Dementia Consultation Service for Hospitals in Standard Care of the Department of Psychiatry and Psychotherapy of the University Medical Center Göttingen was designed to determine the extent to which five regional hospitals in the area of southern Lower Saxony could benefit from a consultation service in dementia care over a period of 17 months. The transfer of dementia-specific expertise took primarily place through the in- person or telemedicine consults evaluated here for specific psychiatric issues. Following the project stage, the data was collected, digitized and analyzed. Results: A total of 65 consultations on 61 patients were performed at five regional hospitals between 07/10/2020 and 03/14/21. Nearly 95% of the consultation requests came from internal medicine wards and 5% from surgical wards. The average age was 79.2 years with a frequency peak between 80 to 89 years (45.0%) and a proportion of almost two thirds female patients (63.9%) and 36.1% male patients. The most frequent questions came for clarification of a possible dementia (50.8%), followed by delirium (24.6%), behavioral disorders (23,0%), questions concerning the medication or therapy recommendation (21.3%) and questions about depression (8.2%). The evaluation of the MMST according to the S3 guideline "Dementia" showed an inconspicuous result in three persons (7.5%), in 37.5% an indication of mild dementia, in 42.5% an indication of moderate dementia and in 2.5% an indication of severe dementia. Polypharmacy at a cut-off value of five or more medications taken in parallel affected 78.7% of the patients. A diagnosis relating dementia was found in 52.5% of the patients, delirium in 13.1%, mild cognitive disorder in 4.9% and depression in 14.8%. Concluding recommendations primarily for medication therapy (54.1%) as well as for outpatient neuropsychiatric follow up (27.9%) or further diagnostics (26.6%). Conclusions: The project was successfully completed and scientifically accompanied, despite structural obstacles due to the corona pandemic. The results showed in connection with current literature that for the implementation of a dementia-specific consultation service, a good dementia diagnosis, e.g. with the help of the MMST, is necessary. It also showed that the recognition and assessment of complications in dementia (such as delirium or polypharmacy) play an important role for general hospitals, and recommendations for the further course are central aids for both staff and patients. Overall, the evaluation of the results showed the need for a permanently implemented consultation service for a qualitatively better care of people with dementia in general hospitals. The project was successfully implemented and scientifically accompanied, despite structural obstacles due to the corona pandemic. The results showed that the implementation of a dementia-specific consultation service for regional hospitals is feasible. It was shown that with the help of dementia-specific expertise and diagnostic tools (e.g. MMST), regional hospitals can be supported in recognizing and managing dementias and associated complications. In addition, the recommendations of a dementia consultation service can be of central assistance for the treating physicians and patients and potentially reduce transfers to geriatric psychiatry, which could also avoid further complications in the context of transfers and promote the care of patients close to their home.
Keywords: Dementia; General Hospitals; Consultations; medical care; PwD
German
Hintergrund: Dementielle Erkrankungen sind vielgestaltig und zählen zu den häufigsten psychiatrischen Leiden im Allgemeinkrankenhaus. Sie können mit einer Vielzahl von Komplikationen wie bspw. Verhaltensauffälligkeiten oder Delir einhergehen. Der derzeitige demografische Trend mit einer weiterhin steigenden Lebenserwartung führt prognostisch zu einem Anstieg dementieller Erkrankungen, bei einem gleichzeitigen Rückgang von Versorgungsstrukturen im ländlichen Raum. Hieraus ergibt sich eine Versorgungslücke bei der Behandlung von Menschen mit Demenz insbesondere in Allgemeinkrankenhäusern ohne eigene neurologische oder psychiatrische Expertise. Methode: Das Projekt Demenz-Konsiliardienst für Krankenhäuser der Regelversorgung – ein kombiniertes aufsuchendes und telemedizinisches Konzept der Klinik für Psychiatrie und Psychotherapie der UMG sollte im Sinne eines Modellprojektes eruieren, ob ein Konsiliardienst zur Versorgung von Menschen mit Demenz umsetzbar ist und inwiefern fünf regionale Krankenhäuser im Raum Südniedersachsen davon profitieren können. Die Weitergabe von demenzspezifischer Expertise erfolgte in erster Linie über die hier ausgewerteten persönlichen oder telemedizinischen Konsiliarleistungen zu konkreten psychiatrischen Fragestellungen. Im Anschluss an die Projektphase konnten die erhobenen Daten gesammelt, digitalisiert und analysiert werden. Ergebnisse: Insgesamt wurden zwischen dem 10.07.2020 und dem 14.03.21 65 Konsiliarleistungen zu 61 Patient*innen an fünf regionalen Krankenhäusern durchgeführt. Knapp 95% der Konsilanfragen hatten einen konservativen (internistisch/geriatrisch) und 5% einen chirurgischen Hintergrund. Das durchschnittliche Alter der Patient*innen betrug 79,2 Jahre mit einem Häufigkeitsgipfel zwischen 80 bis 89 Jahren (45,0%), bei einem Anteil von knapp zwei Dritteln weiblicher Patient*innen. Die häufigsten Fragestellungen waren zur Abklärung einer Demenz (50,8%), gefolgt von Fragestellungen zu Deliren (24,6%), Verhaltensstörungen bei Demenz (23,0%), therapeutischen bzw. medikamentösen Herangehensweisen (21,3%) und Fragestellungen zu Depressionen (8,2%). Die Auswertung des erhobenen MMST gemäß der S3-Leitlinie „Demenzen“ ergab bei drei Personen (7,5%) ein unauffälliges Ergebnis, bei 37,5% den Hinweis auf eine leichtgradige Demenz, bei 42,5% den Hinweis auf eine mittelschwere Demenz und bei einer Person (2,5%) den Hinweis auf eine schwere Demenz. Von Polypharmazie bei einem Cut-Off-Wert von fünf oder mehr parallel eingenommen Medikamenten waren mehr als drei Viertel aller Patient*innen (78,7%) betroffen. Eine Diagnose aus dem Formenkreis der Demenzen wurde bei 52,5% der Patient*innen festgestellt, ein Delir bei 13,1%, eine leichte kognitive Störung bei 4,9% und eine Depression bei 14,8%. Empfehlungen wurden in erster Linie zur medikamentösen Therapie ausgesprochen (54,1%) sowie zur ambulanten neurologischen oder psychiatrischen Anbindung (27,9%) oder einer weiterführenden Diagnostik (26,6%). Schlussfolgerungen: Das Projekt konnte erfolgreich umgesetzt und wissenschaftlich begleitet werden, trotz struktureller Hindernisse durch die Coronapandemie. Die Ergebnisse zeigten, dass die Implementierung eines demenzspezifischen Konsiliardienstes für regionale Krankenhäuser realisierbar ist. Es zeigte sich, dass mithilfe von demenzspezifischer Expertise und diagnostischen Mitteln (bspw. MMST) regionale Krankenhäuser beim Erkennen und Umgang mit Demenzen und einhergehenden Komplikationen unterstützt werden können. Zudem können die Empfehlungen eines Demenz-Konsiliardienstes für die Behandelnden und Patient*innen Hilfestellungen bieten und potentiell Verlegungen in (geronto)psychiatrische Kliniken reduzieren, wodurch auch weitere Komplikationen im Rahmen von Verlegungen vermieden und die wohnortnahe Versorgung der Patient*innen gefördert werden könnte.
Schlagwörter: Demenz; Konsil; Konsiliardienst; Allgemeinkrankenhaus; Menschen mit Demenz