Die Etablierung normgerechter Schneidezahninklinationen – eine Überprüfung von potentiell relevanten Einflussfaktoren auf kephalometrische Zielgrößen
Establishing Standardized Incisor Inclinations - An Examination of Potentially Relevant Factors for Achieving Cephalometric Target Values
by Sarah Schenk-Kazan née Schenk, Sarah
Date of Examination:2025-03-05
Date of issue:2025-01-31
Advisor:Prof. Dr. Philipp Meyer-Marcotty
Referee:Prof. Dr. Dr. Karl Günter Wiese
Referee:Prof. Dr. Margarete Schön
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Name:Schenk-Kazan_Sarah_Dissertation.pdf
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Format:PDF
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Abstract
English
According to the results obtained in this retrospective in vivo study, neither the use of incisor brackets with torque differences of 10° (Roth vs. Ricketts brackets) nor the alternative use of 0.017x0.025 CNA finishing wires instead of 0.016x0.022 CNA ones led to significantly different changes in incisor inclinations. It was therefore not surprising that also potentially minor deviations, as might have been expected due to manufacturing differences were not clinically evident. This was the case when steel brackets with equal torque values from different providers (Forestadent vs. Dentaurum) were compared and, in the same way, when different bracket materials (steel vs. ceramic) were tested. Instead, a treatment-induced significant tendency toward incisor proclination was observed across all groups. Such a proclination, being detected in both arches, opposed the objective of morphologically aspired standardized inclinations to be achieved by orthodontic treatment. However, the observed proclination corresponded in quality (upper arch) or in both quality and quantity (lower arch) to a predictive model based on mathematical and geometric calculations. Additionally, the standard deviations within the study groups changed inconsistently during treatment, with no uniform trend toward a reduced dispersion of values. As a consequence, it can be concluded that there was no evidence for the expected wire/bracket dominance regarding post – treatment incisor inclination. This holds true at least under the specific conditions of this study (slot and wire dimensions, wire materials, etc.). Instead, other factors seemed to have a more significant impact on changes of incisor inclinations during orthodontic MB treatment. According to the literature, there is some evidence existing that these factors might be the initial space conditions, the incisor morphology, the initial incisor inclinations and the individual basal configuration of the patients. Future studies should verify whether these results meet the criteria for general validity regardless of the specific conditions of the fixed appliance system being used.
Keywords: torque differences; incisor inclinations; incisor brackets
German
Gemäß den erzielten Ergebnissen führte weder die Verwendung von Schneidezahnbrackets mit Torqueunterschieden von 10° - (Roth versus Ricketts-Brackets) noch die alternative Verwendung von 0,017x0,025 CNA Abschlussbögen anstelle von 0,016x0,022 CNA Bögen zu signifikant unterschiedlichen Veränderungen der Schneidezahninklinationen. Es mag deshalb nicht weiter überraschen, dass vermeintlich kleinere Abweichungen, wie sie bedingt durch Hersteller- oder Materialunterschiede bestanden haben könnten, klinisch nicht offenkundig wurden. Stattdessen dominierte gruppenübergreifend eine behandlungsbedingte signifikante Tendenz zur Proklination der Schneidezähne. Diese war dem Ziel, durch kieferorthopädische Behandlungen morphologisch begründete anerkannte normgerechte Inklinationen zu erreichen, entgegengerichtet, entsprach aber in Qualität (Oberkiefer), beziehungsweise Qualität und Quantität (Unterkiefer) einem Vorhersagemodell auf mathematisch – geometrischen Grundlagen. Auch veränderten sich die Standardabweichungen in den Untersuchungsgruppen durch die Behandlungen inhomogen, jedoch war keine einheitliche Tendenz zur Verkleinerung der Wertestreuungen erkennbar. In der Konsequenz muss davon ausgegangen werden, dass es unter den besonderen Umständen dieser Studie (0,018 - Slot, Bogenstärken, Bogenmaterial, u.a.) keine Anzeichen für die bzgl. der Schneidezahninklination erwartete Bogen-/Bracketdominanz gibt. Stattdessen ist wahrscheinlich, dass andere Faktoren, wie z.B. die individuelle basale Konfiguration der Patienten, die initiale Platzbilanz, die Schneidezahnmorphologie, u.a. einen relevanten Einfluss auf die Veränderung der Schneidezahninklinationen während einer kieferorthopädischen MB - Behandlung haben. Im Rahmen zukünftiger Untersuchungen sollte verifiziert werden, ob diese Ergebnisse dem Anspruch einer Allgemeingültigkeit genügen.
Schlagwörter: Schneidezahninklinationen; Schneidezahnbrackets; Brackettorqueunterschiede