Linksextremismus, Linksradikalismus, Linke Militanz …? – eine qualitative Studie zu Vorstellungen, Einstellungen und Unterrichtspraxis von Politiklehrkräften (LiPU-Studie)
Left-wing extremism, left-wing radicalism, left-wing militancy ...? - A qualitative study on the ideas, attitudes and teaching practice of political science teachers (LiPU study)
by Anne-Kathrin Meinhardt
Date of Examination:2024-09-27
Date of issue:2025-04-17
Advisor:Prof. Dr. Monika Oberle
Referee:Prof. Dr. Marc Partetzke
Referee:Prof. Dr. Susanne Pickel
Files in this item
Name:Diss_Meinhardt_final eDiss.pdf
Size:2.72Mb
Format:PDF
Abstract
English
This dissertation takes left-wing militant social manifestations as an opportunity to ask political science teachers what they understand by them, how they evaluate them and what relevance they play in the classroom. One of the aims of political education is to enable pupils to become politically mature and democratic citizens. At the same time, it should be noted that hardly any studies to date have linked the topic of left-wing militancy with the beliefs, i.e. the preconceptions and attitudes of teachers: Political didactics has so far neglected this area. The topic investigated here is at the centre of this. Specifically, the three questions are: What ideas do politics teachers have about the concepts of left-wing extremism, left-wing radicalism and left-wing militancy? What are the political science teachers' attitudes towards left-wing militancy? What role does left-wing militancy play in politics lessons? To this end, 23 politics teachers at grammar schools in southern Lower Saxony were interviewed at the beginning of 2020 using guided interviews. The transcribed interviews were then analysed using Kuckartz's content-structuring qualitative content analysis.
Keywords: LiPU study; left-wing militancy; left-wing extremism; beliefs; political education; teachers; school; interview; content analysis
German
Die vorliegende Dissertation nimmt linksmilitante gesellschaftliche Erscheinungsformen zum Anlass, bei Politiklehrkräften nachzufragen, was sie darunter verstehen, wie sie diese bewerten und welche Relevanz diese im Unterricht spielen. Politikunterricht hat unter anderem zum Ziel, die Schüler:innen zu politischer Mündigkeit und demokratischen Bürger.innen zu befähigen. Zugleich ist festzustellen, dass bisher kaum Studien das Themenfeld Linke Militanz mit den beliefs, also den Vor- und Einstellungen der Lehrkräfte, verknüpft: Die Politikdidaktik lässt diesen Bereich bis dato unter-belichtet. Mitten darin befindet sich das hier untersuchte Thema. Konkret lauten die drei Fragestellungen: Welche Vorstellungen haben die Politiklehrkräfte von den Be-griffen Linksextremismus, Linksradikalismus und Linke Militanz? Wie sind die Politiklehrkräfte zu Linker Militanz eingestellt? Welche Rolle spielt Linke Militanz im Politikunterricht? Dazu wurden 23 Politiklehrkräfte an Gymnasien in Südniedersachsen An-fang 2020 mit Leitfadeninterviews befragt. Die transkribierten Interviews wurden an-schließend mithilfe der inhaltlich strukturierenden qualitativen Inhaltsanalyse nach Kuckartz ausgewertet.
Schlagwörter: LiPU-Studie; Linke Militanz; Linksextremismus; beliefs; Politikunterricht; Lehrkräfte; Schule; Interview; Inhaltsanalyse