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Verschlussrate sowie intra- und postoperative Komplikationen nach Makulalochchirurgie

Anatomical outcomes and complication rates after macular hole surgery

by Thea Hofmann née Meyer
Doctoral thesis
Date of Examination:2025-04-28
Date of issue:2025-04-23
Advisor:Prof. Dr. Nicolas Feltgen
Referee:Prof. Dr. Nicolas Feltgen
Referee:PD Dr. Abboud Tammam
crossref-logoPersistent Address: http://dx.doi.org/10.53846/goediss-11228

 

 

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Abstract

English

The full thickness macular hole is a vision threatening condition and without treatment the risk of permanent and severe vision loss is high. Currently, the only established and standard treatment for full thickness macular holes is vitrectomy with peeling of internal limiting membrane. The purpose of this retrospective analysis was to examine the anatomical outcome (macular hole closure rate), complication rates and reoperation rates after macular hole surgery. Data of 400 patients with full thickness macular holes were included. Macular hole closure after initial surgery was achieved in 73,3% of cases. 22,5% of patients had to undergo one or more reoperations. 94,7% of all macular holes finally closed. In this study, the patient's age, foramen size, the type of endotamponade and the combination of vitrectomy with cataract extraction had statistically significant influence on anatomical outcome and development of persistent macular holes. Postoperative complications, besides the persistent macular hole (25,25%), were elevated intraocular pressure > 30 mmHg (19,5%) and retinal detachment (3,35%). Other postoperative complications, especially reopened macular holes (1,25%), were rare.
Keywords: macular hole surgery; full thickness macular hole; anatomical outcome; postoperative complications; intraoperative complications

German

Das durchgreifende Makulaforamen ist kein sehr häufiges Krankheitsbild, es ist jedoch visusbedrohend und ohne Therapie ist die Gefahr eines dauerhaften und schwerwiegenden Sehverlusts hoch. Die aktuell einzige etablierte und standardmäßig durchgeführte Therapie für das durchgreifende Makulaforamen stellt die operative Intervention mittels Vitrektomie dar. Ziel dieser Arbeit war es, eine Übersicht über Komplikations- und Re-Operationsraten zu geben, sowie die Evaluation der eigenen Operationsleistung an der Augenklinik der Universitätsmedizin Göttingen. Zu diesem Zweck wurden 400 Patienten mit durchgreifendem Makulaforamen in die retrospektive Studie eingeschlossen. Der primäre Lochverschluss nach initialer Operation wurde in 73,3 % der Fälle erreicht. Die Reoperationsrate betrug 22,5 %. Insgesamt haben sich 94,7 % aller Makulaforamina abschließend verschlossen. Als statistisch signifikante Einflussfaktoren auf den primären Lochverschluss wurden in dieser Studie das Alter der Patienten, die Foramengröße, die Art der verwendeten Endotamponade und die Kombination der Vitrektomie mit einer Katarakt-Extraktion gefunden. Postoperative Komplikationen, neben dem persistierenden Makulaforamen (25,25 %), waren ein erhöhter Augeninnendruck > 30 mmHg (19,5 %) und die Netzhautablösung (3,35 %). Die übrigen untersuchten postoperativen Komplikationen, vor allem das wiedereröffnete Makulaforamen (2,25 %) waren selten.
Schlagwörter: Makulalochchirurgie; durchgreifendes Makulaforamen; Verschlussrate; Reoperationen; intraoperative Komplikationen; postoperative Komplikationen
 


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