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Einfluss der operativen Versorgung einer epiretinalen Gliose auf das Binokularsehen und auf die Aniseikonie

by Sebastian Bode-Rosche née Bode
Doctoral thesis
Date of Examination:2025-07-17
Date of issue:2025-07-04
Advisor:Prof. Dr. Michael Schittkowski
Referee:PD Dr. Ingo Fiss
Referee:Prof. Dr. Heidi Hahn
crossref-logoPersistent Address: http://dx.doi.org/10.53846/goediss-11366

 

 

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Abstract

English

Introduction: Patients undergoing peeling surgery for epiretinal membrane occasionally complain of binocular visual disturbances postoperatively. The aim of this study was to record subjective complaints and the correlation to pre- and postoperative objectively measurable parameters regarding binocular vision due to aniseikonia. Methods: In this prospective cohort study, consecutive patients with unilateral epiretinal membrane were included. Preoperative and 3 months postoperative standardized ophthalmologic and strabologic examinations were performed. To be included, all patients had to achieve a visual acuity of at least 0.2 in the affected eye and 0.5 in the fellow eye. In addition, none of the patients were allowed to have unilateral pseudophakia or anisometropia of more than 2.5 dpt. All study participants underwent the New Aniseikonia Test (Awaya test) to test for aniseikonia. Results: A total of 39 patients (21 female, 18 male) with an average age of 72 years were included. Visual acuity increased by 0.05 ± 0.18 in distance vision and 0.07 ± 0.18 in near vision. In the Bagolini test, 87.2% of patients showed a positive test result in distance vision both pre- and postoperatively and 12.8% showed an exclusion. In the near vision Bagolini test, 94.9% constituted a positive result preoperatively and 5.1% showed an exclusion; postoperatively, 97.4% achieved simultaneous vision and 2.6% showed an exclusion. In the Titmus test, 97.4% constituted a positive result preoperatively when looking at the fly, 89.7% a positive result postoperatively and 10.3% a negative Titmus test. Horizontal aniseikonia decreased from 3.72% ± 4.04 preoperatively to 2.54% ± 2.72 postoperatively. Vertical aniseikonia showed a mean value of 5.05% ± 4.72 preoperatively and 3.13% ± 3.29 postoperatively. With regard to the changes in aniseikonia preoperatively versus postoperatively, the significance level for the horizontal measurement was p=0.03 and for the vertical measurement p=0.01. Conclusion: The participants in the study showed the expected improvement in visual acuity 3 months after surgical treatment of epiretinal memrane. Simultaneous vision and stereopsis also improved slightly. The decrease in horizontal and vertical aniseikonia was striking. In monocular surgery, more attention should also be paid to binocular aspects.
Keywords: epiretinal membrane; aniseikonia

German

Einleitung: Patienten nach peeling-Chirurgie bei epiretinaler Gliose beklagen gelegentlich postoperativ binokluare Sehstörungen. Ziel dieser Studie war das Erfassen subjektiver Beschwerden und die Korrelation zu prä- und postoperativ objektiv messbaren Parametern bezüglich des beidäugigen Sehens aufgrund einer Aniseikonie. Methodik: In dieser prospektiven Kohortenstudie wurden konsekutiv Patienten mit einer einseitigen epiretinalen Gliose eingeschlossen. Es wurde präoperativ und 3 Monate postoperativ standardisiert augenärztlich und strabologisch untersucht. Alle Patienten mussten für den Einschluss mindestens einen Visus von 0,2 auf dem betroffenen Auge und auf dem Partnerauge von 0,5 erreichen. Zudem durfte keiner der Patienten eine einseitige Pseudophakie oder eine Anisometropie von mehr als 2,5 dpt. aufweisen. Bei allen Studienteilnehmern wurde in den Untersuchungen bezüglich der Testung einer Aniseikonie der New Aniseikonia Test (Awaya-Test) durchgeführt. Ergebnisse: Es wurden insgesamt 39 Patienten (21 w., 18 m.), mit einem Durchschnittsalter von 72 Jahren eingeschlossen. Der Visus stieg in der Ferne um 0,05 ± 0,18 und in der Nähe um 0,07 ± 0,18 an. Im Bagolini-Test zeigten in der Ferne sowohl prä- als auch postoperativ 87,2% der Pat. ein positives Testergebnis und 12,8% eine Exklusion. In der Nah-Testung des Bagolini zeigten präoperativ 94,9% ein positives Ergebnis und 5,1% eine Exklusion; postoperativ erreichten 97,4% ein Simultansehen und 2,6% zeigten eine Exklusion. Im Titmus-Test zeigten präoperativ 97,4% ein positives Ergebnis in der Betrachtung der Fliege, postoperativ noch 89,7% ein positives Ergebnis und 10,3% ein negativen Titmus-Test. Die horizontale Aniseikonie nahm von präoperativ 3,72% ± 4,04 auf postoperativ 2,54% ± 2,72 ab. Die vertikale Aniseikonie ergab präoperativ einen Mittelwert von 5,05% ± 4,72 und postoperativ von 3,13% ± 3,29. In Bezug auf die Veränderungen der Aniseikonie prä- gegen postoperativ ergab sich somit ein Signifikanzniveau für die horizontale Messung von p=0,03 und für die vertikale Messung von p=0,01. Schlussfolgerung: Die Teilnehmer der Untersuchung wiesen 3 Monate nach erfolgter operativer Versorgung der epiretinalen Gliose eine erwartete Visusverbesserung auf. Das Simultansehen und die Stereopsis besserte sich ebenfalls leicht. Auffällig war der Rückgang der horizontalen und vertikalen Aniseikonie. Bei monuklarer Chirurgie sollte auch binokularen Aspekten mehr Aufmerksamkeit gewidmet werden.
 

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